Onko OIKEASTI totta,että monissa maissa EI imetetä juurikaan?
olen siinä käsityksessä että esim. Ranskassa ei ole kovin yleistä imettää. Onko tuo jotain väärää tietoa vai miten? Ja ylipäänsä olen kuullut ettei monissa Euroopan maissa arvosteta imetystä eikä todellakaan imetetä vuoden ikään
Kommentit (21)
Ranskassa kysytään sairaalassa, haluaako lääkettä, ettei maito nousisi. Imettämistä katsotaan karsaasti ravintoloissa (vrt. Suomi-mammat!). Taaperoimettäminen olisi varmaan jo pedofiilin toimintaa. Eli ei niitä WHO:n sääntöjä niin kovin noudateta kirjaimellisesti - paitsi Suomi- ja ehken Ruotsi-mammat...
Enkä tosiaan ymmärrä miksi kenekään pitäisi katsella julkisilla paikoilla imettävää naista. Siis ihan oikeasti, miksi noin pieniä lapsia edes tuodaan ravintoloihin?
Vai katsotko kenties pahasti kun joku esimerkiksi lähtee kesken ruokailun vessaan??
Lahtee vessaan kun tarvetta on eika pissi pulloon siina poydassa. Kai sinullakin menisi hyva ruoka vaaraan kurkkuun jos joku mies vetaisi vehkeensa esiin kun se on ihan luonnollinen juttu.
Poydassa kavisi vaihtamaan vaan vessassa sen suorittaisin. Imetys on vauvan ruokailua.
tosi hanakasti. Neuvolassa suositellaan fanaattisesti tahtaamaan siihen 6kk taysimetykseen ja senkin jalkeen vain rintamaitoa jos onnistuu.
lapseni Ranskassa yli 10 vuotta sitten ja voin vain todeta, että jo silloin imetykseen suhtauduttiin hyvin kannustavasti jo sairaalassa. Lähes kaikki tuttavapiirissäni imettivät -tosin lopettivat hieman aikaisemmin ehkä kuin Suomessa. Tuntuu, että lähinnä paikalliset alemman sosiaaliluokan edustajat, jotka eivät ole niin kouluttautuneita suhtautuivat kielteisemmin imetykseen. En toki voi yleistää tätä, koska kokemukseni on täysin subjektiivinen.
kahden kuukauden vapaalla ehtii aloittaa imetyksen, mutta myöhemmin töistäkäsin se ei onnistu...
äitiysloma n. 3 kk ja imettää ehtii pari kuukautta.
Ranskassa kysytään sairaalassa, haluaako lääkettä, ettei maito nousisi.
Imettämistä katsotaan karsaasti ravintoloissa (vrt. Suomi-mammat!).
Taaperoimettäminen olisi varmaan jo pedofiilin toimintaa.
Eli ei niitä WHO:n sääntöjä niin kovin noudateta kirjaimellisesti - paitsi Suomi- ja ehken Ruotsi-mammat...
Olen asunut seka Belgiassa etta Ranskassa ja lapset ovat taalla syntyneet.
Mun kokemusten mukaan: Imettamista arvostetaan ja siihen kannustetaan. Tukea loytyy jos sita tarvitsee (siis sairaalasta/neuvolasta ja imetyksen tuli- tyyppisia jarjestoja on ) . Taalla tosin tuen laatu riippuu ihan neuvola/sairaala henkilokunnasta. Jotkut ovat imetysmyonteisempia kuin toiset.
MUTTA imetys ei ole taalla mikaan "PAKKO" ja hyvan aitiyden mittari.
On ihan ok paattaa ettei imeta ollenkaan. Sita ei mitenkaan kukaan kummastele- henkilokohtainen paatos, siis.
Itse imetin lapsia noin vuoden ja neuvolassa ihasteltiin pitkaa imetysta. Monesti aidit lopettavat imetyksen siina 3-6kk iassa, jolloin monet vauvat menevat hoitoon.
Mulla on ystavapiirissa aiteja jotka eivat ole imettaneet ja niita jotka ovat imettaneet pitkaankin... joten isoin ero Suomeen on jonkinlainen yksilonvapaus ;-)
Imettämistä katsotaan karsaasti ravintoloissa (vrt. Suomi-mammat!).Taaperoimettäminen olisi varmaan jo pedofiilin toimintaa.
Eli ei niitä WHO:n sääntöjä niin kovin noudateta kirjaimellisesti - paitsi Suomi- ja ehken Ruotsi-mammat...
Enkä tosiaan ymmärrä miksi kenekään pitäisi katsella julkisilla paikoilla imettävää naista. Siis ihan oikeasti, miksi noin pieniä lapsia edes tuodaan ravintoloihin?
kansainvälinen ystäväpiiri, kun olen asunut useammassakin eri maassa. Kyllä suurin osa mun ulkomaalaisista äititutuista imettää ihan siinä kuin suomalaisetkin. Erot imettämisessä ovat minun tuttavapiirissäni kyllä yksilökohtaisia, eivätkä riipu siitä, missä kukin on lapsensa saanut. Yhden lapsen olen itse saanut Afrikassa ja siellä imettämiseen ehdottomasti kannustettiin.
Imettämistä katsotaan karsaasti ravintoloissa (vrt. Suomi-mammat!).Taaperoimettäminen olisi varmaan jo pedofiilin toimintaa.
Eli ei niitä WHO:n sääntöjä niin kovin noudateta kirjaimellisesti - paitsi Suomi- ja ehken Ruotsi-mammat...Enkä tosiaan ymmärrä miksi kenekään pitäisi katsella julkisilla paikoilla imettävää naista. Siis ihan oikeasti, miksi noin pieniä lapsia edes tuodaan ravintoloihin?
Vai katsotko kenties pahasti kun joku esimerkiksi lähtee kesken ruokailun vessaan??
tänne Suomeenkin sellaista yksilönvapautta, ettei imettäminen ole asia joka kuuluu ihan kaikille muillekin kuin perheelle itselleen. Oman lapseni imettäminen epäonnistui, ja mä olin ihan järkyttynyt siitä että siitä tiesivät kaikki, koska imettäminen on ilmeisesti niin äärimmäisen tärkeää että sitä voi ulkopuolisetkin jauhaa.
Lisäksi Suomen lainsäädäntö korvikkeiden suhteen on naurettavan kova; se rinnastetaan tupakkaan esimerkiksi mainonnan ja hinnan suhteen, minkä vuoksi korviketta ei koskaan voida myydä tarjoushinnalla ym. Ihme ettei niitä piiloteta jonnekin tiskin alle ja myydä säännöstellysti neuvolan antamalla lähetteellä...;)
Minä ainakin arvostan äitejä jota imettävät lastaan, määräysoikeus on jokaisella itsellään, mutta vain "rintojen säilymisen takia" on itsekästä olla imettämättä (jos syyt ovat muut, esim. maitoa ei heru tms., se on eri asia!). Itse aikanaan nautin siitä kovasti (2 lasta, nyt jo 10 ja 7 v.), joskin molempia täysimetin (ei lisäruokia, ei korvikemaitoja) 4 kk ikään ja kokonaan lopetin molempien imetyksen n. 7 kk iässä. Eritoten näin kesäaikaan ei helpompaa ruokintakeinoa lapselle olekaan!!! Ja rahaakin säästyy... Tärkeimpänä tietysti vauvan kokema läheisyys ja äidinmaidon terveellisyys lapselle! Toki pitää julkisilla paikoilla ottaa huomioon siveellisyysseikat: vähän menee syrjään ja käyttää esim. rättiä edessä jotteivät kaikki varustukset näy, sillä kaikki eivät ole niin suvaitsevaisia. Eivätkä ne rinnatkaan piloille ole menneet, painovoima tekee iän myötä omat temppunsa kaikille joka tapauksessa ;-)!
Minä ainakin arvostan äitejä jota imettävät lastaan, määräysoikeus on jokaisella itsellään, mutta vain "rintojen säilymisen takia" on itsekästä olla imettämättä (jos syyt ovat muut, esim. maitoa ei heru tms., se on eri asia!). Itse aikanaan nautin siitä kovasti (2 lasta, nyt jo 10 ja 7 v.), joskin molempia täysimetin (ei lisäruokia, ei korvikemaitoja) 4 kk ikään ja kokonaan lopetin molempien imetyksen n. 7 kk iässä. Eritoten näin kesäaikaan ei helpompaa ruokintakeinoa lapselle olekaan!!! Ja rahaakin säästyy... Tärkeimpänä tietysti vauvan kokema läheisyys ja äidinmaidon terveellisyys lapselle! Toki pitää julkisilla paikoilla ottaa huomioon siveellisyysseikat: vähän menee syrjään ja käyttää esim. rättiä edessä jotteivät kaikki varustukset näy, sillä kaikki eivät ole niin suvaitsevaisia. Eivätkä ne rinnatkaan piloille ole menneet, painovoima tekee iän myötä omat temppunsa kaikille joka tapauksessa ;-)!
Sulle imetys on ollut hyva ja ihana juttu, niin pakkohan sen kaikille on olla.
Kuten aikaisemmin mainittiin - muualla imetetaan, mutta se on todella oma valinta ja muilla aideilla ei ole tarvetta alkaa paasaamaan ...
ainakin taalla Belgiassa; syyna on tuo 3 kk aitiysvapaa. Imetysta ei joko jakseta sen takia ollenkaan aloittaa, tai se loppuu lyhyeen. Taalla ei kuitenkaan olla imetysvastaisia, ja omaa taaperoimetystani on katsottu esim. lastenlaakarien taholta vain kannustavasti ja hyvaksyvasti. Mutta toisaalta "imetysfasismi" on vahaisempaa kuin Suomessa, eika imettamatonta tuomita samalla lailla. Tosin taalla ollaan muutenkin suvaitsevaisempia kautta linjan liki kaikissa asioissa kuin Suomessa...
Ranskassa kysytään sairaalassa, haluaako lääkettä, ettei maito nousisi. Imettämistä katsotaan karsaasti ravintoloissa (vrt. Suomi-mammat!). Taaperoimettäminen olisi varmaan jo pedofiilin toimintaa. Eli ei niitä WHO:n sääntöjä niin kovin noudateta kirjaimellisesti - paitsi Suomi- ja ehken Ruotsi-mammat...
Lahtee vessaan kun tarvetta on eika pissi pulloon siina poydassa. Kai sinullakin menisi hyva ruoka vaaraan kurkkuun jos joku mies vetaisi vehkeensa esiin kun se on ihan luonnollinen juttu.
imetyksessähän on kyse vauvan ruokailusta eikä mistään tissien vilauttelusta. Musta oleellinen kysymys julki-imetykseen liittyen on se, onko vauvalla oikeus saada halutessaan rintaa (ruoaksi, juomaksi tai lohduksi), eikä se, saako pieni kaistale rintaa vilahtaa sekunnin ajan julkisella paikalla.
Ne, joista on imetys on jotenkin ällöttävää, voivat itse pysyä kotona. Minä ainakin imetän siellä, missä tarve vaatii.
monesti enemmän rintoja kuin mitä olen itse ikinä paljastanut julkisella paikalla imettäessäni. Ja minäkin siis imetän lastani juuri siellä missä se nälkä sattuu tulemaan.
Siinähän muutkin ruokailevat, miksei siis vauvakin.
Kysymys on siitä että kuinka imetyksen tekee, hienovaraisesti esim. huivin suojissa, vaiko estottoman rempsesti ja toisia huomioimatta aiheuttaen toisille kiusallisen olon.
Jos osaa imettää tissiään vilauttelematta, niin mikäs siinä, missä vaan voi imettää. Jos taas ei osaa imettää ilman vilauttelua, niin sitten olisi paras katsoa ettei nolostusta toisia.
niin kuin vauva haluaa, oltiin me sitten missä tahansa. Itse syön toki siellä, missä minua huvittaa, ja siellä ollessani imetän, jos on tarpeen.