Miten vieroittaa 2v. taapero unitissistä?
Ensinnäkin en halua kommentteja siitä, kuinka vielä imetän 2v. taaperoa. Kaipaan vinkkejä. Kiitos.
Annan maitoa päikkäreillä (jos nukkuu sisällä) ja illalla nukkumaanmennessä. Nukahtaminen vaan on niin helppoa näin. Annan myös maitoa kerran aamuyöllä. (Kun yövieroitin, lapsi ei sitten millään jättänyt tuota aamuyön kertaa pois)
Nyt haluaisin lopettaa imetyksen kokonaan ja opettaa hänet nukahtamaan omassa sängyssään. Ei edes välttämättä itse, minua ei haittaa ollenkaan, jos häntä silitellään, pidetään kädestä, maataan vieressä tms, kun hän nukahtaa.
Mitenkähän se kävisi suht helposti, ettei menisi puolta yötä nukahtamiseen? Viime yönä meinaan lapsi halusi aamuyön maitoa liian aikaisin, kieltäydyin, mutta 3,5h taistelun jälkeen annoin maitoa, koska alkoi jo hieman itseä ottamaan päähän ja oli kova väsy itsellä. Että jos se tuollaista tulee olemaan, huh.
Kiitos jo etukäteen.
Kommentit (46)
meiläkin aloitettiin vieroitus imetyksestä.. toinen päivä menossa eilen ainakin oli kovaa tiku huutoa mutta rauhottui kun otin syliin ja laitoin rauhallista lasten unilauluja soimaan.. siihen syliin se sitten nukahti ja hetken sylissäni vielä kenuttelin hiljalleen ja nostin omaan sänkyyn. ensin aloin kertomaan ilta satua tai lukemaan kirjaa kerroimme isän kanssa että nukkumaan meno aika alkaa.. kannattaa kokeilla sitä rauhallista musiikkia
Hieroin puolukkaan nänniin, jonkin muukin vauvan mielestä ikävä maku varmaan kävisi. Mulla välivaiheen kautta lapsi oppi nukkumaan läpi yön. Välivaiheessa joskus vielä annoin. Olen vieläkin jonkin aikaa sängyn vieressä, kun menee nukkumaan, joskus nukahtaa silloin, joskus jää hereille, joskus nukkuu vieressäni (lähinnä jos on nukkunut päikkärit ja menee myöhemmin nukkumaan illalla tai itse olen ihan väsy). Toi puolukka siis auttoi meillä ja silleen, että päivällä kuitenkin annoin vielä maitoa eli pystyi osittain vieroittamaan.
Suosittelisin omaan kokemukseen perustuen kokeilemaan sitä tassuttelua.
"Kotiunikoulu eli tassuhoito
Jos lapsella on vaikeuksia nukahtaa tai hän heräilee öisin, kotiunikoulu on turvallinen tapa yrittää muuttaa lapsen unitapoja. Kotiunikoulu sopii yli puolivuotiaiden lasten nukuttamiseen, jolloin lapsi jo pärjää yön ilman tiheää yösyömistä.
Kotiunikoulun tavoitteena on rauhoittaa lapsi nukahtamaan mahdollisimman vaivattomasti ilman työläitä konsteja.
Kotiunikoulun periaatteita ovat lapsen viesteihin vastaaminen, lapsen rauhoittaminen koskettamalla ja lapsen turvallisuuden tunteen kannalta merkityksettömien nukahtamistapojen välttäminen.
Lapsen rauhoittaminen nukkumaan mennessä tai lapsen herätessä yöllä
Kun lapsi itkeskelee ennen nukahtamistaan tai yöllä herätessään, arvioi itkun sävystä, onko se kutsuvaa vai väsymyksestä kertovaa ja itsekseen vaimenevaa.
Jos lapsen itku jatkuu tai voimistuu, mene lapsen luo ja laita kätesi tukevasti mutta lempeästi lapsen päälle. Pidä kättä paikoillaan, kunnes lapsi rauhoittuu, mutta ei niin kauan, että lapsi nukahtaa.
Jos lapsen itku kiihtyy, sivele lasta tuntuvin, säännöllisin, rytmisin liikkein. Hartiat, selkä ja pakarat sopivat tähän hyvin.
Jos lapsi ei edelleenkään rauhoitu, nosta hänet syliin ja pitele tukevasti pystyssä rintaasi vasten selkäpuolelta silittäen. Kun lapsi tyyntyy, laske hänet takaisin omaan sänkyyn, mutta pidä ”tassukontakti” vielä hetken.
Jotta unikoulu onnistuu:
Ole itse rauhallinen ja kärsivällinen, koska lapsi reagoi hoivaajan olotilaan. Levänneemmän vanhemman on parempi hoitaa lapsen yöheräilyt.
Hellyyskiintiön täyttyminen päivän aikana antaa pohjan hyville yöunille. Pidä lasta lähellä ja leiki leikkejä, jossa on paljon fyysistä läheisyyttä.
Pyri siihen, että lapsi ei syö nukahtaessaan. Jos lapsi nukahtaa esim. imetyksen aikana, havahduta häntä lempeästi huomaamaan, että hänet siirretään omaan sänkyyn. Lapsen on yöllä herätessään tärkeätä huomata olevansa tutussa paikassa, siellä missä hän nukahti. Tuttu riepu, unilelu tai tutti auttaa lasta tyyntymään ja rauhoittumaan uneen.
Lapsi voi aluksi reagoida uusiin nukahtamisjärjestelyihin kiihkeästi itkemällä, mutta hän kestää muutosten aiheuttaman harmin, kun vanhemmat ovat hänen saatavillaan ja auttavat sietämään uusia tapoja. Itku sylin turvassa ei vaaranna lapsen luottamusta vanhempiinsa.
Säännöllinen päivärytmi on tärkeää myös kotiunikoulun onnistumisessa.
Osa alle vuoden ikäisistä vauvoista voi tarvita vielä yhden yösyötön aamuyöllä.
Kun kotiunikoulua noudatetaan johdonmukaisesti, terveen lapsen nukkumisessa voi tapahtua muutoksia jopa kolmessa neljässä yössä.
Asiantuntijana neuvolapsykologi Katja Rantala, Helsingin kaupunki"
Ennen nukkumaan menemistä annat vielä se unitissin, tässä tärkeää on se että jos lapsi nukahtaa rinnalle, hänen pitää herätä siihen kun hänet laitetaan sänkyyn.
Tassuttelemalla myös eroon noista muista imetyskerroista. Ja isä on tosi hyvä värvätä tähän hommaan. Se pitää vaan rukata kokonaan uusiksi koko nukkumaan meneminen. Kokemusta on.
kuten minäkin ja sano että nyt tissit meni rikki. Tänään pidän sinun kädestäsi kiinni niin nukahdat. Lapsi huutaa ja narisee kenties mutta ei kuole. Toista joka ilta kunnes unohtaa pyytää tissiä ja käsi riittää.