Miksei 1,5v-2v lasta saisi viedä rannalle
Siellähän ne polskivat kuin muutkin lapset, tosin vanhempien tarkemmassa valvonnassa tietenkin. MINÄ VIEN! Lisäksi en käytä uv-vaatteita vaan rasvaan lapsen, kertaakaan ei ole palanut, saati edes ruskettunut, kun olen rasvannut niin hyvin. hattu tai huivi on päässä, riippuu tuuleeko.
Shoot me.
Kommentit (39)
Mielettömän hyvä aurinkosuoja on kookosöljy. Siis iahn se mitä voi syödä, ei ole kemikaaleja eikä muita. Suojaa ihoa palamiselta. Miettikää lämpimissä maissa asuvia, heilläkin on tapansa suojautua auringolta (jos pakko olla esim. töiden vuoksi) ja kaikenmaailman aurinkorasvat ovat uusi keksintö --> vanhassa vara parempi! Vähän samaan tapaan kun jokainen suomalainen oppii alta kouluikäisenä että jos saa haavan niin laittaa siihen päälle ratamonlehden. Kookosöljy on luonnonmukainen, se ei rasita ympäristöä samalla tavalla kun teollisemmat rasvat jos sitä ihomlta huuhtoutuu järveen/mereen, mutta suojaa auringolta.
Ja after-suniksi ei kannata ostaa kallista "merkkituotetta" kaupan hyllyltä, vaan käyttää aloe veraa, sekin vanha tapa rauhoittaa ihoa JOS se palaa/muuten kaipaa viilennystä, ja auttaa myös esim. itikan puremiin, pikku haavoihin/hiertymiin ym.
tuskinpa ketään haittaa, jos kuolemme "pari vuotta aikaisemmin" ihosyöpään joskus 95- vuotiaina. Mutta kun se "paha" ihosyöpä, melanooma, ei ole erityisesti mikään vanhempien ihmisten tauti, vaan voi tulla ihan "parhaassa iässä" olevalle pienten lasten vanhemmalle. Ja valitettavasti on välillä erittäin hankalasti voitettava sairaus (lue "nopeasti tappava"). Ihosyövälle altistava auringonsäteily on yleensä saatu jo lapsuudessa, vuosikymmeniä aikaisemmin, joten sinun nykyiset auringonssaolotottumuksesi eivät välttämättä hirmuisesti vaikuta tai vaikutukset näkyvät vasta pitkän ajan kuuttua. Itse haluan ainakin suojata lasteni ihoa palamiselta ja liialta auringolta heidän lapsuusvuosinaan. Auringossa toki olemme ja lapset ruskettuvat, mutta maltillisesti. Pakko sanoa, mutta minulle ainakin tekee pahaa katsoa tummaksi paahtuneita pikkulapsia.
T: yhden ystävän melanoomalle jo mentettänyt ja toisen sairastuneen ystävä. Ja juu, lapsena otettiin yhdessä aurinkoa...
On aivan sama vaikka muutamaa vuotta aiemmin kuolen ihosyöpään jota en saisi jos välttelisin aurinkoa, sillä elämänlaatuni paranee huomattavasti aina kun saan iholleni aurinkoa ja se voi hyvin.
Ihan rauhassa!
Itse toimin näin:
uv-vaatteet ja hattu, rannalle klo 17:n jälkeen, kämmeniin hieman fysikaalista rasvaa.
Muutoin olemme varjossa. Onneksi 1,5-vuotias vetää päiväunia juuri pahimpaan aikaan 12-15.
Ihan vain tiedoksi, että 30 vuotta sitten otsonikerroksessa ei ollut sellaisia aukkoja kuin nyt.
Se uv-säteily on nykyään vaarallisempaa, kun meillä ei ole enää kunnollista otsonikerrosta. Ja se taas menetettiin/menetetään saasteiden takia... Ei ne entisajan pelloilla joutunut murehtimaan tästä otsonikadosta. Niin, ja se uv-säteily aiheuttaa sitä syöpää. Ei sen ihon tarvitse palaa/näyttää palaneelta, liika aurinko vain aiheuttaa solumuutoksia, varsinkin pienillä lapsilla. Että onpas kiva, jos lapsesi on kauniin ruskea. Kiittää varmaan silloinkin, jos saa ihosyövän.
Niin, ja sitten ne muut maailman lapset, jotka elävät auringossa kaiken aikaa. Ihan on ihotyypistä kiinni, kuinka paljon aurinkoa kestää. Tyypillinen suomalainen iho ei niin hirveästi kestä esim. omani ei koskaan rusketu vaan ainoastaan palaa - ja ihan sama, miten paljon olen sitä aurinkovoidetta itseeni tökännyt. Mitä tummempi iho, sitä paremmin aurinkoa kestää. Pohjoismaalainen vaalea iho siis ei kestä - yleensä.
Mutta eipä tuosta kai kannata liikaa hysterisoida. Ei se syöpä yhdestä kerrasta tule vaan kyseessä todellakin on se liika altistuminen. Mutta en kyllä lapsiani ihan ehdoin tahdoin veisi aurinkoon ilman vaatteita ja ilman aurinkovoiteita klo 12-15. Ihan jo maalaisjärki sanoo, että se ei ole viisasta. Monissa eteläisemmissä maissa on juuri tuohon aikaan se kuuluisa siesta, kun ei siinä auringonpoltteessa haluta liikaa olla. Järkeäkin saa käyttää.
Nimenomaan, d-vitamiini on hyvästä, mutta uv-säteilylle altistaminen on tyhmää. Sen takia ne rasvat ja uv-blokit/uv-suojavaatteet!!
Minulla on kaveri, joka ei suojaa lapsiaan, kun ei ne koskaan pala.Ihan sama palaako vai ei. Jos eivät saa vaurioita vaarallisen korkean säteilyn takia, niin näyttävät ainakin todella vanhoilta 40-vuotiaina... Täytyykö edes sanoa, että grillaavat itseään rannalla klo 12-16 välisenä aikana.
No, yhtälailla minä olen hänen mielestään friikki, kun lapsella pitää olla auringossa pää suojattuna, iho suojakertoimilla suojattu (puhumattakaan siitä, että olen mieluummin varjossa, koska ihoni alkaa kiehua lähes heti auringossa).
Aika jännä, että kuitenkin rusketun näistä suojakertoimista ja varjossa kököttämisestä huolimatta.
mutta se ole aina sama asia kun palaa helposti.
Itselläni on vaalea iho, mutta rusketun todella helposti. Sama juttu molemmilla vanhemmillani, sisaruksillani, sekä toisen puolen isovanhemmilla (toisen puolen en tiedä, he ovat jo kuolleet).
Ja kyllä: ymmärrän että esim. punahiuksisilla on usein iho joka ei lainkaan rusketu ja palaa hetkessä, ja tietenkin muillakin. Mutta jos katselee esim. näiden helteiden jälkeen ihmisiä rannalla/kadulla niin en usko että "suurin osa suomalaisista" palaa herkästi/ei rusketu, sillä hyvin ruskettuneita ihmisiä näkee paljon, vähemmistönä ne joilla loppukesästäkin kalpea iho.
Itse en juuri aurinkorasvaa käytä suomessa (ulkomailla kyllä), joskus kasvoihin laitan ja silloin jos olen pidempään yhteen menoon suorassa paahteessa (esim. pihatöissä tai pyöräilemässä) muuallekin.
Aurinko on minun pelastajani, talvisin kärsin kuivasta atooppisesta ihosta, elämä on yhtä kutinaa ja rasvaamista. Mutta heti kun ilmat lämpenevät ja saan auringonvaloa rasvaamisen tarve pienenee ja iho on hyvässä kunnossa. Rantaloman jälkeen ja tälläisen ihanan kesän jälkeen ihoni voi pitkälle alkutalveen hyvin, jos taas huono kesä ja aurinkolomalle en pääse läehtemään niin iho voi huonosti.
On aivan sama vaikka muutamaa vuotta aiemmin kuolen ihosyöpään jota en saisi jos välttelisin aurinkoa, sillä elämänlaatuni paranee huomattavasti aina kun saan iholleni aurinkoa ja se voi hyvin.
Mielettömän hyvä aurinkosuoja on kookosöljy. Siis iahn se mitä voi syödä, ei ole kemikaaleja eikä muita. Suojaa ihoa palamiselta. Miettikää lämpimissä maissa asuvia, heilläkin on tapansa suojautua auringolta (jos pakko olla esim. töiden vuoksi) ja kaikenmaailman aurinkorasvat ovat uusi keksintö --> vanhassa vara parempi! Vähän samaan tapaan kun jokainen suomalainen oppii alta kouluikäisenä että jos saa haavan niin laittaa siihen päälle ratamonlehden. Kookosöljy on luonnonmukainen, se ei rasita ympäristöä samalla tavalla kun teollisemmat rasvat jos sitä ihomlta huuhtoutuu järveen/mereen, mutta suojaa auringolta. Ja after-suniksi ei kannata ostaa kallista "merkkituotetta" kaupan hyllyltä, vaan käyttää aloe veraa, sekin vanha tapa rauhoittaa ihoa JOS se palaa/muuten kaipaa viilennystä, ja auttaa myös esim. itikan puremiin, pikku haavoihin/hiertymiin ym.
Mielettömän hyvä aurinkosuoja on kookosöljy. Siis iahn se mitä voi syödä, ei ole kemikaaleja eikä muita. Suojaa ihoa palamiselta. Miettikää lämpimissä maissa asuvia, heilläkin on tapansa suojautua auringolta (jos pakko olla esim. töiden vuoksi) ja kaikenmaailman aurinkorasvat ovat uusi keksintö --> vanhassa vara parempi! Vähän samaan tapaan kun jokainen suomalainen oppii alta kouluikäisenä että jos saa haavan niin laittaa siihen päälle ratamonlehden. Kookosöljy on luonnonmukainen, se ei rasita ympäristöä samalla tavalla kun teollisemmat rasvat jos sitä ihomlta huuhtoutuu järveen/mereen, mutta suojaa auringolta. Ja after-suniksi ei kannata ostaa kallista "merkkituotetta" kaupan hyllyltä, vaan käyttää aloe veraa, sekin vanha tapa rauhoittaa ihoa JOS se palaa/muuten kaipaa viilennystä, ja auttaa myös esim. itikan puremiin, pikku haavoihin/hiertymiin ym.
kookosrasvaa olen kaupassa huomannut. typerä kysymys, mutta ajaako se rasva sulatettuna saman asian kuin kookosöljy?
Niin täällä Suomessa opastetaan ja valistetaan. Miettikää nyt kuitenkin, että suurin osa maapallon väestöstä asuu alueella jossa aurinko tosissaan paistaa, lähes joka päivä ja lähes ympäri vuoden. Täällä paistaa maksimissaan muutamia kymmeniä päiviä per vuosi, ja porukka hysterisoi.
Meillä täällä paljon isompi ongelma on D-vitamiinin puute. Se altistaa osteoporoosille, moninaisille syöville ja ylipäätään heikentää immuunipuolustusta. Ja keho tarvitsee AURINKOA muodostaakseen D-vitamiinia. Vaatteilla ja aurinkorasvoilla suojaaminen kuulkaas ehkäisee tämän prosessin todella lahjakkaasti.
Mutta hei, Suomessa kun ollaan, niin täys vaatevarustus päälle ja huippu suojakertoimet nahkaan kun vähänkin aurinko vilahtaa. Lapset suojaan neljän seinän sisälle, ja miksei samalla vanhuksetkin. Paha arska tulee ja polttaa, huhuu!
Hei oikeesti, kuinkahan ne sadat miljoonat lapset maissa, joissa aurinko paistaa lähes aina, selviävät...
ihan tavallisista ruokakaupoista, ehkä ei joka Siwassa ole mutta isommissa marketeissa, Stokalla ym. sekä erikoiskaupoissa esim. Ruohonjuuressa.
Niin ja kannattaa katsoa että se on neitsyt-kokoosöljyä, eli ei mitään liian käsiteltyä vaan mahdollisimman "puhdasta". Hyvässä öljyssä on mieto kookoksen tuoksu, se on "jähmeää" ja valkoista, ei kellertävää. Suomesta vähän vaikeampi löytää kunnollista vert. ulkomailla, mutta ihan ok löytää mutta ehkä ei ensimmäisestä kaupasta missä käy :)
t. 25
ties minkä trauman ja elinikäisen sairauden aiheutan lapsilleni, koska en rasvaa hetiä ollenkaan ja tänäänkin oltiin maauimalassa 9 tuntia!!! Ja siitä vielä suurinosa auringossa. Lapset siis 3 ja 7v. ja kumpikaan ei ole palanut, ruskettunut vain.
Ja vielä sellainen pikku juttu, että ei Suomessakaan ennen ole mitään rasvoja ollut, vaan vaikka väki on pelloilla työskennellyt. Varmasti ovat palaneetkin välillä, mutta ei Suomessa kovin paljoa ole ihosyöpätapauksia koskaa ollut. Nykyään vähäm kasvussa, MUTTA voisiko syy olla lisääntynyt matkailu? Jos on Suomessa niin ei paljon aurinkoa näe. Ja havaintojeni mukaan moni joka etelän lämpöön kaipaa ja sinne matkustaa joka vuosi pari kertaa, on niitä jotka kunnolla grillaavat itseään ja joilla on syvä rusketus läpi vuoden. HUOM: kunnon rusketus, ei mikään hento päivetys.
Juuri näin bussissa vanhemman naisen, jolla oli kamala iho :( Oli todella ruskettunut, niin ruskettunut että se meni jo yli. Iho oli suorastaan kärventynyt (ei siis palanut vaan ruskettunut) ja huomasi että se ei ollut enää terve, pienen pieniä läikkiä ihossa (maksaläikkiä?) ja pahaa teki katsoa. Ja minä pidän rusketusta (tai ehkä ennemmin kunnon päivetystä) kauniina ja inhoan kalman kalpeaa ihoa itsellä ja muilla, mutta tuo meni niin yli!
erilainen kuumissa maissa.
Mun puolesta voitte rasvata lapsenne vaikka päivän ikäisistä ja pitää rannalla auringon paahteessa joka päivä. Terveellistä se ei ole.
Se on ihana tuote kyllä ja juurikin "puhtaana" parasta. Mutta ei se kyllä ihan oikeasti yksinään riitä aurinko suojaksi.
Kun lähdimme koko perhe viime talvena thaikkuihin, niin ensin lähtiessä kuorin ja rasvasin ihoni hyvin. Paikan päällä laitoin ensin kookosöljyä ihoon ja hiuksiin (siis ihan joka paikkaan), päälle aurinkorasvaa( en muista kerrointa, muttei kovin vahvaa). Päivät olin rannalla ja altaalla yms. piksuissa. Illalla suihkuun ja aloeverat nahkaan. Hiukset peitin isolla huivilla koko viikon ja pesin vain pari kertaa shampoolla.
Reissun jälkeen mulla oli täydellinen ja kestävä rusketus. Iho oli silkkisen pehmeä ja hiukset voivat tosi hyvin. Mulla vielä erittäin pasku ja karkea tukka. Mulla on myös tumma pigmentti, enkä pala helposti. Siltikään en olisi pelkällä öljyllä pärjännyt!
Se kookosöljy on mainio tuote ja tuon sitä aina ulkomailta (aasiasta) kotiin. Sopii koko perheen ihonhoitoon läpi vuoden. Se on kovaa tavaraa pullossa, mutta saunassa esim. liukenee helposti levitettäväksi.
Mutta siinä ei ole kyllä suojakertoimia.
7kk ikäisen vauvani kanssa ja kysyin, että onko aurinkorasvaa olemassa näin pienille (kerroin myös iän ja kyllähän nyt puolivuotiaan parivuotiaasta erottaa)... Heti antoi kolme vaihtoehtoa, jotka tiesi suoralta kädeltä käyvän yli 6kk ikäisille. Eucerin kidsin sitten ostin.
Apteekissa mainittu, että ei pienille lapsille, saatika sitten vauvoille, aurinko rasvaa. Ihme, että ihmiset ei usko. Sysäätte lapsiinne valtavan määrän kemikaaleja ja kosmetiikkaa vauvasta alkaen.
Joku jo mainitsikin, että ei aikuisillekaan ole näistä rasvoista kuin haittaa. Lääkefirmat ja kosmetiikkatuottajat pakkosyöttävät tällaisten käyttöä ja te laitatte lapsenne vauvasta alkaen alttiiksi.
Vaatteet päälle tai alasti, mutta VARJOON. eikä aikuistenkaan ole syytä itseään kärventää.
Aina joskus joku asia muuttuu ja silloin ei kannata elää monta vuotta vanhan tiedon varassa. =)
ei niitä ihan pienille ole, mutta jo muutaman vanhan vuoden ikäisille tytöille on. Pojille vaikka urheilukaupasta joku tec-paita ja housut.
on ihmisillä myös tummempi iho mikä suojaa palamiselta. Suomalaisista taas löytyy meitä jotka palaa kymmenessä minuutissa:(
Niin täällä Suomessa opastetaan ja valistetaan. Miettikää nyt kuitenkin, että suurin osa maapallon väestöstä asuu alueella jossa aurinko tosissaan paistaa, lähes joka päivä ja lähes ympäri vuoden. Täällä paistaa maksimissaan muutamia kymmeniä päiviä per vuosi, ja porukka hysterisoi. Meillä täällä paljon isompi ongelma on D-vitamiinin puute. Se altistaa osteoporoosille, moninaisille syöville ja ylipäätään heikentää immuunipuolustusta. Ja keho tarvitsee AURINKOA muodostaakseen D-vitamiinia. Vaatteilla ja aurinkorasvoilla suojaaminen kuulkaas ehkäisee tämän prosessin todella lahjakkaasti. Mutta hei, Suomessa kun ollaan, niin täys vaatevarustus päälle ja huippu suojakertoimet nahkaan kun vähänkin aurinko vilahtaa. Lapset suojaan neljän seinän sisälle, ja miksei samalla vanhuksetkin. Paha arska tulee ja polttaa, huhuu! Hei oikeesti, kuinkahan ne sadat miljoonat lapset maissa, joissa aurinko paistaa lähes aina, selviävät...
Olen samaa mieltä! Thaikut, neekerit ja jopa aussit ovat ihan erilaisia kuin me. Antaa niiden häärätä ulkona ja nauttia elämästä.
Minä laitan lapselleni total sun blockia iholle, vaatteet päälle ja pysymme sisällä 9-17 välisen ajan. Uimaan mennään vasta klo 18 jälkeen, jos mennään, ja siihen tarkoitukseen olen hankkinut sellaisen kokouimahaalarin (pojalle).
Kurja että meidän rotu on mikä on. Mutta kaikki on tehtävä jotta voin ehkäistä lapseni altistumisen auringolle.
on ihmisrotu vähän erilainen kuumissa maissa.
Mun puolesta voitte rasvata lapsenne vaikka päivän ikäisistä ja pitää rannalla auringon paahteessa joka päivä. Terveellistä se ei ole.
Se uv-säteily on nykyään vaarallisempaa, kun meillä ei ole enää kunnollista otsonikerrosta. Ja se taas menetettiin/menetetään saasteiden takia... Ei ne entisajan pelloilla joutunut murehtimaan tästä otsonikadosta. Niin, ja se uv-säteily aiheuttaa sitä syöpää. Ei sen ihon tarvitse palaa/näyttää palaneelta, liika aurinko vain aiheuttaa solumuutoksia, varsinkin pienillä lapsilla. Että onpas kiva, jos lapsesi on kauniin ruskea. Kiittää varmaan silloinkin, jos saa ihosyövän.
Niin, ja sitten ne muut maailman lapset, jotka elävät auringossa kaiken aikaa. Ihan on ihotyypistä kiinni, kuinka paljon aurinkoa kestää. Tyypillinen suomalainen iho ei niin hirveästi kestä esim. omani ei koskaan rusketu vaan ainoastaan palaa - ja ihan sama, miten paljon olen sitä aurinkovoidetta itseeni tökännyt. Mitä tummempi iho, sitä paremmin aurinkoa kestää. Pohjoismaalainen vaalea iho siis ei kestä - yleensä.
Mutta eipä tuosta kai kannata liikaa hysterisoida. Ei se syöpä yhdestä kerrasta tule vaan kyseessä todellakin on se liika altistuminen. Mutta en kyllä lapsiani ihan ehdoin tahdoin veisi aurinkoon ilman vaatteita ja ilman aurinkovoiteita klo 12-15. Ihan jo maalaisjärki sanoo, että se ei ole viisasta. Monissa eteläisemmissä maissa on juuri tuohon aikaan se kuuluisa siesta, kun ei siinä auringonpoltteessa haluta liikaa olla. Järkeäkin saa käyttää.
Apteekissa mainittu, että ei pienille lapsille, saatika sitten vauvoille, aurinko rasvaa. Ihme, että ihmiset ei usko. Sysäätte lapsiinne valtavan määrän kemikaaleja ja kosmetiikkaa vauvasta alkaen.
Joku jo mainitsikin, että ei aikuisillekaan ole näistä rasvoista kuin haittaa. Lääkefirmat ja kosmetiikkatuottajat pakkosyöttävät tällaisten käyttöä ja te laitatte lapsenne vauvasta alkaen alttiiksi.
Vaatteet päälle tai alasti, mutta VARJOON. eikä aikuistenkaan ole syytä itseään kärventää.