Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten vieroittaa 2v. taapero unitissistä?

Vierailija
14.07.2010 |

Ensinnäkin en halua kommentteja siitä, kuinka vielä imetän 2v. taaperoa. Kaipaan vinkkejä. Kiitos.

Annan maitoa päikkäreillä (jos nukkuu sisällä) ja illalla nukkumaanmennessä. Nukahtaminen vaan on niin helppoa näin. Annan myös maitoa kerran aamuyöllä. (Kun yövieroitin, lapsi ei sitten millään jättänyt tuota aamuyön kertaa pois)

Nyt haluaisin lopettaa imetyksen kokonaan ja opettaa hänet nukahtamaan omassa sängyssään. Ei edes välttämättä itse, minua ei haittaa ollenkaan, jos häntä silitellään, pidetään kädestä, maataan vieressä tms, kun hän nukahtaa.

Mitenkähän se kävisi suht helposti, ettei menisi puolta yötä nukahtamiseen? Viime yönä meinaan lapsi halusi aamuyön maitoa liian aikaisin, kieltäydyin, mutta 3,5h taistelun jälkeen annoin maitoa, koska alkoi jo hieman itseä ottamaan päähän ja oli kova väsy itsellä. Että jos se tuollaista tulee olemaan, huh.

Kiitos jo etukäteen.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, että sanoin lapselle että olet jo niin iso poika, että osaat juoda maitoa mukista eikä äidin rinnasta tule enää maitoa. Poika kuunteli aivan vakavana ja vielä taputteli rintaani :) Meillä suurena pelastuksena oli pojalle rakas unilelu, jonka avulla vieroitus sujui suorastaan helposti. Kerro siis lapsellesi, että nyt maitoa juodaan tästä lähtien mukista. voit ottaa jonkun unilelun käyttöön jos sellaista ei ole ja jos se lapselle kelpaa. Ja tärkein asia on se, että ITSE pysyt päätöksessäsi olla imettämättä. Pysy rauhallisena ja rauhoittele lasta, jos hän itkee rinnan perään. Tuon ikäiselle voi jo hyvin selittää asioita, uskon että vieroitus sujuu hyvin. Tsemppiä matkaan! Älä anna periksi, sillä tuossa iässä lapsi ei todellakaan tarvitse enää rintaa. Ei ravinnoksi, eikä lohduksi. Niitä molempia saa muullakin tavalla.

Aika hienosti on ymmärtänyt puhetta noin pieni poika. Mun oma poika olisi ymmärtänyt tollasista puheista ehkä sanan MAITO. Olis varmaan hänen korvaan kuulostanut tältä: "päläpälä pälä pälä MAITOA pälälä päläpälä...":D

Vierailija
22/46 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvo, niin usein päikkäreillä tehdäänkin. Mutta sitten tottuu siihen, eikä edelleenkään nukahda omaan sänkyynsä??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka jonkun kaverin luo tai pienelle matkalle. Isä nukuttaa vähän aikaa vielä sen jälkeenkin, etkä mene lähellekään kun nukkumaanmenoaika on. Kun uusi isän luoma nukutusrituaali on alkanut toimia, voit sinäkin vähitellen ryhtyä hoitamaan homman tuon kaavan mukaan.

Meillä lapset on vierotettu n. 13-15-kuukautisina tällä mallilla ja hyvin on toiminut. Uusi ongelma on sitten kyllä se, että lapsen vieressä pitää nykyisinkin yli vuosi myöhemmin olla nukkuvinaan kunnes hän nukahtaa, ja joskus tämä voi kestää puoli tuntia - tunninkin. Lopputuloksena nukahtaa itsekin eikä vanhempien yhteistä aikaa ole koskaan. Mutta lapsi alkoi heti imetyksen loputtua nukkua katkeamattomia yöunia kun aiemmin heräili useita kertoja yössä ja vaati maitoannosta.

Vierailija
24/46 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä tisseihin (tarkoitettu siis kynsiin estämään pureskelua pahan maun voimalla)

Meillä varoittelin ( siis että tissi alkaa maistua pahalle) lasta viikon ajan ennen "toimenpidettä" ja kivuttomasti meni, viikon-parin ajan laitoin ainetta iltaisin vielä kun joskus lapsi halusi vielä varmistua maistuuko pahalle.

Vierailija
25/46 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla, että ihan oikeasti jotkut lapset itse lopettavat imetyksen :) Itsestä vaan tuntuu, että meidän lapsi ei tulisi sitä aikoihin vielä tekemään, vaikka mistäs sen tietää. (Ja esikoisen imetyksen lopetin, kun oli 2,5v.)

Se vaivattomuushan siinä juuri onkin :) On niin helppoa imettää uniseksi. Mutta joskus tulee nyt jo mieleen, että olisi kiva ottaa siideri tai kaksi illalla. On tullut niin monta vuotta oltua joko raskaana tai imettäjänä :)

Vierailija
26/46 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentoida, että minusta tuntuu sittenkin samalta, että ei olisi kiva laittaa jotain pahanmakuista tisseihin. Ovat ne kuitenkin niin tärkeät lapselle, niin olisi jotenkin epäreilua tehdä niin.

Vierailija
27/46 |
17.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on hyvä juttu. Minä tosin en varmaankaan varoittelisi asiasta, vaan laittaisin vaan Kynneliä tisseihin ja saisi itse todeta, että onpa pahaa, enpä enää haluakaan. Tai sitten saisi mahtavat turhautumisraivarit ;)

Mitäs te tosiaan konkreettisesti teitte sitten imetyksen sijaan? Laitoitte vaan sänkyyn? Silititte, hieroitte, keinutitte, halasitte, piditte kädestä, vai mitä? Meillä on se probleema, että tykkää kantamisesta... :(

Vierailija
28/46 |
17.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minä, mutta monet.

Mulla lopettivat molemmat 9 kuisena. Muut jutut kiinnostivat, mutta hyvä niin.

Vierailija
29/46 |
17.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin en halua kommentteja siitä, kuinka vielä imetän 2v. taaperoa. Kaipaan vinkkejä. Kiitos. Annan maitoa päikkäreillä (jos nukkuu sisällä) ja illalla nukkumaanmennessä. Nukahtaminen vaan on niin helppoa näin. Annan myös maitoa kerran aamuyöllä. (Kun yövieroitin, lapsi ei sitten millään jättänyt tuota aamuyön kertaa pois) Nyt haluaisin lopettaa imetyksen kokonaan ja opettaa hänet nukahtamaan omassa sängyssään. Ei edes välttämättä itse, minua ei haittaa ollenkaan, jos häntä silitellään, pidetään kädestä, maataan vieressä tms, kun hän nukahtaa. Mitenkähän se kävisi suht helposti, ettei menisi puolta yötä nukahtamiseen? Viime yönä meinaan lapsi halusi aamuyön maitoa liian aikaisin, kieltäydyin, mutta 3,5h taistelun jälkeen annoin maitoa, koska alkoi jo hieman itseä ottamaan päähän ja oli kova väsy itsellä. Että jos se tuollaista tulee olemaan, huh. Kiitos jo etukäteen.

ja täytyy nyt sanoa ihan suoraan, että yötissiä tuonikäinen ei enää tarvitse. Eli nyt sitten vaikka mies kehiin, jos mahdollista että tissuttelut loppuisivat. Huutoa tulee varmasti, mutta periksi ei pidä antaa.

Meillä minä hoidin sitten kuitenkin tuon yösyönnin lopetuksenkin, kun mies ei olisi kestänyt sitä huutoa. No meillä se vähän pitkitty, kun lapsi sopivasti sairastui kun homma alkoi toimia. Aloitinpa sitten kaikki alusta, rankkaa oli mutta voitolle päästiin.

Hym. muuten imetykset jätin pikkuhiljaa pois eli sinulla on nyt kerralle aika paljon tehtävää.

Vierailija
30/46 |
17.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja täytyy nyt sanoa ihan suoraan, että yötissiä tuonikäinen ei enää tarvitse. Eli nyt sitten vaikka mies kehiin, jos mahdollista että tissuttelut loppuisivat. Huutoa tulee varmasti, mutta periksi ei pidä antaa.

Minäkin olen nyt vain ja ainoastaan siitä syystä hereillä, että iski nälkä ja ikää on himpun verran enemmän kuin 2 vuotta. ;)

Meillä esikoinen oli vähän vanhempi kun vieroitin hänet. Kysyin häneltä mitä haluaisi palkkioksi jos lopettaa tissin syömisen. Vastauksena oli, että kaivinkoneen ja minä sellaisen kävin ostamassa ja homma oli siinä. Vähän itkeskeli tissin perään parina iltana muttei mitään erikoisempaa. Sitä ennen olin jo rajoittanut imetyskertojen pituutta.

Vierailija
31/46 |
17.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tassuttelulla 7kk omaan sänkyyn ja siitä sitten aloin vähentää noita yösyömisiä ym. Eli sitä tarkoitin, että kannattaisi ehkä ekaksi opettaa nukkumaan sinne omaan sänkyyn ja sitten tissuttelut pois.

Vierailija
32/46 |
17.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minä en tosiaan kaipaa tietoa siitä, että kuinka tarpeetonta tuonikäisen yöimetys on. Minähän olen päätökseni jo tehnyt, minähän haluan lopettaa imetyksen. Tein selväksi, että toivon saavani vinkkejä.

Olisiko 2v. jo tarpeeksi vanha ymmärtämään sen, että jos maidonotto loppuu, saa jonkun lahjan tms? Toimisi mahtavasti varmasti vanhemman kanssa, kun voisi asiasta jutella, mutta tosiaan miten 2v. lapsen laita? Hän tosiaan haluaa kantamista ja olen nyt alkanut sanomaan, että äiti ei voi kantaa kauaa, selkään alkaa sattumaan ja että hänen pitää päästää äiti nukkumaan, äitillä on väsy. Pikkusen aikaa kantelen, sitten koitan laittaa sänkyyn. Tuota jatkoin viime yönäkin jonkin aikaa ja lopulta pysyi ok sängyssään, kun silitin selkää. Hyvä alku :) Semmoinen hieman pehmeä lasku :) Huusi maitoa taas viime yönä liian aikaisin ja kieltäydyin, kyllä on sisua lapsella, tosi kauan siinä meni!

Kyllä meidän 2v. lapsella on ollut yöllä nälkä, jos ei ole päivällä jostain syystä syönyt tarpeeksi.

Vierailija
33/46 |
17.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee kaikista helpoimmalla eikä menen kenenkään hermot. Jos on vaikeaa, niin voihan äiti olla päivät kotosalla, mutta yöksi vaihtaa asuinsijaa muutamaksi yöksi.

Vierailija
34/46 |
17.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vieroittaminen on aina vaikeampaa.

Nyt on kuitenkin kyseessä "jo" 2 vuotias, uhmaikäinen. Omaa tahtoa löytyy ja varmasti protestoi.

Mutta mitä sitten? Hän on lapsi, sinä aikuinen.

Sinä vain LOPETAT tissittelyn kun niin olet päättänyt. Anna tilalle alkuun vaikka vettä mukista.

Lapsen täytyy voida luottaa siihen(myöhemminkin) että sinä olet turvallinen aikuinen, ja teet päätökset hänen puolestaan. Eikö?

Nyt vaan mies kehiin vieroituksen alkuun ainakin, jos et itse kestä itkua ja kitinää, koska sitä se tulee olemaan.

Voimia, ja päättäväisyyttä.

Vierailija
35/46 |
17.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieroitus kävi ihan ilman itkuja, kun kävin kahden vuorokauden työmatkalla ja lapsen isä hoiti lasta. Rinnan perään ei enää sen jälkeen kyselty kertaakaan. Isä on lapselle läheinen, joten äidin puuttuminen ei ollut sekään niin iso isku, kun jossain tapauksessa voisi olla.

Vierailija
36/46 |
17.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että alkoi nukahtaa siihen. Päivällä tietysti touhuttiin paljon että on illalla väsy. Minä en olisi ikinä voinut laittaa mitään pahanmakuista rintoihin, kun olivat lapselle kuitenkin tosi tärkeät, olisi jostain kumman systä tuntunut kuin olisin pettänyt lapsen.

Vierailija
37/46 |
17.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan vielä kerrata, että ei minua itkuissa häiritse se, että säälittää, kun lasta harmittaa se, kun ei saakaan sitä, mitä haluaa. Vaan se oma jaksaminen, kun pitäisi pysyä rauhallisena ja kärsivällisenä vaikka monta tuntia, kun on itse aivan tööt väsymyksestä.

Kyllä minä tiedän myös, että hän on lapsi ja minä aikuinen ja minä päätän imetyksen loppumisesta, niinhän olen tekemässäkin. Juuri tuo oma jaksaminen vaan mietityttää. Mies voisi hoitaa homman juu, mutta hänellä on vielä vähemmän kärsivällisyyttä tällaisen asian kanssa, enkä halua hänen olevan liian ankara lapselle, kun on kyse nukkumaanmenosta, jonka pitäisi kuitenkin olla mukava hetki. Hän helpomminkin alkaa suuttumaan lapselle ja vaikka sanomaan pahastikin korottamalla ääntä tai pitämällä pakosti sängyssä. Sellaista en halua, vaan jämäkkyyttä mukavalla tavalla, miten sen nyt sanoisi ymmärrettävästi :)

Haluaisin vielä mielipiteitä siitä, että joko 2v. lapsella voisi toimia tuo systeemi, että saisi jonkun palkinnon, kun lopettaa imetyksen? Kyllähän 2v. ymmärtää tosi paljon jo, mutta mites tällaisen laita?

Vierailija
38/46 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaalaan unikouluun..söi yöt ja päivät tissiä puolen tunnin välein.

Yötissuttelut loppuivat, ihanaa oli.

Vierailija
39/46 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...nukkuu aamuun asti.

Vierailija
40/46 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Ap