Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Projekti: yövaippa pois

30.05.2008 |

Meillä on heinäkuussa 4 v täyttävä tyttö, joka on ollut päivisin ilman vaippaa jo vuoden päivät. Öisin vaippa on toistaiseksi laitettu. Keväällä alkoi näyttämään siltä, että vaippa on kuiva noin 3-4 yötä/viikko.

Nyt viikko sitten jätin yövaipatkin pois. Käytän tytön yöllä vessassa (puolen yön jälkeen), ja nyt muutamana yönä on sänky pysynyt kuivana

Kysymykseni kuuluu, miten kauan jatkan tuota vessaan kantamista? Tyttö ei yöllä herää, kun häntä pissattaa, eli jos sattuu hätä tulemaan, pissaa hän sänkyyn. Hän ei kunnolla herää edes vessareissuun. Ei nyt tietenkään täysin unessa ole, eli osaa kyllä kertoa tuliko pissa vai ei.

Miten nopeasti lapsi oppii heräämään siihen, että nyt pissattaa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika on 3v2kk ja päiväkuiva on ollut jo jonkin aikaa. Tosin pissalle pitää monesti muistuttaa, sillä itse hoksaa hädän vasta kun tippa on jo housussa. Mutta kun kehoitetaan riittävän usein, että menee potalle, niin kuivana on housut pysyneet. Mutta ne yöt (ja monesti päikkäritkin)... Neuvolassa kehoitettiin vaan jättämään vaippa pois, että kyllä se siitä oppii. Mutta oppiiko? Noin kuukauden olemme nyt olleet ilman vaippoja ja voi sanoa, että useammin peti kastuu kuin on kuiva. Ja silloinkin monesti sen vuoksi, että kipittäessä vanhempien petiin keskellä yötä käytämme potan kautta. Ei siinä mitään kyllä minä pyykkiä pesen, jos se vaan auttaa. Mutta jos lapsi ei ole vielä kypsä, niin onko tämä ihan turhaan?

Miehen puolella on ollut yökasteluongelmaa. Miehen lisäksi hänen veljellään ja tiettävästi myös äidillään. Olemme miehen kanssa jo jotenkin alistuneet, että kyllähän se pojalle periytyy, kun muutenkin tahtoo olla poikien vaiva. Tosin, eihän tämän ikäisellä voi puhua vielä mistään yökastelusta.

Oletteko omien lastenne kanssa huomanneet, OPPIIKO LAPSI KUIVAKSI, KUN "KYLLÄSTYY" MÄRKÄÄN PETIIN? Siis, kun kyseessä ei ole yökastelija vaan tavallinen leikki-ikäinen, joka harjoittelee kuivaksi.

Vierailija
2/22 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta sait kyllä aivan väärää tietoa! Lapsi oppii yökuivaksi, kun tiettyä hormonia erittyy. Yökuivaksi ei voi opettaa. Voit antaa hänen pahimmassa tapauksessa kastella sänkyynsä joka ikinen yö vaikka seuraavan kahden vuoden ajan! Haluatko pestä sellaisen määrän pyykkiä? Suosittelisin vaipan laittamista takaisin! Me kokeillaan aina välillä silloin tällöin, olisiko lapsi valmis yökuivaksi. Jos ei ole niin aina vaippa takaisin. Jos nukkuu märissä lakanoissa niin kohta on virtsatulehdus riesana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnimanni2:

Koska nyt jo jonkin aikaa on ollut ilman vaippoja, niin selkeästi ei niitä halua. Siis saattaa illalla nukkumaan mennessä sanoa, ettei laiteta vaippaa. Mutta silti peti kastuu usein, eli ei välttämättä ole siihen kypsä. Minullä ei henkilökohtaisesti ole asian kanssa kiire. Mutta en tiedä johtuuko tuo vaipan vastustelut nyt siitä, kun yritimme tsempata häntä aluksi, että "katos, nyt ei ole vaippaa, joten jos tulee pissahätä, niin mennään potalle jne." Okei, kuulostaa varmaan hölmöltä, mutta luultiin, että positiivinen kannustus jotenkin auttaisi. Nyt kun olen tätä viestiketjua lukenut, niin olen hokannut, että olemme olleet vissiin ihan väärässä... Siis jos tavallaan tahtoa löytyy, mutta kuitenkaa ei voi asialle mitään.

Vierailija
4/22 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ensimmäiseen viestiini? Siis, missään tapauksessa lasta ei nukuteta märissä petivaatteissa, vaan aina on puhdas petari-muovitettu frotee-aluslakana -rulla sängyn vieressä, joka sitten keskellä yötä vaihdetaan HETI kun vahinko huomataan. Lapsi ei vaan aina huomaa sitä. Tai ehkä huomaa, mutta unenpöpperössä kampeaa viereemme märästä sängystä. Edes märät alushousut (nyt kesällä mm. tästä syystä nukkuu ilman pyjamahousuja) eivät häiritse. On kyllä muutenkin todella sikeäuninen.

Vierailija
5/22 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai lapsi haluaa olla isompi kuin onkaan. Meidän pojalle OLEN LUVANNUT, että vaippaa ei tarvitse pitää yölläkään heti kun vaippa alkaa olla aamuisin kuiva. Eikä se koskaan juuri ole. :) Lupaa sinäkin lapsellesi samoin. Toki saat nukuttaa ilmankin, jos haluat lakanapyyklkiä. Mitään järkeä siinä ei vain kyllä ole eikä siis opeta lasta mitenkään.

Vierailija
6/22 |
04.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan sekaisin. Olen aina luullut (ja neuvolan tädin puheistakin ymmärtänyt), että yökuivaksi on ihan oppittavissa oleva taito. Mutta nyt kun olen tätäkin viestiketjua lukenut, niin kysymys taitaakin olla kypsymisestä, joka tapahtuu, kun lapsi on siihen valmis, eikä voi siis yökasteluun itse vaikuttaa. Eli Onnimanni2:n viestistä menin uudestaan sekaisin: kannattaako luvata lapselle vaipattomuutta palkintona kuivista vaipoista, jos se kerran ei ole lapsen päätettävissä/opittavissa? Kertokaa mitä mieltä asiantuntijat ovat teille sanoneet tästä oppimisesta.

Vierailija
7/22 |
06.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "lupailu" oli siis ns. naseva vastaus lapselle, joka HALUAISI nukkua ilman vaippaa, mutta ei siihen pysty. Siihen voi siis sanoa, että voit nukkua ilman vaippaa, kun vaippa alkaa olla aamulla kuiva eli toisin sanoen olet kypsä nukkumaan ilman vaippaa. Eli kysymys on kypsymisestä, lapsi ei voi asiaan itse vaikuttaa, mutta lapsi usein haluaisi ottaa yövaipan aikaisemmin pois kuten meillä ja kuten teillä. Ja siihen tuo lupaus siis, että sitten on aika ottaa pois, kun vaippa alkaa olla kuiva. Ei siis ole palkinto vaan kertoo oikeammasta ajasta. Ymmärsitkö nyt? Ei tämä minusta kovin monimutkaista ole.

Vierailija
8/22 |
30.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika (3 v. ja risat) on yökuiva, joskin vahinkoja sattuu joskus. Hän käy pissalla illalla ja sitten aamulla taas herättyään, erittäin harvoin keskellä yötä. Näin on käsittääkseni aika monen yökuivan lapsen kohdalla, ainakin tuttavapiirissä. Eli juttu ei ole meillä niinkään pissahätään herääminen kuin se, että lapsi kykenee pidättämään koko yön.

Yökuivaksihan ei varsinaisesti voi opettaa (ellei lapsella nyt tosiaan ole muodostunut vain tavaksi pissata yöllä vaippaan) vaan se johtuu hermostollisesta kypsymisestä ja mm. virtsaneritystä säätelevän hormonin määrästä. Tämä tulee eri lapsilla ei iässä.

Tuosta lapsen herättämisestä ja viemisestä pissalle ei ole kokemusta.

Vierailija
9/22 |
30.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en herättäisi lasta pissalle yöllä. Uni on tosi tärkeää etenkin aivojen kehitykselle ja kesken unien herätys säännöllisesti on tosi julmaa ja kenties haitallistakin. Lapset tarvitsevat leponsa. Jos lapsi ei ole yökuiva, lapsi ei vain ole. Itsellä 4v poika, jolla säännöllisesti kokeilen, joko pidätyskyky löytyy. Löytyy jo puoliksi ja täysin kuivia öitä on joukossa, kuitenkin kastelee öisin sen verran usein, että pidän vaippaa. Eli viikossa kuivia öitä on puolet ja puolet kasteltuja öitä. Mutta suunta oikeaan. Ja nimenomaan ilman herättelyjä ja pissatuksia.

Vierailija
10/22 |
30.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aivan sama tilanne,tyttö joka täyttää heinäkuussa 4.Olen yrittänyt ettei tarvitsisi yövaippaa,mutta väsyin lakanarumbaan yöllä kun töihinkin pitäisi jaksaa herätä aamulla...oli mukana myös kuivia öitä...siispä yritän taas kesälomalla uudestaan kun ei ole aikaisia aamuherätyksiä...

Vierailija
11/22 |
30.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoispoika hoidettiin yökuivaksi 5,5, vuotiaana noin vuosi sitten ja silloin luin aiheesta paljon ja asiantuntijoiden mielipide useimmiten on että yöherättäminen ei edistä kuivaksi oppimista vaan voi pikemminkin haitata sitä, samoin on juomisen liiallisen rajoittamisen kanssa illalla. Eli kuten joku jo sanoikin kyse ei ole oppimisesta vaan kypsymisestä eli kannattaa odottaa rauhassa että lasen fysiikka on valmis.

Vierailija
12/22 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolmella lapsella yövaipan pois jättäminen on sujunut jokaisella ihan eri lailla. Ensimmäinen lapsi oppi päiväkuivaksi 2-vuotiaana, mutta tarvitsi yövaippaa vielä lähes 6-vuotiaana, koska ei todellakaan herännyt pissahätään.

Toinen lapsista jätti sekä päivä- että yövaipan pois ollessaan 1 v 10 kk eikä vahinkoja sattunut. Hän heräsi aina ja kävi itse pissalla sängyn vieressä olleeseen pottaan. Kuopuksemme oppi päiväkuivaksi 1 v 5 kk, mutta yövaipat sai jättää pois 3-vuotiaana.

Mielestäni asia on hyvin yksilöllinen. Itse en ole halunnut millään tavalla painostaa ketään lapsista, vaan antanut heidän edetä asiassa ihan omaa tahtiaan. Mielestäni on parempi, jos lapsi saa nukkua levollisesti koko yön pelkäämättä pissipäästöjä. Ja onhan se itsellekin helpompaa, jos ei tarvitse jatkuvasti pestä lakanapyykkiä.

Mielestäni yövaippa ei ole mikään häpeä. Eikä lapsen virtsanhallintaan liittyvät valmiudet ole sellaisia aiheita, joista pitäisi toisten äitien kanssa kilpailla. Eivät he enää lukioiässä vaippoja käytä, joten edetkää ihan rauhassa. Painostamisella tai yökuivuuteen velvoittamisella voi aiheuttaa lapselle elinikäisiä traumoja. Suvaitsevaisuudella asia hoituu parhaiten.

Vierailija
13/22 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika oppi päivä- ja yökuivaksi 2v4kk vanhana, viime jouluna ja molemmat asiat lähes samaan aikaan. Uskon vahvasti, että lapsi vaan oli valmis hommaan, koska n. kuukautta aikaisemmin ei missään tapauksessa halunnut mennä potalle. Sai kauheita huutokohtauksia, jos yritimme ehdottaa pottaa.

Joululomalla otimme potan esille ja annoimme olla sisällä ilman vaippaa ja alushousuja. Parin päivän sisällä alkoi käydä potalla ja sitten laitettiin jo housut jalkaan :-) Vahinkoja on sen jälkeen sattunut vain n. kerran kuukaudessa, välillä muistuttelemme potalla käymisestä varsinkin jos ollaan lähdössä johonkin. Muuten poika kertoo itse ja on nyt alkanut käydä itsenäisesti vessassa.

Yökuivuus tuli sitten parin viikon päästä päiväkuivaksi oppimisesta. Vaippa oli kuiva ensin päiväunilla ja sitten ilmoitti ettei vaippaa enää halua. Kysyin illalla laitetaanko vaippa ja sanoi ei, joten laitoin sänkyyn muovit lakanan alle. Aluksi pissatettiin yöllä parikin kertaa. Muutaman kerran on tullut pissa sänkyyn, joka kerran aamulla kun on laiskotellut liian pitkään sängyssä ja ei sitten ole ehtinyt vessaan.

Nyt poika herää itse yöllä ja huutaa "pissahätä", jolloin menen avuksi vessaan. Joka yö näin ei käy, mutta joka viikko kuitenkin. Jos on juonut paljon nestettä illalla mieheni pissattaa ennen kuin menee itse nukkumaan (puolen yön maissa).

Minusta voisitte hyvin odottaa vaikka kuukaudenkin vielä, saattaa olla että lapsi itse alkaa herätä pissahätäänsä. Nämä asiat opitaan niin yksilöllisesti ja vaativat sen että lapsi on juttuu valmis.

Vierailija
14/22 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla oli ihan tosi marka ja painava vaippa noin maaliskuulle asti, ja silloin ajattelinkin etta just se virtsaneritysta hidastava hormoni ei ehka viela ollut toiminnassa. En siksi pitanyt asialla mitaan kiretta. Nyt on pari kuukautta vaippa ollut ammulla 'kevyt'. Ei kuiva, mutta vain vahan pissia. Ja poika on alkanut itse kysya jo parin viikon ajan milloin saa menna nukkumaan ilman vaippaa. Niin ajattelin etta ehka nyt olisi hyva aika alkaa kokeilla: Han haluaa sita itse ja nayttaa ainakin fyysiselta kannalta olevan siihen valmis. Ehka viikonloppuna ajamme 'koeajot'...

Mutta mina kylla ajattelin pissittaa joskus ennekuin menen itse (tai mies) nukkumaan. Kun kerran selvasti sielta viela jotain tulee yon aikana.

Paivaunilla on ollut kuiva jo kai syksysta (en muista tarkkaan), ja kuulemma paivakodisssa joskus heraa siihen etta taytyy kayda pissilla, vaikka joskus harvoin kylla sattuu viela vahinkokin (tippoja poksyihin, siihen kylla heraa ennekuin on kaikki markana).

Tulen kertomaan parin viikon paasta miten meilla tilanne etenee...

Vierailija
15/22 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yökastelijoita suvussa, mieheni pissasi sänkyynsä vielä kuusivuotiaana samoin hänen isänsä, siskoni oppi yökuivaksi vasta 8-vuotiaana.

Usein yökastelu on käsittääkseni perinnöllistä ja liittyy juuri hermoston kypsymiseen. Neuvola puuttuu asiaan, jos vielä 5-vuotiaalla on yövaippa.

En itsekään lähtisi herättelemään pissalle. Olen Nyytisen kanssa samoilla linjoilla. Oma poikani pääsi päivävaipoista 2,5 vuotiaana. Siskon syntymä vähän jarrutti sitä kehitystä. Otin vain vaipat pois ja nostelin päivän mittaan potalle. Pari vahinkoa tuli mutta parissa päivässä poika oppi tuntemaan pissahädän. Nykyajan vaipat on niin hyviä, ettei lapsen vaippa taida kastua enää niin kuin ennen eikä lapsi ehkä opi yhdistämään hädän tunnetta ja vaipan kastumista. Yövaipasta poika pääsi pari kuukautta myöhemmin. Vaippa vain alkoi olla aina kuiva, joten otin sen pois. Tuossa kuivaksiopettelussa kestovaipat on kyllä hyviä. Meiltä meni monta kertistä ihan hukkaan, kun pidin niitä yövaippoina. Ne olivat aamulla ihan kuivia. Kestovaipan olisi voinut vain pesaista ja laittaa taas uudelleen.

Yökastelu ei tosiaan ole mikään paha tapa vaan ihan fysiologinen juttu. Yökuivaksi ei minusta oikein voi opetella. Meidän tyttö on vielä pieni, vasta 1 v 4 kk, mutta potentiaalinen yökastelija. Hän pissaa nimittäin öisin ihan käsittämättömiä määriä.

Vierailija
16/22 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppi itse heräämään hätäänsä parissa viikossa silloin kun yövaippa alle ikäisenä jätettiin pois ja 'vahingot'kin hävisi kuukauden sisällä. Pikkusiskonsa kuivitti itsensä samalla sekä yö-että päiväkuivaksi, parissa viikossa kävi koko juttu, ja hän heräsi pissalle kun siskokin meni. Ei siis yritetty mitenkään 'opettaa'.

Kaikki ei käy yöpissalla, mutta meillä molemmat neidit käy, nuorempi tosin ei joka yö.

Kuivuus on valmiustila eikä oppimisen tulos, kuten joku asiantuntija tällä palstalla osaa sulle 'tarkasti' kertoa ;-)). Eli sen mukaisesti toiset on kokonaan yöpissattamista vastaan siis lapsen herätämistä yöpissalle. Meillä tehtiin esikon kanssa aikanaan niin, että nukuttiin samassa huoneessa pari viikkoa (mökilä ollessa) ja kun lapsi alkoi vääntelehtiä levottomasti kysyin tuletko pissalle - se oli se meidän 'herätys' - ja homma toimi kyllä.

Vierailija
17/22 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy ihan faktoja aiheesta: http://www.poliklinikka.fi/?page=0649394&id=7281367

Eli "oikealla" yökastelijalla virtsaa usein erittyy poikkeuksellisen paljon yöllä ja toisaalta hän ei myöskään tunne pissahätää. Teidän lapsilla näyttäisi näin maallikon silmin olevan "ongelmana" vain se, että heillä virtsaa erittyy paljon. En ole itse pissattamista vastaan, mutta kuten tuossa artikkelissakin sanotaan, se ei opeta lasta kuivaksi. Pahimmillaanhan yökastelua esiintyy vielä teini-iässäkin, mutta se on harvinaista.

Vierailija
18/22 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esitellään yökastelun hoitokeinona se kasteluhälyytin? Eikös sekin herätä lapsen ja uni katkeaa (ja lapsen aivot kärsii ja ties mitä vaurioita...)? Artikkelin mukaan kasteluhälyytin auttaa lasta OPPIMAAN pidättämään virtsaa öisin. En oikein ymmärrä, eikö lasta sitten viedä pissalle kun herää hälyyttimen soidessa?

Kyllä meillä lapsi viedään yöllä pissalle, kun kerran itse hätäänsä herää ja siitä ilmoittaa. Alussa pissatettiin, mutta alkoi muutaman yön jälkeen itse herätä pissahätään.

Meillä poika tosin on vasta alle kolmen, joten vielä moneen kertaan ehditään näitä asioita pohtia, nyt ollaan vaan tosi tyytyväisiä tilanteeseen, jossa lapsi oppi täysin kuivaksi alle puolessa vuodessa.

Vierailija
19/22 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasteluhälytin nimenomaan OPETTAA lasta heräämään JUURI pissahätään, koska herättää, kun lapsi ALKAA kastella eli patja alkaa kastua. Vanhempi jos mielivaltaisesti herättää lapsen pissalle tiettynä aikana esim puoleltaöin niin sillä ei ole mitään tekemistä varsinaisen pissahädän kanssa, koska lapsella ei juuri siloin ehkä ole tarve. Näin lapsi ei opi mitään ja yöunet ja rauha tavallaan häiriintyy "turhaan". Minusta asioilla on aivan selkeä ja vissi ero.

Vierailija
20/22 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo aiempaan viestiin laitoin niin meillä on tosiaan ollut vuosi sitten hälytin käytössä ja jouduin siis pakosta tutustumaan asiaan. Kuten edellinen kirjoitta selkeäsi ilmaisi kyse on siis sen asian oppimisesta, että oppii heräämään kun pissattaa eli rakon täyteyteen ei herämään kun herätetään. Meillä ainakin poika nukkui niin sikeästi, että aluksi ei herännyt edes hälyttimen ääneen vaikka ääni on oikeasti aika kova. Joutui siis oikeasti herättämään ja viemään vessaan. Aika pian alkoi kyllä heräämään juuri ennen kuin pissa tuli. Nyt on kuiva, mutta käy aika usein aamuyöstä pissalla kun itse herää hätäänsä. Kyse ei ole siis siitä, ettei lapsi saisi käydä yöllä pissalla kun siihen itse herää (tai kun vanhempi tajuaa lapsesta että pissahätä on kun lapsi herää ja on "tuskainen") vaan siitä että herättämistä ilman lapsen omaa "aloitetta" ei suositella koska se ei opeta kuivaksi vaan katkaisee vain turhaan unen. Itse en ainakaan halunnut viestissäni olla mikään heräämispoliisi vaan kertoa sen mitä itse aiheesta olen lukenut ja asiantuntijoilta kuullut kun yksi lapsistamme vaati asian suhteen hoitoa. Yökuivaksi oppimisesta kuulee paljon monenlaisia käytäntöjä muilta vanhemmilta (yleensä niiltä, joilla asia ei ole ns.ongelma), mutta silloin kun isompaa lasta hoidetaan asiasta niin ainakin minua helpotti tieto että kyse on elimistön kypsymisestä eikä esim. lapsen kiusanteosta tai asiasta jonka olisin voinut itse lapselle opettaa. Ainakin me toimme myös lapselle tämän asian esiin ettei lapsi kokisi asiasta turhaan "huonoutta" .