Johan oli vierailu.
Tultiin viime viikonlopulla sovitusti yhden hyvän ystäväni luo lomalla. Ihana nähdä pitksätä aikaa. Kolme ekaa päivää kuljettiin tyttöjen ja poikien kesken ja keskenämmekin nähtävyyksiä katsomassa yms. Sovitusti myös kolmanetan päivänä seuraamme liittyi vielä yksi yhteinen tuttava. Hieman mietittiin mahtumista pienessä kämpässä ja me olimme jo valmiita menemään hotelliinkin, mutta sopu sijaa antaa.
No nyt on viimiset kaksi päivää ollu semmonen olo, että vois jo lähteä pois jaloista. Eilen oltiin tämän jälkeen tulleen tuttavan kanssa keskenämme koko päivä, samoin tänään siis minä, mieheni ja yhteinen tuttavamme. Talon väki lähti omiin harrastuksiinsa aamulla ja aikoivat tulla iltasella meidän kanssa kaupungille syömään. No eivät tuleet. Käytiin sitten keskenämme vielä elokuvissakin. No huomena vaihdamme maisemia sovitusti, olisimme kyllä olleet jo valmiita lähtemään tänäänkin.
Vähän harmittaa, koska tuntuu, että meitä ei oikeasti olisi tänne nyt tahdottu. Olisi vain tarvinnut suoraan sanoa, että ei voi tulla tai olla niin kauaa.
Kommentit (16)
Heille tuli saksalais intialainen pariskunta kylää, nainen oli siskon kouluaikainen kirjeenvaihto kaveri ja eivät olleet ennen tavanneet. Ilmoitivat että olemme Norjassa lomallla, voimme poiketa teille. Siskoni asuu savossa, vieraat tulivat ja hyvimpä viihtyivät, olivat pariviikkosen ja olisivat olleet pitempäänkin, jos siskon mies ei olisi nostanut matkalaukkuja ulkorapulle. Sisko kertoi, että hän kuuli kun ne juttelivat keskenään, täällä on niinhalpaa ja hyvä olla, eipä lähdetä mihinkään hotelliin. Sisko oli jo lopun ajan puolikuollut, kun passasi heitä ja piti vielä seurustella ei kovin hyvällä kielitaidollla. Saunoivat joka ilta ja uivat ja kehuivat miten täydellistä on.
Jos olette aikaisemmin kyläilleet viikon kerrallaan ja sujunut hyvin, niin ehkä isäntäväki oletti että niin nytkin eikä sitten kehdanneetkaan sanoa, kun alkoi olla vaivaa. Ja elämäntilanteet muuttuvat. Vaikka vierailut ovat mukavia, niin itse ainakin huomaan, että helposti kaikki omat, normaalit arkiasiat jäävät tekemättä. Ja harrastuksissakin voi tilanteesta riippuen olla lähes "pakko" käydä, riippuu siis tietysti harrastuksesta.
Varmaan teidät haluttiin vierailulle, mutta sopikaa seuraavalle kerralle vähän lyhyempi vierailu tai olkaa hotellissa.
No huomena vaihdamme maisemia sovitusti, olisimme kyllä olleet jo valmiita lähtemään tänäänkin. Vähän harmittaa, koska tuntuu, että meitä ei oikeasti olisi tänne nyt tahdottu. Olisi vain tarvinnut suoraan sanoa, että ei voi tulla tai olla niin kauaa.
Ja tosiaankin, kyllä n viikko on ehdottomasti liikaa!
kehtaisi majoittua toisen nurkkiin noin pitkäksi aikaa, en edes kutsuttuna. En sen puoleen jaksaisikaan olla vieraisilla kuin max pari päivää, jonka jälkeen kokisin olevani niin suureksi vaivaksi että häipyisin kotiin. Ihan sama mitä isäntäväki sanoo, monikaan ei jaksa pitkään vieraita. Musta tuo käytös viittaa siihen, että isäntäväki on uupunut teidän vierailuun ja etsii omaa aikaa muualta kun te olette vallanneet kämpän.
ovathan he aiemmin vuorostaan olleet ap.n luona sen viikon. Eikö ap. kertonut että jo 15 vuotta ovat vuoroin vierailleet toistensa luona.
että meille kanssa viikon kestävä vierailu olisi ihan painajainen.
Varsinkin kesäisin reissataan ja mökkeillään niin paljon oman aikataulun mukaan, että tuollaisen sopiminen olisi jo ihan mahdotonta. Neljä viikkoa kesälomaa on kuitenkin aika lyhyt ja jos siitä menee viikko vieraiden viihdyttämiseen niin ...
Kaksi yötä on ihan riittävä aika, emmme itsekään viipyisi pidempään.
vieraat alkavat haisemaan.
Ei kannata sopia sen pidempiä vierailuja. Pari päivää usein riittää hyvin, ja kaikilla jää siitä hyvä mieli.
Menit siis kaverisi luokse kylään ja sinusta tuntuu ettei sinua haluttu sinne koska he eivät tulleet kaupungille syömään kanssanne?
miten kukaan kehtaa majoittua kaverin luo noin pitkään?
oletteko tehneet ruokaa ja osallistuneet kuluihin? vai mistä kiikastaa?
Menit siis kaverisi luokse kylään ja sinusta tuntuu ettei sinua haluttu sinne koska he eivät tulleet kaupungille syömään kanssanne?
Siis tänään viidentenä vierailu päivänä ja eilen olemme olleet täysin omassa seurassamme ihan koko päivät. Siitä on hieman jäänyt sellainen olo että liika oli liikaa.
kakkonen: Tuo oli tosi fiksusti sanottu ja vahvisti minunkin ajatuksia. Ensikerralla otan suosiolla kyseisestä kaupungista hotellihuoneen niin pysyy sopiva omarauha kaikilla =)
Varsinkaan olettaa mitään täyshoitoa ja seuraa koko siksi ajaksi.
Että "Johan oli vieraat" voisi olla tämän avauksen otsikko.
ja myös ostettu puokkiin joka kauppareissulla.
Meilä tämä on toiminut jo viimiset 15-vuotta näin. Ollaan vuoroin vieraissa ja koska välimatka on useita satoja km niin silloin ollaan noin viikko kerrallaan.
-ap-
Kenen aloitteesta toi on noin, koska kyllä mulle olisi ihan painajainen jos meille tulisi joku viikoksi majailemaan, ihan sama miten paljon ruokaa ostaisi. Liika on liikaa. Kaksi yötä on maksimi minkä suostun olemaan missään kylässä.
Meille ei tule koskaan ketään majailemaan, jos tulevat niin on sovitusta vierailusta kyse ja kyllä silloin sitä aikaa vietetään vieraiden kanssa.
Meillä käy joka kesä tuttu perhe. Ovat aina 3-5 päivää kylässä ja ihan hyvin on mennyt. Ei tulis mieleenkään että jättäisin vieraat ihan oman onnensa nojaan jä tehtäisiin itse mitä tehtäisiin.
Joskus me hajaannutaan. Miehet menee omiaan osan muksuista kanssa tai kaikkien ja me naiset mennään omia polkuja osan lapsien kanssa tai kaikkien. Mutta aina iltaisin ollaan yhdessä ja päivisinkin paljon, syödään aina yhdessä.
Todella törkeitä on olleet ap:een isännät. Jos vierailu oli sovittu ja kaikilla lomaa. Mä en itse ikinä kehtais käyttäytyä noin törkeesti.
..on ns. "normi" vierailuaika jos välimatka on pitkä. Toki jos teillä se on aina ennenkin ollut viikon kerrallaan niin mikäs siinä.
Itse en noin kauaa viihdy muiden nurkissa.
Tämän olen huomannut sukulaisteni kanssa. Sen jälkeen tulee riitaa.