Millaiset kellukkeet olisi parhaat? Käsiin laitettavat vai selkään tulevat?
Kommentit (8)
sanoi, että selkään laitettava on se, joka opettaa uimaan. Käsikellukkeet opettavat väärää uima-asentoa.
opet sanoivat, että selkäkelluke tai sellaiset "kelluttavat uikkarit" (en muista niitten oikeesta nimee) on parhaimmat.
käsikellukkeet eivät "opeta" lapselle oikeata uimista/liikkeitä/asentoa.
ja minun kuulopuheeni kertoo, että käsikellukkeilla oppii sen oikean asennon, kun on pakko opetella pitämään peppu ylhäällä ja itsensä vaaka-asennossa. Selkäkelluke tekee sen itsestään, jolloin lapsen ei tarvi kiinnittää siihen huomiota ja jää näinollen oppimatta siinä vaiheessa.
Meillä lapsilla on käsikellukkeet. Minä luotan niihin paremmin. Muistan lapsuudessani sellaisen selkäkellukkeen muljahtaneen usein pois päältä vesileikeissä, vaikkakin uidessa toimi. Käsikellukkeilla uskallan lasten antaa mm. hyppiä reunalta uppeluksiin, toisin kuin selkäkellukkseen kanssa.
ja meillä lapset ovat inhonneet niitä kelluttavia uikkareita, kun ne on niin jäykät, että rannalla leikkiminen hankalaa...
Meillä uimataidottomilla on ollut käsikellukkeet. Pysyvät menossa mukana, eivätkä häiritse. Tai sitten vesijuoksuvyö, lähinnä uimahallissa tosin. Vyö on tosin kätsä, jos tenava vaikka liukuu vesiliukumäissä tms. (Käyttävät vöitä myös alkeisuimakoululaisilla isossa altaassa hyppyharjoituksissa)
ja meillä lapset ovat inhonneet niitä kelluttavia uikkareita, kun ne on niin jäykät, että rannalla leikkiminen hankalaa...
Meillä uimataidottomilla on ollut käsikellukkeet. Pysyvät menossa mukana, eivätkä häiritse. Tai sitten vesijuoksuvyö, lähinnä uimahallissa tosin. Vyö on tosin kätsä, jos tenava vaikka liukuu vesiliukumäissä tms. (Käyttävät vöitä myös alkeisuimakoululaisilla isossa altaassa hyppyharjoituksissa)
Ja lisättäköön nyt vielä, että esikoinen sai niistä kelluttavista uikkareista oikein kammon, kun kerran jossain vesiliukumäessä kupsahti nenälleen ja jäi kellumaan naama alaspäin, eikä meinannut päästä ylös! Mä olin tietty vieressä ja nostin tytön pystyyn, mutta sen koommin ei kyllä niitä uikkareita suostunut pitämään... (Ja ihan piti olla tosi hyvät)
Käsikellukkeilla ei ikinä pysty opettelemaan uimaan. Selkäkellukkeella parempi harjoitteluasento, mutta lapsi ei kokoaikaa jaksa yrittää uida, vaan tuon ikäinen lähinnä leikkii. Liivejä ja kelluttavia uikkareita on monenlaisia.
Hämmästyttävän moni lapsi tykkää polskia tavallisella pienellä renkaalla, tai pötkylä ympärille sidottuna.
Vanhemman pitää muistaa kuitenkin aina olla läsnä.
terv. uimaope
Ei missään tapauksessa käsikellukkeita. Ne opettavat väärän uima-asennon. Kaikkein parhaat "kellukkeet" olisi uimalauta. Sillä oppii ihan oikean uima-asennon.
T. uimaopettajana ollut
Suosittelen käsikellukkeita. Joillakin näkyy kyllä jopa molempia samaan aikaan, siis sekä käsi- että selkäkellukkeita. Se on ehkä paras ratkaisu, mutta yhdetkin riittävät.