Sormien puutuminen raskauden aikana
Osaatteko sanoa onko sormien puutuminen normaalia loppuraskaudessa?? Minulla on neuvola vasta loppuviikosta, enkä viitsisi sinne soitella.
Kommentit (7)
mulle ei sanonut lääkäri mitään vaikka vaivast valitin monta kertaa.
ensin alkoi tulla ranteet ja sormet tosi kipeiksi ja sen jälkeen puutumisoireet ja pikkurillin ja nimettömän lukkiutumiset ja napsuminen. Tosi inhottavaa oli!!! ja jatkui vielä useamman kuukauden synnytyksen jälkeenkin. koko toinen käsivarsti oli tunnoton ja turra pelkän vaipanvaihdon jälkeen. meni sitten ajallaan ohi itsestään
ensimmäisessä raskaudessa sormet raskauden loppupuolella. Eivät neuvolassa huolestuneet asiasta. Mulla palasi tunto sormiin täysin vasta yli kuukauden päästä synnytyksestä.
Itselläni puutuu kädet yöaikaan.. hienoa herätä yöllä siihen, kun ei kummassakaan kädessä kierrä kunnolla veri. =/ Mutta se loppui esikoisen syntymän jälkeen, että enköhän kohta tämänkin tapauksen synnyttyä pääse vaivasta eroon. =)
Alkoi jo hieman pelottaa veritulpat jne.. Nyt kun on niin lämmintä ja tuntuu, että ei millään saa nestettä riittävästi. Toivotaan, että kohta helle helpottaa!
Helteet pahentaa asiaa, koska se johtuu turvotuksesta. Lääkäri selitti jotain ranteen hermokanavan ahtautumisesta nesteen kertymisen takia. Kärsin viimeisimmässä raskaudessa vaivasta kovastikin, käsiä särki yöllä ja puutuneilla käsillä oli vaikea hoitaa pientä vauvaa. Vaiva helpotti vasta noin 2-3 kk synnytyksestä.
Itselläni puutui myös esikoista odottaessa jopa niin pahasti, että aamulla mikään ei tahtonut pysyä käsissä ennen sormien vertymistä. Ei syytä huoleen siis. Viileä voi helpottaa tilannetta. :-)