Onko pitkän ja leveälanteisen helpompi synnyttää?
Jos on pitkä ja lantio on leveä suhteessa vyötäröön (esim 100cm lantio, 70cm vyötärö) onko synnyttäminen helpompaa? Siis pitääkö termi "synnyttäjän lantio" paikkansa? Vai ovatko lapsetkin pitkillä ihmisillä isompia?
Kommentit (6)
läskiä päällä! :D
Itselläni on ulkomitat muuttunu 10 vuoden aikana kun lapsia on syntyny ja välillä urheilu jääny ja taas skarpannu, se ratkasee miten hyvät väylät lapsella on kulkea.
Itse olen lyhyt, olen ollut persevä ja hoikka taas ja hyvin tuli 4,5 kilonen jössikkä käsi edellä ulos.
Yhdellä lapsella tarjonta oli huonompi ja synnytys vaikeampi.
jotka ovat pitkiä ja isokokoisia, ns. suuriluisia. Jos lisänä on vielä ylipainoa, alatiesynnytys voi olla jopa mahdoton. Hyvinkin isoja vauvoja synnyttävät yleensä sirot, pienet ja hoikat naiset. Tämä johtuu siitä, että lantion luut pystyvät siirtymään (löystymään) ja kudokset antavat periksi, kun ei ole sitä läskiä tiellä. Ja tämän tiedon siis on antanut lääkäri synnärillä tehdessään synnytystapa-arviota.
(tosin hän on melko lyhyt) ja niin vain kudokset eivät anna periksi eikä alatiesynnytys käy edes pienille (kolmekiloisille) vauvoille.
jotka ovat pitkiä ja isokokoisia, ns. suuriluisia. Jos lisänä on vielä ylipainoa, alatiesynnytys voi olla jopa mahdoton. Hyvinkin isoja vauvoja synnyttävät yleensä sirot, pienet ja hoikat naiset. Tämä johtuu siitä, että lantion luut pystyvät siirtymään (löystymään) ja kudokset antavat periksi, kun ei ole sitä läskiä tiellä. Ja tämän tiedon siis on antanut lääkäri synnärillä tehdessään synnytystapa-arviota.
Miten suuriluisuus vaikuttaa asiaan?
Usein lantio on tilava sellaisilla jotka ovat hoikkia ja siroja, kapealanteisiakin ulospäin. Mutta eihän sekään tietysti helppoa synnytystä takaa. Pituudesta en osaa sanoa.