APUA: Ymmärsinkö oikein, minun ei kannata mennä töihin?!
Olen nyt vähän hölmistynyt:
Olen ansiosidonnaisella päivärahalla, saan käteen n. 1000€.
Nyt löysin mielenkiintoisen OSA-AIKAISEN työpaikan, jonka palkka olisi laskujeni mukaan n. 600€ kuussa.
Jos nyt ymmärsin oikein, mikäli saisin tuon paikan, en saisi muuta rahaa kuin tuon 600€ palkkaa kuussa. Toisin sanoen en saisi soviteltua ansiopäivärahaa, koska työsuhteeni kestää yli 2 viikkoa.
Voiko tämä systeemi tosiaan olla noin perseestä, vai minä niin tyhmä?!
Kommentit (23)
työttömyyskassastasi (tai siltä taholta joka työttömyyskorvauksesi maksaa).
Minä olen käsittänyt että soviteltua päivärahaa voi saada vaikka kuinka pitkästä osa-aikatyöstä. Voin olla kuitenkin väärässä.
päivärahaa vaikka työsuhde kestääkin yli 2 viikkoa, mutta se vaatii työkkäriltä uuden lausunnon. Sun kannattaa mennä ihan käymään siellä työkkärissä selvittääksesi tätä asiaa. Lopputulos voi kyllä olla myös, että käteen ei jää enempää kuin tuo 1000e kuussa.
Ei sitä ainakaan lakiteksti tunne.
Tietysti ansiosidonnainen pienenee, onhan se nimeltääkin soviteltu päiväraha.
mutta käteen ei jää tuskin enempää rahaa kuin ansiosidonnainen on. Ja se on aikamoinen ruljanssi ilmoitella niitä sitten kassaan.
Tämä on ytk:n sivuilta:
"Jos työsuhde kestää yli kaksi viikkoa, oikeutta soviteltuun päivärahaan ei ole työssäoloajalta."
MITÄ TUO TARKOITTAA KÄYTÄNNÖSSÄ?
Sitten näin jossain esimerkin, jossa luki, että puolet osa-aikatyön palkasta vähennetään päivärahasta, ja sitten maksetaan erotus.
Kassan puhelinpäivystys on auki vain aamuisin, osaavatko työkkärin puhelinpalvelusta neuvoa?
Muita,joilla kokemuksia?!
Ja ihan ystävällisesti, lue se koko kappale, älä pelkkää yhtä lausetta. Edellisessä lauseessa puhuttiin hyvin, hyvin, hyvin selkeästi kokoaikatyöstä!
Työttömyyskassan jäsenenä sinulla on oikeus soviteltuun päivärahaan seuraavissa tapauksissa:
1. Teet osa-aikaista työtä. Oikeutta ei kuitenkaan ole, jos osa-aikaisuus perustuu Sinun aloitteestasi tapahtuneeseen työajan lyhentämiseen.
2. Päivittäistä tai viikoittaista työaikaasi on lyhennetty lomautuksen johdosta. Samoin jos työntekosi on estynyt sellaisen työtaistelutoimenpiteen takia, jolla ei ole riippuvuussuhdetta Sinun työehtoihisi tai työoloihisi.
3. Olet vastaanottanut enintään kaksi viikkoa kestävän kokoaikatyön.
4. Sinulla on tuloa yritystoiminnasta tai omasta työstä.
Eli kyllä sinä saat (jos saat sen työpaikan) soviteltua päivärahaa enemmän kuin 2 vko ajan.
kun tein osa-aikaista työtä. Silloin osa-aikatyön palkka + soviteltu pv-raha sai olla yhteensä max. 90 % päivärahan perusteena olevasta palkasta. Kun työnantaja pysyi samana koko ajan, niin sain pv-rahan muutamassa päivässä tililleni. Pv-rahaa hain kerran kuukaudessa, päivärahahakemukseen laitoin työpäiviltä työtunnit (vaihteli 1-8 h / pvä) ja liitteeksi palkkatodistuksen.
Palkasta muistaakseni huomioitiin puolet päivärahaa maksettaessa, mutta tuon tarkemmin en muista. Parin vuoden ajan sain soviteltua pv-rahaa.
Itse kyllä tykkäsin tuosta. Kun kokoaikatyötä ei ollut kuin joskus kesäkuukausina, niin kyllä tuolla hengissä pysyi. Ihan tuon osa-aikatyön ansiosta sainkin vuosituhannen vaihteessa kokoaikatyön, jossa olen edelleen :)
tunnit jää alle tietyn rajan (en nyt muista oliko se 75% vai 50% kokoaikaisesta), voi saada soviteltua päivärahaa. Työkkäri antaa lausunnon ja sen perusteella sit sitä haetaan.
Omassa liitossani puolet työtuloista alentaa soviteltua päivärahaa ja loput "saa pitää" niin sanotusti.
Ite olin 5kk osa-aikatyössä keväällä ja sain kyllä koko ajan sitä soviteltua päivärahaakin. Kokoaikaseen työhön ei mun kannata ihan heti mennä, jos joutuu muksut (3kpl) laittamaan hoitoon, kun hoitomaksut lohkasis yli 500€ palkasta ja käteen jäis luultavasti VÄHEMMÄN ku nyt... Ainakin jos palaisin siihen työhön missä olin ennen äitiyslomaa... (Oli määräaikainen työsuhde)
Ansiosidonnainen siis suurempi kuin palkka (kokopäivätyössä).
Mun taas ei kannata mennä töihin (vaikka nyt voisin kun mies kotona ja vois olla lasten kanssa) koska mulla ei ole koulutusta ja näin ollen palkkani olisi sama (=huonompi koska kulut lisäntyisivät, matkakulut, vaatekulut ym.) kuin nyt saamamme asumistuki ja kotihoidontuki.
Olla möllötetään siis nyt kotona ja mä mietin mitä voisin opiskella syksystä (jonne taitaa olla liian myöhäistä hakea, mies jäi yllättäen työttömäksi toukokuussa joten oli jo myöhäistä)
Lopputulos voi kyllä olla myös, että käteen ei jää enempää kuin tuo 1000e kuussa.
Mulle sanottiin et jos saa palkkaa vaikka 750 ja ansiosidonnaista norm. 1500 niin puolet tuosta 750sta vähennetään 1500:ta, elin ihan plus miinus nolla, paitsi et odotat rahojas kauemmin ja hoidat paperi sotaa..
ei tässä maassa ainakaan kannusteta työntekoon se on nähty.
..minun rahoilalni - minä raadan ja sinä koisit!
Pitäisi tuollaista systeemiä purkaa ja pian!
Ansiosidonnainen siis suurempi kuin palkka (kokopäivätyössä). Mun taas ei kannata mennä töihin (vaikka nyt voisin kun mies kotona ja vois olla lasten kanssa) koska mulla ei ole koulutusta ja näin ollen palkkani olisi sama (=huonompi koska kulut lisäntyisivät, matkakulut, vaatekulut ym.) kuin nyt saamamme asumistuki ja kotihoidontuki. Olla möllötetään siis nyt kotona ja mä mietin mitä voisin opiskella syksystä (jonne taitaa olla liian myöhäistä hakea, mies jäi yllättäen työttömäksi toukokuussa joten oli jo myöhäistä)
työelämässä olen ollut 35 vuotta ja elätän siinä sivussa muutaman teikäläisen...
Ansiosidonnainen siis suurempi kuin palkka (kokopäivätyössä). Mun taas ei kannata mennä töihin (vaikka nyt voisin kun mies kotona ja vois olla lasten kanssa) koska mulla ei ole koulutusta ja näin ollen palkkani olisi sama (=huonompi koska kulut lisäntyisivät, matkakulut, vaatekulut ym.) kuin nyt saamamme asumistuki ja kotihoidontuki. Olla möllötetään siis nyt kotona ja mä mietin mitä voisin opiskella syksystä (jonne taitaa olla liian myöhäistä hakea, mies jäi yllättäen työttömäksi toukokuussa joten oli jo myöhäistä)
työelämässä olen ollut 35 vuotta ja elätän siinä sivussa muutaman teikäläisen...
Mut ei tätä ikuisuutta kestä ja kyllä mäkin veroja maksan sitten joskus (itseasiassa nytkin). Ja maksoinpa kerran muuten 7 500 € veroja ulkomailta saadusta perinnöstä. Ollaan koitettu joskus osakkeillakin rikastua ja hups, iso osa niistäkin voitoista meni valtiolle. Kerran ostettiin myös sijoitusasunto joka rempattiin, meni niistäkin voitoista iso siivu valtiolle...
Ja siitä en suostu tuntemaan huonoa omatuntoa että olen ollut kotona kotihoidontuella lasten kanssa. Maksavat sitten aikoinaan nämäkin lapset veroja. Ties vaikka kustantaisivat näin sinun tulevia sairaalamaksuja tai vanhainkodissa oleilun.
Turha siis kuvitella että nöyränä ajattelisin että "SINÄ" maksat meidän kaikki kulut.
jos on varma että töitä löytyy sitten kun ansiosidonnainen ja kotihoidontuki loppuvat. Minäkin voisin tehdä noin, kun takan on jo 20 vuotta työuraa ja tiedän että alallani töitä löytyy hakemalla vaikkei työkkärin kautta tarjottaisikaan. Mutta jos on vähänkään epävarmaa se työllistyminen, niin kannattaa mennä duuniin vaikkei siitä rahallisesti hirveästi jäisikään plussalle. Helpompi on siirtyä vähitellen hyväpalkkaisiin töihin jos jo on työelämässä kuin yrittää päästä suoraan täyspäiväiseen hyvin palkattuun hommaan.
Mut ei tätä ikuisuutta kestä ja kyllä mäkin veroja maksan sitten joskus (itseasiassa nytkin). Ja maksoinpa kerran muuten 7 500 € veroja ulkomailta saadusta perinnöstä. Ollaan koitettu joskus osakkeillakin rikastua ja hups, iso osa niistäkin voitoista meni valtiolle. Kerran ostettiin myös sijoitusasunto joka rempattiin, meni niistäkin voitoista iso siivu valtiolle... Ja siitä en suostu tuntemaan huonoa omatuntoa että olen ollut kotona kotihoidontuella lasten kanssa. Maksavat sitten aikoinaan nämäkin lapset veroja. Ties vaikka kustantaisivat näin sinun tulevia sairaalamaksuja tai vanhainkodissa oleilun. Turha siis kuvitella että nöyränä ajattelisin että "SINÄ" maksat meidän kaikki kulut.
Me ostimme sijoitusasunnon, annoimme vuokralle mutta nimellisesti asuin siellä itse. Kun asunto myytiin 2v kuluttua, oli saatu vuokrarahat ja oman kodin voi myydä ilman myyntivoiton verotusta, kunhan on 2v siellä asunut. :-)
joskus ajatella myös sitä aikanaan maksuun tulevaa eläkettä. Ihmiset laskee ihan sikana, että ei kannata mennä töihin, ei kannata. Kannattaisi ihan oman tulevan eläkkeenkin takia.
Ja kannattaa myös selvittää ihan kunnolla, että mitä siitä osa-aikaisesta työstä jää käteen, eikä vaan hokea sitä ikuista mantraa ettei kannata...
...aikaa on kulunut edellisestä keskusteluketjusta, haluaisin vielä lisätä että vallankin sinkkujen kannattaisi nyt omaehtoisesti opiskella tutkintotavoitteisesti...myös peruspäivärahalla on huomattavasti taloudellisempaa opiskella kuin ennen vuotta 2010. Itse opiskelin ennen tätä maisteriksi 4 vuotta - elimme käytännöllisesti katsoen nuo vuoden miehen tuloilla - opintorahaa sain aabaout 230 euroa kuussa ja sekin meni seutulippuun ja "kouluruokailuun". Nyt jos olisin työttömänä lähtenyt ansiosidonnaisella opiskelemaan, olisin siis opiskellut 2 ensimmäistä vuotta suht hyvällä ansiosidonnaisella, - olisi se ollut hulppeata!
Itsekin olen nyt kuitenkin osa-aikatyöläinen ollut reilun vuoden ja vieläpä määräaikaisissa pätkissä, mutta tosi mielenkiintoisissa alani tehtävissä. Uskon, että CV:ssä eli ansioluettelossa se vakuuttaa tulevat työnantajat paremmin kuin että olisin tämän ajan "odotellut" kokoaikatyöpaikan avautumista.
Lasten kanssa kyllä kannattaa olla kotona niin pitkään kuin mahdollista - työurat ovat pitkiä ja tulossa pidemmiksi Suomessa!
Ja noille katkerille ja kateellisille haluan sanoa, että ansiosidonnainen on eräänlaista vakuutusta omalta liitolta, jonne moni aikaisemmin työllinen on maksanut pitkät pennit ja eurot. Ei se teiltä pois ole. Iloitkaa vakituisista työapaikoistanne ja säännöllisestä tulosta.
P.s. Typerää tuollainen kukkoilu tunkiolla - ihan niinkuin sinä kokoaikatyöläinen elättäisit koko maailman! Pyh!
ettei minun ole rahallisesti kannattavaa tehdä nykyistä työtäni. Ansiosidonnainen+asumistuki olisivat isompi summa rahaa kuin nykyinen palkkani enkä nyt sitten saa asumistukea juuri lainkaan. Ja on kokopäivätyö. Ihan perseestä tämmöinen.
ja lisäksi tuo 600e on palkkatuloa eli vaikuttaa saamaasi ansiosidonnaiseen pienentävästi...