Ensi viikolla jopa +36 astetta!!!
Kesäisen kuuma lämpöaalto virtaa Suomen ylle jo viikonlopun aikana. Etelä- ja Keski-Suomessa saadaan nautiskella hyvinkin lämpimästä säästä.
Lappiin asti lämpöaalto ei kuitenkaan tällä kertaa yllä. Pohjoisessa sateen mahdollisuus on suuri.
Ensi viikon alussa on hyvin mahdollista, että Suomessa rikotaan lämpöennätyksiä, sillä Forecan sääennusteet näyttävät paikoitellen jopa 36 astetta.
Päivystävä meteorologi Juha Föhr pitää hyvin mahdollisena, että lämpölukemat todella nousevat yli 30 asteeseen, sitä on kuitenkin vielä vaikea ennustaa, kuinka korkealle elohopea todella nousee.
Lämmin ilmamassa leviää tasaisesti Etelä- ja Keski-Suomen ylle, joten lämpöennätykset ovat mahdollisia missä tahansa tällä alueella.
- Tämän hetkisten tietojen mukaan menemme kohti sitä, että ennätykset paukkuvat.
Föhr muistuttaa että, kun ilmamassat ovat näin lämpimiä keskipäivän sade- ja ukkoskuurot ovat todennäköisiä.
Kuinka poikkeuksellisia näin suuret lämpölukemat ovat?
- Tottakai, mitä kuumempaa, sitä harvinaisempaa, Föhr filosofoi.
Helteiden väistyessä viikon loppupuolella on mahdollista, että hyvinkin voimakkaat ukkoskuurot jyrisevät eri puolilla Suomea. Föhrin mukaan ennusteet näyttävät, että lämpötilat laskevat tuolloin jopa kymmenisen astetta.
PÄIVI PELKONEN
paivi.pelkonen@iltalehti.fi
Kommentit (47)
Tulimme juuri Egyptistä ja lomamme alkupäivinä siellä oli +45,ei tuntunut missään eikä tunnu tuo +36 myöskään.Ihanan lämmintä!
Noi perustuulettimet ei paljoa auta ja yöt menee pyöriessä..Tana!!!
Mutta jumalauta tämä KOSTEUS!!! ulos kun menet niin ilma iskee lekalla päähän, hyvä että 50m pääset nii voi alkaa "uimaan" kotiappäin täyttämään nestevarastoa.
mutta nyt on jotenkin niin KESÄ että ei tästä voi olla tykkäämättä.
lähteä lappiin ens viikoksi. Tulis jo talvi ja ne kunnon pakkaset!!
Pitääkö tosiaan heti valittaa, kun kerrankin on lämmintä. Valittaisitte varmaan myös, jos olisi kylmä, sateinen kesä. Nauttisitte kerrankin helposta pukeutumisesta, uimisesta, jäätelöstä ja mansikoista, hyväntuulisista ihmisistä! Ostakaa tuulettimia ja ilmastointilaitteita. Suomessa on niin uisen kylmää, että pitäiis kerrankin nauttia. Miksi reissaatte jatkuvasti etelään, mutta kotimaassa ei saisi olla kuuma. Nyt valitus seis, dödöä kainaloon ja ulos nauttimaan kesästä! Itseäni harmittaa, että olen koko viikonlopun töissä ja voin kertoa, että täällä sisällä kuuma vasta onkin. Vaan aina parempi hiki kuin palelu!
että älkää valittako.
Itse kun en voi olla ulkona lyhythihaisessa, vaan minulla pitää olla pitkähihainen paita kesät ja talvet päällä. Aurinkorasvat ovat hyödyttömiä. Että se siitä helposta pukeutumisesta.
Sisällä voin joo olla, mutta sisällä kun on sen verran kuuma että ei ole hyvä olla. Uimaan voin mennä sitten kun aurinko on laskenut, mutta vähän vaikeaa mennä kun miehellä on yövuoroa koko heinäkuu, eikä lapsia voi jättää yksin.
Sydämen päälle käy näin kuuma myös..
Lapsista yhdellä on astma ja hän hengittelee piippua kokoajan kun ei kestä näin kuumaa ilmaa.
On joo tuulettimia, mutta niistä nyt ei ole ollut oikeastaan mitään hyötyä, eivätkä ole mitään halpoja laitteita.
Tälläinen helle ei ole normaalia Suomen ilmastolle.
No katsotaan miten teidän "älkää valittako" lällättäjien suut alkaa mennä kun ensimmäiset lämpöhalvauksen tain nestehukan takia sairaalaan joutuneet lapset ilmestyvät lööppeihin.
Vanhuksille tämä ainakin käy raskaaksi. Mutta eihän vanhuksista av:lla välitetä.
+40 tuntui raikkaalta leyhähdykseltä.
Tulimme juuri Egyptistä ja lomamme alkupäivinä siellä oli +45,ei tuntunut missään eikä tunnu tuo +36 myöskään.Ihanan lämmintä!
Pitääkö tosiaan heti valittaa, kun kerrankin on lämmintä. Valittaisitte varmaan myös, jos olisi kylmä, sateinen kesä. Nauttisitte kerrankin helposta pukeutumisesta, uimisesta, jäätelöstä ja mansikoista, hyväntuulisista ihmisistä! Ostakaa tuulettimia ja ilmastointilaitteita. Suomessa on niin uisen kylmää, että pitäiis kerrankin nauttia. Miksi reissaatte jatkuvasti etelään, mutta kotimaassa ei saisi olla kuuma. Nyt valitus seis, dödöä kainaloon ja ulos nauttimaan kesästä! Itseäni harmittaa, että olen koko viikonlopun töissä ja voin kertoa, että täällä sisällä kuuma vasta onkin. Vaan aina parempi hiki kuin palelu!
että älkää valittako.
Itse kun en voi olla ulkona lyhythihaisessa, vaan minulla pitää olla pitkähihainen paita kesät ja talvet päällä. Aurinkorasvat ovat hyödyttömiä. Että se siitä helposta pukeutumisesta.
Sisällä voin joo olla, mutta sisällä kun on sen verran kuuma että ei ole hyvä olla. Uimaan voin mennä sitten kun aurinko on laskenut, mutta vähän vaikeaa mennä kun miehellä on yövuoroa koko heinäkuu, eikä lapsia voi jättää yksin.
Lapsista yhdellä on astma ja hän hengittelee piippua kokoajan kun ei kestä näin kuumaa ilmaa.
On joo tuulettimia, mutta niistä nyt ei ole ollut oikeastaan mitään hyötyä, eivätkä ole mitään halpoja laitteita.Tälläinen helle ei ole normaalia Suomen ilmastolle.
No katsotaan miten teidän "älkää valittako" lällättäjien suut alkaa mennä kun ensimmäiset lämpöhalvauksen tain nestehukan takia sairaalaan joutuneet lapset ilmestyvät lööppeihin.
Vanhuksille tämä ainakin käy raskaaksi. Mutta eihän vanhuksista av:lla välitetä.
Joo, sun lasi on aina puolityhjä, ymmärretty. Mutta jos muut ei halua märistä ja narista asiasta, JOLLE EI VOI MITÄÄN, niin oisko se mitenkään ok?
ja hoitaa lapset. Ei ole uutta ihanaa ok-taloa, jossa ilmastointi, autosta puhumattakaan.
Toisilla on pätkätöitä eli aina kesällä töissä, vaikka miten olisi opiskellut. Ilmastoimattomat työpaikat jne.
Joidenkin elimistö ei kestä lämpöä, on myös sairauksia ym.
Lapset eivät nuku ja sen sellaista.
Viime talvenakaan en tarvinnut kertaakaan edes sukkahousuja ja takki auki kuljin, koska muuten olisi ollut liian kuuma.
Hallituksen pitäis tehdä jotain, ettei lämpötila pääse nousemaan yli +20.
Ei näin pohjoisessa kuulu olla kuuma. Jos joku tahtoo kuumaa, muuttakoon etelään.
että älkää valittako.
On joo tuulettimia, mutta niistä nyt ei ole ollut oikeastaan mitään hyötyä, eivätkä ole mitään halpoja laitteita.Tälläinen helle ei ole normaalia Suomen ilmastolle.
...oli alle kouluikäiset lapset mukana,eikä lämpöhalvauksesta tietoakaan,että se siitä!
T:Se Egyptissä käynyt
Joo, sun lasi on aina puolityhjä, ymmärretty. Mutta jos muut ei halua märistä ja narista asiasta, JOLLE EI VOI MITÄÄN, niin oisko se mitenkään ok?
Ja jos sun lasi pursuilee yli niin siitä on minulle turha vittuilla. Kaikkille ei jaettu oikeasti tasan niitä nallekarkkeja.
Pointti oli se että kaikki eivät oikeasti kestä tätä hellettä. Kaikki eivät myöskään kestä pakkasia.
Jotkut ihmiset valittavat vain valittamisen ilosta. Mutta minä en ole miehellenikään, saatikka lapsilleni, valittanut halaistua sanaa tästä säästä. Hymyillyt vain ja yrittänyt helpottaa heidän oloaan.
Jos se on sinun mielestäsi pessimistisyyttä niin päivää...
...oli alle kouluikäiset lapset mukana,eikä lämpöhalvauksesta tietoakaan,että se siitä! T:Se Egyptissä käynyt
kaikilla ei ole järkeä tuon auringon kanssa.
Perinteinen suomalainen punaniska kun näkee auringon ja lukemat mittarissa, se vähentää kaikilta perheenjäseniltään vaatetusta ja sitten ei muisteta komentaa niitä lapsia varjoon ja juomaan tarpeeksi usein. Samalla itse ihmetellään kun on vähän huono olo. Sukulaisperhe menetti lapsen lämpöhalvaukseen.
sieltä mitään 36 asteen lämpötiloja tulee. Pitkän aikavälin ennusteet on ihan arpapeliä.
ennen oon aina toivonu lämmintä (kuumaa) kesää, nyt 5kk muksu kitisee ja kätisee koko ajan, hikoilee, nukkuu huonosti, syö huonosti, niin olo alkaa olla itsellä toivoton, kun en voi mitään tehdä helpottaakseni toisen pikkusen oloa.. Ja sehän ois hyvä jos sisällä ois viilee, mut meil on 28, eikä se siitä mikskään muutu, on soitettu joka paikka läpi, et voisko mahdollisesti saada viilennettyä, mut ei.. ja ulkona ei voi kuvitellakkaan olevansa, ku pikkunenhan kärsii kohta jo nestehukasta!!!!!! muuten kiva, et on kuuma ja itse nautiskelen ulkona kun muksu vetelee tirsoja ( huom! 15 min. tirsoja, kun normi unet 2-4 tuntia..) että sellasta! ja sitä vartenhan nää palstat on et jengi tulee tänne purkaa sydäntää, ne joit ei kiinnosta ni ei varmaan kande lukee, mut jos luette ni kannattaa miettiä, et jokaisella on todennäkösesti syy miks täällä valittaa :)
joka viime viikolla sanoi, ettei tällä viikolla mitään 30 asteen helteitä tule, kun niitä lupailtiin. Silloinkin peruste oli nämä pitkän aikavälin epäluotettavat ennusteet. Meillä Tampereella nimittäin ennusteet ovat menneet aivan oikein.
sieltä mitään 36 asteen lämpötiloja tulee. Pitkän aikavälin ennusteet on ihan arpapeliä.
minkälainen ihminen menee johonkin muslimimaahan lomalle?
Se osoittaa aikamoista sivistymättömyyttä ja tyhmyyttä.
Sille, joka Marokossa lomaili...
Länsimainen valveutunut ihminen ei mene muslimaihin lomailemaan ja tukemaan naisten alistamista! Huntu päässä siellä sitten hiihdetään ja ollaan niin kultturellia, maailmaa nähnyttä. Häpeän teitä naiset!
Jos pitää jossain lomakohteessa peittää käsivarret ja kulkea pitkässä hameessa maan kulttuurin vuoksi, on kuvottavaa näiltä länsimaisilta matkailijoilta! Sivistynyt kaverini oli häämatkalla Bahrainissa ja kaikki matkakuvat olivat vaimo hunnutettuna. Voi piru teitä!
on hirveän hiostavaa eikä yhtään ihanan lämmintä eikä uimaan pääse niinkuin etelässä eli ei kovin kiva!
En muutenkaan nauti hirveästi yli 20 asteisesta säästä ja nyt vielä kun on 14 pvä laskettuun aikaan ja asunto kun saunas olisi yötäpäivää.