Kerätään käytännön neuvoja miten selvitä vaativan (= itkee koko ajan) vauvan kanssa?
Ensiksi tulee mieleen:
- allergiatestestit
- eri korvikkeiden kokeilu
- rintareppu/ kantoliinakokeilut
- vanhempien vuorottelu esim. viikonloppuöinä että edes toinen nukkuu ( korvatulpat korvissa tai kokonaan toisaalla)
- einekset ja muu valmisruoka käyttöön
- siivouspalvelut mikäli taloudellisesti mahdollista
Mikä muu on teillä helpottanut vaikeaa vauva-aikaa?
Kommentit (12)
Ilmavaivat monasti syynä.
Onko joku paikka tai asia jossa vauva rauhoittuu?
Kuulisin iän ja kumpi vauva on, tyttö vai poika.
myös maidotonta ja munatonta dieettiä.
Hyvä allergialääkäri on tarpeen, jos epäilee allergioita, allergiatestit eivät välttämättä kerro mitään.
Myös refluksi on yksi jota usein ei tunnisteta.
Tarvittaessa äiti siis vain hoitaa vauvan, ei tee mitään muuta.
Ajan suhteuttaminen, vaikka huutavan lapsen kanssa minuutti on tunti, niin silti vuosi taapäin on hyvin lyhyt, ei se eteenpäin ole sen pidempi, eli hetkestä toiseen vain sinnillä ja hyvät hetket pitää makustella ja huomata oikein erityisesti ja takertua niihin kynsin hampain
Nukkumisesta huolehtiminen tavalla tai toisella. Silloi vanhemmat jaksavat kuulla huutoakin päivällä.
ruokaa, ruokaa ja ruokaa (korviketta imetyksen lisäksi) ja päälle kunnon röyhtäytys olalla
ja kuopus oli heti laitokselta sellainen että huusi aina hereillä ollessaan, paitsi jos tissi oli suussa. Mä jouduin olemaan symbioosissa sen kanssa 24/7 ja käytössä oli paljon kantoliina. Vaunussa nukkuin joskus, mutta heikosti. Ja niinhän se meni, että mä kannoin ja huollehdin, jä nautin pari kolme kertaa viikossa siitä että kävin yksin lenkillä, tosin koko ajan oli tunne että pitäisi jo olla kotona. Me nukuttiin aamulla pitkään, eli mies hoiti muut lapset. Se tietysti vaikutti meillä ettei voitu jakaa vauvaa "tasan", joten isä hoiti kolme muuta mun keskittyessä vauvaan. Ja maailman kultaisin isä antoi mulle aina halutessani vapaata, koskaan ei sanonut ei. Nyt jo helpottaa, 1,5v osaa jo kuunnella puhetta ja meidän elo helpottuu :)
mutta mun poika on kiukkuinen, mikään ei ole hyvin..kun on tullut kiukkua, niin olen vaan ruvenut naurattamaan poikaa, tai siis nauran itse hassusti ja poikaa naurattaa ja se muuttuu hetkeksi hassutteluksi, mulle tulee parempi olo ja se pieni hassuttelu hetki, on ollut pelastukseni..
Kunhan ei tee lapselle mitään... oletko kokeillut musiikkia? meillä myös toimii hetken kun poitsulle laitttaa Voicen päälle... ihan vauvasta asti tykännyt musiikista, lasten lauluista ei niin välitä =D
Tsemppiä!
ei ollut juurikaan itkuinen, paitsi kaksi kuukautta vanhana oli noin kuukauden verran kunnon itkuja. Itku oli selvästi henkistä laatua, koska vauva rauhoittui kun pistin hänet hoitopöydälle (jonka yläpuolella oli lämpölamppu) ja annoin hänen katsella seinälle kiinnitettyä hymynaamaa. Aivan selvästi lapsen tietoisuus jollain lailla lisääntyi ja aiheutti ahdistusta. Annoin hänen usein nukahtaa hoitopöydälle ja siirsin sitten vasta sänkyyn, muuten ois koko ilta ollut yhtä huutoa.
Keinutuoli auttoi meillä myös todella paljon. Siinä keinutellessa lapsi aina nukahti. Mä katsoin samalla telkkaria kuulokkeet päässä. Jos ei ole tilaa keinutuolille, suosittelen vauvakeinuja, joita saa lastentarvikeliikkeistä. Ne näyttävät toimivan ja rauhoittavan lasta.
Hyvänä apuna oli myös huumori ja lauleskelu. Mä lauloin ääneni käheäksi tuossa keinutellessani, keksi hulluja lauluja jne. Joskus, kun vauva aloitti kitinänsä, mä nostain hänet kasvojeni eteen, moiskaisin ison pusun vauvan poskille ja huudahdin että oijjoi! tms. Vauva ällistyi niin että lopetti itkut. Tän vinkin sain yhdestä telkkariohjelmasta, jossa lastenhoitaja sipaisi kitisevää vauvaa nenälle ja sanoi ilmeikkäästi ja "ihmeissään" että ou dear! Vauva jäi siihen suu auki miettimään että häh? Toimi meidän muksulla todella hyvin.;)
miehen kanssa 30 minuutin vuorot lapsen hoidossa.
Vauva hiljeni joskus ulkona liikkuviin vaunuihin. Käyvinkin vauvan kanssa lähes joka yö lenkillä. Vaikka siinä ei saanut itse levättyä, oli ainakin hetken hiljaista.
Meidän vaavi huusi n. 2 vkon ikäisestä useamman viikon ja kävimme vyöhyketerapiat ja muut kunnes tajusimme käyttää korvalääkärissä. Ei ollut kuumetta eikä nuhaa, oli vaan jostain päässyt molempiin korviin. Saatiin antibiootit ja viikon kuluttua meillä asui iloinen ja äärimmäisen hyväntuulinen vaavi. Myös vyöhyketerapiaa aidosti suosittelen. Oli hyvä juttu. Tsemppiä, yritä ottaa omaa aikaa aina kun voit. Se auttaa!
Jos vaivana on refluksi, voi lapsella olla todellinen "sänkyallergia", eli heti kun lapsi joutuu vaakatasoon sänkyyn tai vaunuihin, alkaa huuto. (Mahahapot alkavat korventaa ruokatorvea ja vauvan olo muuttuu tuskaiseksi). Hoitona on selkeä kohoasento eli sängyn pääpuoli ylämäkeen ja tarvittaessa happolääkitys lastenlääkärin ohjeen mukaisesti.
pääsee välillä pois kotoa ja vauvan luota.