Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaisuudesta pois kääntyneet...

Vierailija
07.07.2010 |

Täällä lienee paljon ihmisiä, jotka tietävät lestadiolaisuudesta. Mua ihmetyttää meidän suvussa hiipunut lestadiolaisuus.

Isomummoni isä oli arvostettu saarnamies paikkakunnallaan ja käytännössä toi lestadiolaisuuden sinne. Hänellä oli yksi ainoa tytär, mun isomummoni, joka oli myös vanhoillislestadiolainen. Vanhavaari kuoli mun ollessani ihan pieni (ylläri, oli 100-vuotias), mutta isomummon muistan minäkin. Ja hänen omat "omituisuutensa". Äitini on vielä käynyt suviseuroissa, vaikkei lestadiolainen olekaan. Yksikään isomummon 10 lapsesta ei kuitenkaan ole/ollut lestadiolainen, kuten en siis minäkään tai äitini.

Mä olen saanut käsityksen, että etenkin vanhoillislestadiolaiset hytlkäävät sen suvun jäsenen, joka kääntyy pois uskosta. Olenko kuitenkin väärässä? Sekä vanhavaari, että isomummo asuivat kuolemaansa saakka sukutilalla siitä huolimatta, että talossa ei muita lestadiolaisia enää ollut..

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai toki noinkin voi joku tehdä.. hyljätä siis. ...sen huomasin kun kielsin uskoni että tutuilta uskomassa olevilta ihmisiltä sain moittivia katseita ja sitten oli niitä jotka joskus olivat olleet kavereita ja enää eivät sitten morjestaneetkaan. naurettavaa. mut ne on naurettavia, en minä. olen onnellinen näin. olen reilusti se mikä olen :)

Se on lopulta kestävin ratkaisu. Hienoa että läheisesi ovat ymmärtäneet ja tukeneetsinua ratkaisussai vaikka ovatkin vl:iä.

Vierailija
2/28 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isovanhempani ovat VL, heidän jälkipolvestaan ainoastaan yksi isäni sisar on uskossa. Kaikki isäni ja äitini sisaret ovat tainneet luopua uskostaan aikuisuuden kynnyksellä. Ilmeisesti asiasta on jonkinlaista kalabaliikkia käyty heidän lapsuudenkodeissaan, ainakin vanhimpien lasten kohdalla. tarkemmin ei kumpikaan vanhempi ole suostunut asiasta puhumaan, on ollut vaikeata aikaa eivätkä halua muistella sitä. Kaikki isovanhempani ovat olleet hyvin ehdottomia uskossaan ja kaikissa muissakin asioissa, luonteenpiirre siis. Yhtäkään lasta eivät kuitenkaan ole hylänneet uskosta luopumisen takia, kunhan taistelu asiasta on käyty ovat he sen hyväksyneet. Omat tätini, setäni ja enoni ovat kuitenkin kunnioittaneet isovanhempieni uskoa tietyllä tavalla kyläillessään. Pukeutumisella, meikkaamattomuudella jne, näin ainakin ihan 80-luvun alkupuolille asti.

Itse kuljin pitkään isovanhempieni mukana seuroissa ja suviseuroissakin olen käynyt monissa silloin lapsena. Aikuisuuteen asti VL-uskoni ei kantanut, mutta muuten uskoni taitaa olla syvempää kuin monella muulla. Seurojen kautta sain myös ystäviä joita edelleen tapaan. Ovat hyviä ystäviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä meitä kukaan suvussa tai niissä piireissä ole alkanut hyljeksimään. Vanhempien ja sisarusten kanssa todella hyvät välit.

Vielä käydään satunnaisesti suviseuroissa, ihan vaan tapaamassa sukulaisia/vanhoja tuttuja.

Vierailija
4/28 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosin tiedä kuinka hartaita uskovaisia olivat. Kävivät kyllä ahkerasti rauhanyhdistyksellä seuroissa. Telkkarikin oli, mutta muistan heidän katsoneen siitä vain uutisia. Monena kesänä pappa oli paikallisissa kesäseuroissa järjestyksenvalvojana, minä sitten mummun kanssa kuorimassa perunoita seuraväelle. :) Saivat kyllä " vain " neljä lasta eikä lasten perheet tietääkseni kummemmin uskossa ole.

Vierailija
5/28 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen esikoislestadiolaissuvusta (vielä tiukempaa kuin vanhoillislestadiolaisilla). Oma kapinani alkoi noin 12-v, kun kävin salaa ottamassa korviin reiät. Sen jälkeen en ole käynyt lainkaan seuroissa. 16-vuotiaana aloin käydä helluntaiseurakunnassa ja tulin uskoon ja sillä tiellä ollaan.

Lestadiolaissukulaisten kanssa en ole juuri lainkaan tekemisissä. Toisen puolen sukulaisia en ole tavannut reilu kymmeneen vuoteen, toisia näen kerran pari vuodessa joissakin juhlissa. Vanhempieni ja sisarusteni kanssa toki olen säännöllisesti tekemisissä. Aikuisista sisaruksista toinen veli on lessu, toinen ei, kuten ei myöskään sisko.

Osa sukulaisista odottelee järkiintuloani, mutta enpä usko, että se päivä tulee koittamaan. Olen niin lestadiolaistraumasoitunut kuin olla ja voi.

Vierailija
6/28 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on noussut Helsingin lähistölle jatkuvasti.

täälä pääkaupunkiseudulla on nyt heitä varmaan 10 kertaa enemmän kuin kymmenen vuotta sitten.

Joo väkimäärä sen kun kasvaa, ja nuoria on todela paljon!

Vierailija
7/28 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää meidän suvussa hiipunut lestadiolaisuus. Isomummoni isä oli arvostettu saarnamies paikkakunnallaan ja käytännössä toi lestadiolaisuuden sinne. Hänellä oli yksi ainoa tytär, mun isomummoni, joka oli myös vanhoillislestadiolainen. Vanhavaari kuoli mun ollessani ihan pieni (ylläri, oli 100-vuotias), mutta isomummon muistan minäkin. Ja hänen omat "omituisuutensa". Äitini on vielä käynyt suviseuroissa, vaikkei lestadiolainen olekaan. Yksikään isomummon 10 lapsesta ei kuitenkaan ole/ollut lestadiolainen, kuten en siis minäkään tai äitini. Mä olen saanut käsityksen, että etenkin vanhoillislestadiolaiset hytlkäävät sen suvun jäsenen, joka kääntyy pois uskosta. Olenko kuitenkin väärässä? Sekä vanhavaari, että isomummo asuivat kuolemaansa saakka sukutilalla siitä huolimatta, että talossa ei muita lestadiolaisia enää ollut..

Nykyään vl-määrä on voimakkaasti kasvussa kaupungeissa. Maaseudulla on hiipunut monissa paikoissa kun väki on muuttanut kaupunkeihin. Mutta kyllä usko on elinvoimainen nykyään, juuri kaupunkipaikoissa ja Etelä-Suomessa. Osoitus tästä on vuosi vuodelta kasvavat suviseurat ja nuorisotyö.

Vierailija
8/28 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sellainen, että koska yhteisö ei ole alunperinkään ollut hyväksyvä, siitä oli helppo lähteä. Eipä ole kukaan päin naamaa (vielä) tullut taivastelemaan valintaani. Omista vanhemmistani toinen tosin kokee tilanteen osin tosi hankalana, kun raukka kuvittelee, että hänen taivaspaikka meni, kun lapset ei usko. Meitä sisaruksia on neljä ja vain nuorin (vielä alaikäinen) käy joskus toisen vanhempansa tahdosta seuroissa. Me aikuistuneet emme käy. Ja itse olen vanhempani kanssa asiat riidellyt halki, poikki ja pinoon. Nykyään hän ei mua yritä käännyttää, puhuu vain omista uskon kokemuksistaan, jotka laitan toisesta korvasta sisään, toisesta ulos.

Vierailija
9/28 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sellainen, että koska yhteisö ei ole alunperinkään ollut hyväksyvä, siitä oli helppo lähteä. Eipä ole kukaan päin naamaa (vielä) tullut taivastelemaan valintaani. Omista vanhemmistani toinen tosin kokee tilanteen osin tosi hankalana, kun raukka kuvittelee, että hänen taivaspaikka meni, kun lapset ei usko. Meitä sisaruksia on neljä ja vain nuorin (vielä alaikäinen) käy joskus toisen vanhempansa tahdosta seuroissa. Me aikuistuneet emme käy. Ja itse olen vanhempani kanssa asiat riidellyt halki, poikki ja pinoon. Nykyään hän ei mua yritä käännyttää, puhuu vain omista uskon kokemuksistaan, jotka laitan toisesta korvasta sisään, toisesta ulos.

Terve asenne. Sinua auttaa varmaan että olet ollut tilanteessa jossa olet voinut käydä railakkaasti ja suoraan asiat läpi vanhempiesi kanssa. Sitä mahdollisuutta ei minulle suotu. Olen suurperheen alkupäästä ja vanhemmille tuli vanhuus, kun olisi ollut aika a ja tilisuus käydä läpi juttuja. Eivät enää kyenneet tasaveroiseen keskusteluun. Ei silloin voi heitä enää elämän solmuilla kiusata.

Vierailija
10/28 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai toki noinkin voi joku tehdä.. hyljätä siis.

olen itse vl perheestä. mulla on siskoja jotka ovat uskomassa, myös mun vanhemmat on. ja on myös sisko joka ei ole uskomassa ja veljiä jotka eivät myöskään ole. kaikki olemme läheisiä ja viikottain tekemisissä ja näemmekin usein. välini vanhempiini on lämpöiset ja ikinä ei kukaan ole sanonu että olisin tehny väärin tai jotain. itse saa valita mihin uskoo. ja niin opetan lapsillenikin:)

mutta sen huomasin kun kielsin uskoni että tutuilta uskomassa olevilta ihmisiltä sain moittivia katseita ja sitten oli niitä jotka joskus olivat olleet kavereita ja enää eivät sitten morjestaneetkaan. naurettavaa.

mut ne on naurettavia, en minä. olen onnellinen näin. olen reilusti se mikä olen :)

Vierailija
11/28 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei siis ole suinkaan ollut helppo sanoa suoraan päin kuin asiat on ja osa on tietty pitänyt jättää sanomatta ja antaa toisen lukea rivien välistä, mutta meillä tepsi sekin. Ikävää, ettet itse saanut mahdollisuutta sanoa avoimesti mielipidettäsi! Toivottavasti asia ei kuitenkaan vainoa, vaan voit silti nauttia valitsemastasi tiestä :)

Vierailija
12/28 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kaikki isovanhempani ovat VL, heidän jälkipolvestaan ainoastaan yksi isäni sisar on uskossa. Kaikki isäni ja äitini sisaret ovat tainneet luopua uskostaan aikuisuuden kynnyksellä. - - Itse kuljin pitkään isovanhempieni mukana seuroissa ja suviseuroissakin olen käynyt monissa silloin lapsena. Aikuisuuteen asti VL-uskoni ei kantanut, mutta muuten uskoni taitaa olla syvempää kuin monella muulla. Seurojen kautta sain myös ystäviä joita edelleen tapaan. Ovat hyviä ystäviä.

Mulla on melkeen sama tarina elikkä ei enää ole lähisuvussa juur kukaan vl mutta on etäisempiä sukulaisia jotka on vl uskovaisia.

Vierailija
13/28 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on niin tavallista että seuraavassa polvessa erotaan vl uskosta?

Niin paljon on mediassa kerrottu miten lämminhenkistä ja onnellista elämää ihmiset voi elää vl-uskossa. Mutta sitten herää kysymys. Miksi kuitenkin aika monet ihmiset jättävät niin ihanan ja turvallisen uskonliikkeen?

Joka lisäksi on ainoa tie taivaaseen ja iankaikkiseen elmään ainakin liikkeen puhujien mukaan.

Luulisi että siinä tahdottais pysyä.

Vierailija
14/28 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on niin tavallista että seuraavassa polvessa erotaan vl uskosta? ... Luulisi että siinä tahdottais pysyä.

Liikkeen jäsenmäärä on suurista perheistä huolimatta pysynyt vakiona viimeiset 30 vuotta. Nuoret lähtevät. Keski-ikäisenä on erittäin vaikeaa irrottautua koska on ehkä tullut hankituksi iso perhe ja koko suku on lestadiolaisia.

Tavallisimmin nuoret eroavat uskosta.

Siksi lestadiolaisten määrä pysyy samana.

http://freepathways.wordpress.com/2009/04/08/suuri-syntyvyys-kasvattaa-…

Vierailija
15/28 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoillislestadiolaisten määrähän kasvaa koko ajan. Täytyy muistaa, että lestadiolaisuuden haaroja on noin 10, joista suurin on tuo vl. Usein nämä sekoittuu ihmisten mielissä yhdeksi ja samaksi ja senkin vuoksi tulee nuita juupas-eipäs väittelyitä, kun jonkin verran säännöt, syntikäsitykset ja tapakulttuuri poikkeavat toisistaan.

Vl-liikkeen piiriin tulee myös lähetystyön seurauksena paljon ulkomailta ihmisiä koko ajan lisää. Tekevät lähetystyötä muistaakseni nyt 15 maassa ja kaikissa niissä on vanhoillislestadiolaisia. Lisäksi kääntyy jonkin verran ihmisiä Suomessa. Niitä jotka ovat vl-perheestä, palaavat nuoruuden seikkailujen jälkeen ja sitten tulee ihmisiä ihan ulkopuolelta ilman mitään aiempia vl-kokemuksia.

Syntyvyys on pysynyt tasaisena kaiken aikaa, joten sitä kautta kasvu on hyvin hidasta, jos sitä tapahtuu ollenkaan.

t. uskonnon ope, jota lestadiolaisuus kiinnostaa :)

Vierailija
16/28 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että on opettajia joita lestadiolaisuus kiinnostaa! Pintä täsmennystä tässä tietoihisi.

Vanhoillislestadiolaisten määrähän kasvaa koko ajan. Täytyy muistaa, että lestadiolaisuuden haaroja on noin 10, joista suurin on tuo vl.

Vanhoillislestadiolaisten oma keskusjärjestön edustajat ovat todenneet viimeksi Liperin suviseuroissa että liikkeestä irrottautuu paljon nuorta väkeä. he kertoivat, että he luottavat siihen, että perinteellisesti suuret perheet tuottavat kuitenkin vajauksen takaisin.

Sekä SRK:n puheenjohtaja Olavi Voittonen että pääsihteeri Aimo Hautamäki ovat todenneet haastatteluissa, että vanhoillislestadiolaisten kotien lasten ”meneminen maailmaan” on 2000-luvulla lisääntynyt.

Vanhoillislestadiolaisuuden historiaan perehtynyt Seppo Lohi on jopa avoimesti perustellut ns. ehkäisykiellon välttämättömyyttä sillä, että ilman sitä herätysliikkeen kannattajamäärä kääntyisi nopeasti laskuun. Hän totesi tämän perusteeksi ehkäisykiellolle MTV:n haastattelussa 2002, sanoen:

- Jos säännöstelemättömyydestä luovuttaisiin, vanhoillislestadiolaisuus katoaisi viidenkymmenen vuoden sisällä.

Samalla jäsenkadon uhalla Lohi perusteli ehkäisemättömyysmääräystä myös Kalajokilaakso-lehden haastattelussa 2008:

”… Ehkäisyn hyväksyminen heikentäisi lestadiolaisuutta." Seppo Lohi sanoo, että ehkäisyn hyväksyminen olisi kuolema lestadiolaiselle liikkeelle. Seppo Lohi pitää ehkäisykantaa koko liikkeen kannalta olennaisen tärkeänä. -Jos tässä asiassa kanta muuttuu, kuolema on lestadiolaisen liikkeen padassa ja koko liike sammuu.”

lestadiolaisia ryhmittymiä ei ole 10 kpl vaan niitä on kaikkiaan 18-20 laskutavasta riippuen.

Ks. Jouko Talosen kaavio hajaannuksista:

Talonen, J.2001. Lestadiolaisuuden hajaannukset. Suomen teologinen instituutti. Iustitia 14 (2001).

http://www.teolinst.fi/julkaisut/iustitia14/Jouko%20Talonen.pdf

Vierailija
17/28 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutustua muihinkin lähteisiin kuin hikipediaan. ;)

Kirjoittamastasi ei pitänyt paikkaansa oikeastaan muu kuin tuo lestadiolaisten ryhmien/suuntausten määrä.

Uskonnon ope taisi tarkoittaakkin yleisimpiä ja suurimpia suuntia, joissa ei niissäkään pienimmissä ole kuin muutaman kymmenen verran jäseniä.

Tuo väite väen vähenemiseen ja perusteet ehkäisyyn ovatkin jo niin täyttä valhetta ettei kukaan usko.

Joka vuosi suviseuroihin joudutaan vuokraamaan suuremmat ja suuremmat pellot. Samoin käy useiden opistoseurojen kohdalla. On ennustettu, että jos kasvu jatkuu tätä vauhtia, ei jonkin ajan kuluttua suviseuroja pystytä enää järjestämään kun suurista maa-alueista tulee pula. Vanhoillislestadiolaisten määrä ei pysähdy enää 100 000. Miksi yrität levittää valheellista tietoa kun jokainen voi halutessaan tarkistaa vaikkapa netistä?

Vierailija
18/28 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetytyötä tehdään 16 maassa ja Suomessa vanhoillislestadiolaisia on noin 150 000.

19 kirjoittaa täyttä valetta!

Vierailija
19/28 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhoilislestadiolaiset vievät ehkäisykielto- ja pakkosynnyttämisoppiaan Afrikan köyhimpiin maihin joissa aids on kymmenien miljoonien vitsaus.

Teidän opistanne seuraa valtavat kärsimykset erityisesti naisille ja lapsille. Tuhoatte siellä Kirkon ulkomaanavun ja muiden avustusjärjestöjen ehkäisy- ja aids-valistuksen perustan.

Teidän lähetystyönne Togossa, Ghanassa ja Gambiassa on ihmisoikeusrikos.

Vierailija
20/28 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittamastasi ei pitänyt paikkaansa oikeastaan muu kuin tuo lestadiolaisten ryhmien/suuntausten määrä. Uskonnon ope taisi tarkoittaakkin yleisimpiä ja suurimpia suuntia, joissa ei niissäkään pienimmissä ole kuin muutaman kymmenen verran jäseniä. Tuo väite väen vähenemiseen ja perusteet ehkäisyyn ovatkin jo niin täyttä valhetta ettei kukaan usko. Joka vuosi suviseuroihin joudutaan vuokraamaan suuremmat ja suuremmat pellot. Samoin käy useiden opistoseurojen kohdalla. On ennustettu, että jos kasvu jatkuu tätä vauhtia, ei jonkin ajan kuluttua suviseuroja pystytä enää järjestämään kun suurista maa-alueista tulee pula. Vanhoillislestadiolaisten määrä ei pysähdy enää 100 000. Miksi yrität levittää valheellista tietoa kun jokainen voi halutessaan tarkistaa vaikkapa netistä?

1. SRK:n oma ilmoitus on arvio että vanhoillisletsadiolaisia olisi noin 130 000. FT Mauri Kinnunen, joka on itse vanhoillislestadiolainen ja liikkeen historiasta väitellyt, on puolestaan arvioinut että vanhoillislestadiolaisia olisi 80 000. En tiedä mikä luku on lähellä totuutta.

SRK:n puheenjohtaja Voittonen ja pääsihteeri Hautamäki ovat todenneet Kotimaa-lehden haastattelussa että liikkeestä eroaminen on kasvanut 2000-luvulla.

Haastattelu löytyy tästä:

http://verkkolehti.kotimaa.fi/index.php?option=com_content&task=view&id…

Seppo Lohen haastattelu MTV3:ssa jossa hän esittää perustelun ehkäisemättömyydelle:

http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/kotimaa/2002/07/122861

SRK:n oma ilmoitus kuinka paljon eri rauhanyhdistyksissä on jäseniä: noin 34 000. Nämä ovat pääosin aikuisjäseniä, koska jäseneksi voi anoa täytettyään 16 vuotta.

Missä kohtaa tiedoissani oli virhe? Pyydän sinua ystävällisesti korjaamaan missä olen esitätnyt virheellisiä tietoja. Kiitos jo etukäteen.