Voi V'''u! Naapuri kävi kertomas et heil on täitä!!
Meidän lapset ovat leikkineet keskenään ja eilen istuivat sohvalla vierekkäin pelaamassa pleikkaria. Katsoin lasten hiuksia läpi äsken enkä nähnyt mitään poikkeavaa. Pesen nyt kuitenkin lakanat. Pitäiskö käydä terveyskeskuksessa vai miten tässä toimitaan. Ei ole meillä ennen ollut täitä. Lapset 5 v ja 7 v.
Kommentit (11)
jos jotain löytyy, niin apteekista shampoo siihen. tutki ainakin pari viikkoa ne päät.
lapsen hoitopaikassa yhdeltä lapselta löytyi kohimatoja..
Jos ei lasten päissä näy täitä ei ole mitään huolta. Tarkista nyt muutamana päivänä. Sitten jos siellä päässä liikettä näkyy, käy hakemassa apteekista täisampoota. Mihinkään lakanoiden vaihtoon ei tarvitse alkaa eikä mennä tk:hon. Ei ne täit niin vaarallinan juttu ole. Eivätkä täit hyppää tukasta toiseen, vaan tarvitaan suora kosketus. Esim toisen lakki päässä.
Rauhoitu, ovat vain ällöjä.
Jos et erota täitä, voinet käydä terkkarilla kysymässä apua. Täistä pääsee eroon täishampoolla.
Itse asiassa oli reipasta naapurilta tulla kertomaan asiasta.
Kampaa lapsen hiuksia 10-15 min kammalla. Vedä niskasta ylöspäin, ota korvantaustat hyvin, kopauta kampaa välillä paperiin. Kampaamisen jälkeen katso läheltä, mitä kaikkea päästä löytyi. Kurkkaa myös tyynyliinaa ja lakanaa ennen pesua. Jos näkyy pientä mustaa pistettä tai eläviä täitä, niin apteekista täishampoota.
Kampoja kannattaa hommata useampi, niin saatte aikuistenkin päät kammattua.
Tarkkailet tosiaan muutaman viikon. Apteekista saa sellaisia kunnollisia kampojakin (ei ne halvimmat muovi), voi olla ihan tarpeen vielä kun kouluissakin niitä täitä vaan on.
Pesette sit täishampoolla kaikki ja siivoatte jos löytyy täitä tai saivareita. Muuten elämä jatkuu ihan normaalisti, paniikki pois. :)
tarkkaile päänahkaa, hiusten tyviä.
mulla se käsitys, että toiset saavat täitä helpommin kuin toiset. riippuuko hiuslaadusta, en tiedä. ja tämä vain mun oma olettamus. omien lasten pk:ssa ollut pariin otteeseen täitä ja meille ei ole koskaan tullut *kopkop*.
apteekista saa täishamppoota. kannattaa sitten hoitaa koko perhe kerralla, jos niitä tulee
oisko kihomatoja? Niitä nyt vaan aika ajoin toisilla on kuten täitäkin.
Suomen päivähoidosta saa bonuksina
Mieli rauhoittui. Todella, olen yllättynyt että naapuri kävi kertomassa. Hatunnosto hänelle!
ap
kampaa viikon joka päivä tiheällä kammalla