Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lestadiolaiset

Vierailija
10.07.2010 |

Ihmetyttää miksei sosiaalitoimi puutu tuon uskonlahkon toimintaa lastenkasvatuksellisissa asioissa. Sivusta olen asiaa seurannut jo muutamankin perheen kanssa ja aina näyttää olevan sama meininki.Lapset juoksentelee misssä sattuu , jo hyvin pienetkin.Kukaan ei perään katso , lapset tekee mitä sattuu. Ja kun asioista sanoo niin mikään ei muutu. :(

Ja kun perheeseen syntyy uusi lapsi niin jo se "tosi suuri" pienimmäinenkin siirtyy joukon jatkoksi ulos juoksentelemaan. Surullista välinpitämättömyyttä.

... Jos n.s tavalliset hoitais lapsia samalla tavalla niin jo ois sossu huostaanottamassa jo vauhdilla.

Mutta tuet ym. yhteiskunnan tarjoamat etuudet kyllä osataan hakea ja niitä myös käytetään.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kun jaksatte hoitaa lapsianne ja viedä sitä isoa katrasta eteenpäin.:)

Itselläni 4 lasta joka on tässä mittakaavassa pientä mutta nykynormejen mukaan olemme suurperhe. Meillä kanssa niin että lapsista näkee että ovat oppineet jakamaan asioita ja ottamaan vastuuta. Eli se on myös iso rikkaus.Itse olen kasvanut perheessä jossa 6 lasta , mutta koskaan todellista hoitovastuuta ei ole meidän muiden kannettavaksi laitettu eikä laitata omien lasteni kohdallakaan.

Haluaisinkin tietää lestadiolaisen kertomana onko kuika yleistä että lapsenne juoksevat isompien vahtimina pihalla vaikka ikää vahtijoilla itselläänkään ei ole paljon. Tämä on vaan aika yleinen näkemys meidän " muiden" kanssa ihmisten silmissä että näin tapahtuu.

Ja samaan kysymykseen voi tietty halutessaan vastata mustalaiset , ulkomaalaiset , suomalaisten jne. vanhemmat joiden lasten elämä on samanlaista. :DDD

Vierailija
22/56 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä asiahan koskee suurperheitä eikä lestadiolaisperheitä. Toki suurperheet usein on lestadiolaisia Suomessa, mutta tietyt jutut jotka pistää silmään ei johdu lestadiolaisuudesta vaan siitä että perhe on iso, lapsia paljon.

Mutta asiaan, eihän tuo aivan oudolta kuulosta, varmaan on lestadiolaisperheitä joissa lapset ulkoilee isompien lasten kanssa ilman aikuisia aika pienestäkin. Mutta myös paljon perheitä joissa näin ei ole. Vaikea sanoa kuinka paljon, koska itse en tiedä miten muilla asuinalueilla kuin omallani, ulkoillaan.

Sellanen juttu myös mitä "muut" ei ehkä useinkaan tule ajatelleeksi, että usein nämä isommat ovat kykeneväisiä ja halukkaita hoitamaan pikkusisaruksiaan eli esim itse olen joskus antanut luvan (pitkänkin kinuamisen jälkeen) isosiskolle mennä käyttämään 2 - 3 -vuotiasta esim läheisessä leikkipuistossa tai pulkkamäessä. Pelisäännöt on selvät ja moneen kertaan varmistettu. Yleensä se pienempien hoitaminen on se kaikista halutuin "kotityö". Ja se, että lapset joskus katsovat pienempiensä perään ei todellakaan tarkoita että heille olisi sälytetty vastuu niistä pienistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen nähnyt vl-perheitä jossa emäntä ihan kuitti, lapset myös huonolla hoidolla.

Perheitä jossa jaksetaan ja asiat on hyvin, lapset hyväkäytöksisiä jne.

Löytyy moneen lähtöön kuten muistakin perheistä.

Vierailija
24/56 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 alle 6v lasta. kolme vanhinta ovat välillä omalla pihalla keskenäänkin, mutta niin, että ovat näköpiirissä sekä kuuloetäisyydellä. Liikkumisen rajat ovat selvät, ja tielle eivät saa mennä yksin. Eivätkä sinne pyrikään, kun eivät uskalla. Teitäkin on tietysti erilaisia, mm. pihakatuja, mutta kyllä minun mielestäni alle kouluikäiset on liian pieniä liikkumaan tiellä ilman aikuista.

Vierailija
25/56 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi oppia joitakin asioita kuin luonnostaan. Isommat lapset mm. oppivat näkemään, mitä pienemmät lapset touhuavat, millaisia asioita pitää ottaa huomioon ja millaisilta asioilta heitä pitää varjella. Vanhempiensa opastuksella voivat myös hoitaa pienempiä sisaruksia silloin tällöin. Tämän vuoksi saattaa olla, että isojen perheiden lapset ovat aikaisemmin luotettavia lapsen kaitsijoita kuin ne, jotka eivät ole saaneet siihen samanlaista harjoitusta. Ja kyllä, olen sitä mieltä, että lasten hoitovastuu on aina vanhemmilla, eikä pikkusisarusten hoitaminen saa pilata kenenkään lapsuutta ja nuoruutta. Mutta totta on myös se, että joku 15-vuotias isossa perheessä kasvanut saattaa olla esim. lapsen kaitsemisessa hoksaavampi ja luotettavampi kuin joku jo 18-vuotias, joka ei koskaan ole pikkulapsia hoitanut.

Vierailija
26/56 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti "muut" kauhistelevat tuota pienempien hoitamista kun vertaavat omiin samanikäisiin.

voi oppia joitakin asioita kuin luonnostaan. Isommat lapset mm. oppivat näkemään, mitä pienemmät lapset touhuavat, millaisia asioita pitää ottaa huomioon ja millaisilta asioilta heitä pitää varjella. Vanhempiensa opastuksella voivat myös hoitaa pienempiä sisaruksia silloin tällöin. Tämän vuoksi saattaa olla, että isojen perheiden lapset ovat aikaisemmin luotettavia lapsen kaitsijoita kuin ne, jotka eivät ole saaneet siihen samanlaista harjoitusta. Ja kyllä, olen sitä mieltä, että lasten hoitovastuu on aina vanhemmilla, eikä pikkusisarusten hoitaminen saa pilata kenenkään lapsuutta ja nuoruutta. Mutta totta on myös se, että joku 15-vuotias isossa perheessä kasvanut saattaa olla esim. lapsen kaitsemisessa hoksaavampi ja luotettavampi kuin joku jo 18-vuotias, joka ei koskaan ole pikkulapsia hoitanut.

Vierailija
27/56 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että iso katras elää kuin pellossa. Ei lapsi voi kasvattaa lasta eikä äiti ehdi kaikkea opettamaan ja vahtimaan.

Parasta kun lapsia on kohtuumäärä.

Vierailija
28/56 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hassuja luuloja on ihmisillä lestadiolaisista, ei voi muuta sanoo ;) kuten esim se että lestoilla ei saa olla edestä täytettävää pesukonetta HAH :D miten jotkut ihmiset voivat olla niin naiiveja että luulevat tollasta! eikä se lapsenkasvatus ole uskonnosta kiinni vaan vanhemmista. Yleensä ne huostaanotetut lapset on kuitenki muiden kun lestojen lapsia...

Vierailija
29/56 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sorry vaan...ei saa pikkarit näkyä, siitä siinä on kyse.

Lapsuus vietetty umpilestadiolaisessa pitäjässä.

Vierailija
30/56 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi kasvattaa lasta. on eri asia olla joskus lapsen vahtina kuin olla kasvattaja. kuitenkin myös toisiltan lapset oppivat asioita. Esim. jos on juuri perheessä opetettu vaikkapa käsien pesun tärkeyttä, niin saattaapa olla, että lapsi sanoo pienemmällekin sisarukselle, että nyt pitää mennä pesemään kädet, ennen kuin mennään syömään. Tämän ja kaikkien asioiden opettaminen on kuitenkin aikuisen vastuulla. Mutta siis välttämättä isojen perheiden lapset eivät elä kuin pellossa.

Vierailija
31/56 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta perhetyötä nämä lestaadiolaiset kyllä osaavat käyttää! Tunnen useita perheitä, joissa käy perhetyö...vaan siksi, että tupa täynnä lapsia... Miksi niitä pitää tehdä jos ei jaksa niitä itse hoitaa???

Vierailija
32/56 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokin muu syy, esim. vanhempien päihteiden käyttö, olisi oikeampi syy käyttää perhetyöntekijää kuin iso perhe? Ison perheen hoitaminen kysyy luonnollisestikin voimia, ja jos esim. perhetyöntekijä voi auttaa jaksamaan ja selviämään arjesta hyvin, niin miksi tällaista palvelua ei saisi käyttää? Usein tällainen vaativa aika on silloin, kun kaikki lapset ovat vielä pieniä, ja jos siihen saumaan saa apua, niin mikä siinä on väärin? Lapset ovat kuitenkin arvokkaita ja ovat tulevaisuuden veronmaksajia. Jokaisella lapsella on myös subjektiivinen päivähoito-oikeus, ja tämä tulisi yhteiskunnalle paljon kalliimmaksi kuin se, että isossa perheessä käy esim. kerran viikossa perhetyöntekijä auttamassa perheen jaksamista ja hyvinvointia. Tuon itse hoitamisen vaatimuksenhan voisi esittää myös heille, ketkä vievät lapsensa päivähoitoon. Jos siis lapsia pitäisi olla juuri sellainen määrä, jonka jaksaa / pystyy itse hoitamaan.

Vierailija
33/56 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen myös kasvanut umpilastadiolaisessa pitäjässä, olen itsekin lestadiolainen enkä ole vielä tavannut lest. henkilöä jonka mielestä pikkarit ei saa pesukoneesta näkyä - heh :D

sorry vaan...ei saa pikkarit näkyä, siitä siinä on kyse. Lapsuus vietetty umpilestadiolaisessa pitäjässä.

Vierailija
34/56 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtökohtana on se, että uusi elämä on aina arvokas ja lahja, ja lapset, jotka annetaan perheeseen, saavat syntyä, niin silloin saattaa tulla iso perhe. Isossa perheessä tietysti yritetään elää tilanteen vaatimalla tavalla. Joskus saattaa olla tilanne, että perhetyöntekijän apu on paikallaan. Tilanteet elävät, ja aina ei ole sama tilanne. Tavoitteena on, että annetut lapset hoidetaan hyvin.

Vierailija
35/56 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette te sairaita kun kyttäätte toisten elämää ja lasten lukumäärää! Opetelkaa itse pitämään omista asioistanne huolta, eiköhän niissäkin riitä pohdittavaa.

Vierailija
36/56 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitin noita kyttääjiä sairaiksi, enkä lestoja.

Vierailija
37/56 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtökohtana on se, että uusi elämä on aina arvokas ja lahja.

toivoisi jo olemassaolevan elämän eli sisarusten olevan arvokkaita ja huolehtimisen arvoisia. Siinä painavat teot, eivät puheet.

Vierailija
38/56 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa itse pitämään omista asioistanne huolta, eiköhän niissäkin riitä pohdittavaa.

Asiat eivät kuulu ulkopuolisille, oli kyseessä sitten lasten heitteillejättö, naisten ihmisoikeuksien sortaminen, seksuaalinen hyväksikäyttö tai mikä tahansa. Kaikki muu on oman pesän likaamista ja ainakin yhtä tuomittavaa kuin lapsen raiskaaminen. :(

Pientä on se äidinrakkaus, joka vain omiin lapsiin ulottuu...

Vierailija
39/56 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinua tekemästä lastensuojeluilmoitusta, jos siihen on mielestäsi aihetta.

jätä ammatti-ihmisten huoleksi miettiä ovatko lapset heitteillä vai eivät.

Vierailija
40/56 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemassa olevien sisarusten elämä on totta kai arvokas ja huolehtimisen arvoinen. Tätä juuri tarkoitinkin, että joskus voi olla paikallaan esim. perhetyöntekijän apu, että saadaan kaikki lapset hyvin hoidettua ja että myös vanhemmat jaksavat hyvin. Kyllä lasten heitteille jättö ja muut mainitut rikokset kuuluvat asioihin, jotka tulee hoitaa kuntoon. Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä myös lestadiolaisperheen lapsista. Laki on sama kaikille kansalaisille.