1vuotiaan unille meno on taysin painajainen
Minulla on 1v poika, nukkunut aina todella hyvin, ei koskaan ole ollut ongelmia edes vauvaiassa. Aina nukkunut omassa sangyssa ja nukahtanut heti kun on sankyyn paassyt, muutenkin aina ollut rauhallinen ja sopeutunut kaikkeen, nyt viikon verran on ollut todella toisenlaista. Poika nukkuu 2 paikkarit ja iltaunille menee klo 20, joka ikinen kerta kun laitan pojan sankyyn, on sitten paikkarit vaiko iltauni seuraa jarkyton huuto,itku (harvemmin kylla kyyneleita nakyy) hakkaa jaloilla sankya ja tata saattaa kestaa 30min-1,5h, kun menen poikaa katsomaan rauhottuu heti,heti kun lahden huoneesta alkaa taas alyton kiljuminen,hakkaaminen,huuto,karjunta,itkeminen, en osa edes kuvitella, sydanta sarkee niin ja tama ei nayta loppuvan lainkaan, parina yona on herannyt samaan huutoon ja kun olen mennyt kattomaan, voi olla hereilla koko yon ellen viereemme ota. Mikahan tassa mahtaa olla syy? eronahdistus? poika on aina ollut kovin aidinpoika,aina halimassa ja pusuja antamassa mulle ja aina todella hellyytta osoittava minun kanssa. Mikahan tahan auttaisi, onko muita tallaisia "muutoslapsia" ? auttakaa epatoivoisia vanhempia.
Kommentit (10)
Meillä esikoinen alkoi nukkua yhdet päikkärit 10 kk iässä. Ei ole koskaan ollut sellainen "nukkuja"-lapsi, vaan aika virkku ja vähäuninen, kuten äitinsäkin.
Myös lasten unentarpeessa on eroja. Mitäpä, jos koettaisit jättää ne toiset päikkärit pois?
viisas tosiaan joskus antoi neuvon, että jos lapsen nukutus vie enemmän/yhtä paljon aikaa kuin itse nukkuminen, voi ja kannattaa vähentää päikkäreiden määrää.
meillä on myös yli vuoden ikäinen taapero, joka yrityksistä huolimatta nukkuu useimmiten kahdet päikkärit. vaikka ollaan yritetty siirtyä yksiin päikkäreihin, niin yöunen pituuteen se ei oli liiemmin vaikuttanut (yleensä 10 tuntia), joten tuo vuorokautinen unen määrä otetaan kaksilla päikkäreillä.
eroahdistusta veikkaan ap:n tilanteessa syyksi. kokeile rauhoittaa lasta sängyssä, esim. "tassuttamalla". meillä sen sijaan riittää usein se, että menen hetkeksi huoneesta ulos ja kun palaan, niin taapero malttaa uskoa, että nyttosiaan rauhoitutaan.
jos lapsi vaan jaksaa yksillä, ja ole lapsen kanssa huoneessa kunnes nukahtaa. Älä ota tarpeetonta kontaktia, mutta ole läsnä. Se auttaa eroahdistuksen kanssa, lapsella on turvallinen olo nukahtaa. Meillä 1 v 3 kk saattaa hyöriä hetken sängyssään (max 30 min) ennen kuin nukahtaa. Olen läsnä huoneessa, mutta en kiinnitä huomiota potkiskeluun tms huomion hakemiseen. Jos itkee, sanon "Äiti on tässä, ei ole hätää. Nukutaan." Tämän lapsi uskoo ja alkaa nukkumaan.
Syynä oli korvatulehdus. Mitään muita oireita ei ollut kun toi että ei nukahtanut vaikka ennen nukahti heti.
Kannattaa käydä tarkistamassa korvat ja sitten miettiä noita muita juttuja.
Meillä on ollut nyt 5 korvatulehdusta ja tyttö 1v 3 kk ja joka kerta sama nukahtamis ongelma.
nukkuvat enää vain yhdet päikkärit 1-2,5 tuntia, ja yöunta n. 10 tuntia. Itse alkoivat jättää toiset päikkärit pois.
Itseasiassa juuri viime viikolla, lapsi 13kk. Oli ollut ensimmäisen kerran yön erossa vanhemmistaan ja sen jälkeen kiljui kuin syötävä jos ei oltu nukkumaan mennessä vieressä. Tähän asti AINA nukahtanut yksin ja heti omassa huoneessa.
No, annoin periksi ekana päivänä ja olimme vieressä. Sitten sen jälkeen kävin vain aina halaamassa ja laittamassa takaisin selälleen ja muutamassa päivässä tilanne oli taas normaali. Lisäksi siirrryimme yksiin päikkäreihin. Parin päivän totuttelun jälkeen osoittautui oikeaksi ratkaisuksi, vaikka tuntui pitkään et tarvii vielä kahdet. Ei tarvinnut.
Nukkuu nyt taas normaalisti 19.30-6.30/7 ja 12-13.30/14.
Lapsemme jäi siis huutamaan aluksi, mutta rauhoittui aina joka päivä vähemmillä taputteluilla. Lopulta itki ehkä 15 sekuntia kun lähdin huoneesta ja sitten tänään jo ei ollenkaan, vaan jäi rauhassa nukahtamaan kuten aiemmin.
Olen nyt koittanut pari paivaa yhdilla unilla ja sujuu paremmin, mut taas tanaan poika on niin vasynyt et nukahdi melkein syodessaan, joten laitoin nyt nukkumaan ja on huutanut jo tunnin verran. Silittamaan ja viereen voin menna ja kylla on hiljaa sen ajan, voin olla vieressa jopa tunnin ja poika nukkuu, mutta kuinka hissuksiin koitan paasta pois niin aina huomaa etta olen lahdossa ja huuto alkaa taas, pojasta on muutenkin tullut kovin omapainen, jos vaikka haluaa kaukosaatimen tai mita vain,mika ei ole hanelle,alkaa tajuton huuto ja kiukuttelu, jos vaikkapa koittaa rikkoa jotain ja sanon Ei niin koittaa viela enemman ja vielakin Ei, niin eikohan rikki ole. Ja tuli muuten mieleen etta onko muilla lapsilla tallasta ku pakko tarvetta hakata aitia? :D onhan poika vasta 1,eika varmasti ymmarra, mutta pakollinen tarve hanella on aina repia mua hiuksista,purra ja hakata kasilla, ja tosiaankin kun sanon et lopettaa niin tekee viela kovemmin, olen varmaan muutaman kuukauden aikana menettanyt puolet tukastani pelkastaan tuon repimisen takia, mut taas ku nukkumaan menee niin paras rauhottelu tapa et saa kiinni mun hiuksista ja silittaa niita ja kuhan nukahtaa. Mut jaa, en tieda,kovin alkaa olla hankalaa tuon 1vuotiaan kanssa, paljon on poika muuttunut. Niin meilla on jo 1kk verran ollut lahes joka paiva 40-45astetta ja sisallakin on illalla +30 joten voisikohan sekin siihen kiukutteluun,kun taisi alkaa samaan aikaan ku nuo kovimmat helteet.
mutta olisiko eroahdistusta? Keskimmäinen lapsistani oli samantyylinen, piti alkaa nukuttaa niin että on itse vieressä koko ajan. Käytännössä nukutin joko rattaisiin pihalle tai pidin kiinni pinnasänkyyn nukuttaessa, muuten ei onnistunut. Eli käänsin hänet kyljelleen selin minuun ja pujotin oman käteni kainalon alta hiuksille silittelyyn. Tämä toimi meillä.
Käsittääkseni on aika normaalia tämänikäisillä nukahtamis- ja univaikeudet. Sanovat, että uudet taidot (joita tuon ikäisillä pakostakin tulee)siirtyy uniin...
Tsemppiä, yrittäkää löytää oma tapanne nukuttaa lapsi.