Miten aloitan MAISSIVELLIN antamisen 5-kuiselle täysimetetylle vauvalle?
Siis annanko eka esim. 50ml, seur.iltana vaik 75ml jne. vai voiko antaa ekana iltana 100ml ja seur. 100ml?
Kommentit (34)
muksuille vellin antamisen siten, ettö sekoitin aluksi n. 20ml velliä maidon sekaan ja annoin sen aamulla, jotta ei huutaisi ainakaan yöllä vatsavaivoja, jos niitä tulisi. Tuolla määrällä mentiin jokunen päivä ja lähdin lisäilemään sitä pikku hiljaa, kun mitään allergia tms. oireita ei tullut. Molemmille maistui velli alusta lähtien ja yöunistakin tuli n.10 tuntisia kun ei tarvinnut yöllä heräillä syömään =)
Voihan sille lapselle antaa vaikka koko purkin kerralla, jos menee. Ja jos kelpaa maunkin puolesta, niin miksi ihmeessä pitäisi ruveta johonkin äidinmaitoon sotkemaan. Itse aloitin 5kk suoraan 4 viljan vellillä ja heti kelpasi koko purkki. Miten ihmiset ei osaa käyttää maalaisjärkeä (vai eikö sitä ole)? ollenkaan? Neuvolan suositukset ym. ovat joku jumalan sana. Itse en edes tiedä suosituksista ja terve ja hyvinvoiva poika on nyt 11kk. Ja mutulla menty.
Voihan sille lapselle antaa vaikka koko purkin kerralla, jos menee. Ja jos kelpaa maunkin puolesta, niin miksi ihmeessä pitäisi ruveta johonkin äidinmaitoon sotkemaan. Itse aloitin 5kk suoraan 4 viljan vellillä ja heti kelpasi koko purkki. Miten ihmiset ei osaa käyttää maalaisjärkeä (vai eikö sitä ole)? ollenkaan? Neuvolan suositukset ym. ovat joku jumalan sana. Itse en edes tiedä suosituksista ja terve ja hyvinvoiva poika on nyt 11kk. Ja mutulla menty.[/i
uusavuttomuutta se on? Et taida ite olla mikään järjenjättiläinen, kun oot antanut omalles heti purkillisen velliä ja vielä neljän viljan sellaista. Neljä eri viljalajia, joille lapsi olis voinut huonolla tuurilla olla joko kaikille allerginen tai sitten vaikka parille. Olis ollut kiva alkaa selvittämään, että mikä vilja ne kivut olis aiheuttanut. Tuurilla lapsi ei tässä tapauksessa ollut allerginen.
ota sitä edes sitä lusikallistakaan! Uusi maku on paha maku terkuin vauvoja ennenkin syöttänyt! Työnnä rauhassa pulloon vaikka litra, mutta vauvasta se on pahaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Joopa joo.
Kyllähän elämästä saa hankalaa, jos siitä ehdoin tahdoin sitä tekee. Oma lapseni oli juonut korviketta, joten 4 viljan velli oli vain makuna hänelle parempi ja upposi helpommin. Kyllähän koko elämän voisi mennä varoen, "mitä jos?". Itse luotan kuitenkin enemmän perimään ja todennäköisyyksiin.
en mä nyt tiedä onko mun elämä ollut tuon takia jotenkin hankalaa, kun olen kaikille lapsille vellit aloittanut antamalla yhtä viljaa kerrallaan. Yhtä pieni vaiva avata esim. maissivellipurkki kuin neljän viljan -purkki :)
johon on sekoitettu äidinmaitoa että tottuu siihen pulloon.. Siitä sitten sekoittaa korvikkeeseen velliä jne..
En ainakaan itse suoriltaan lähtisi antamaan..
aloitat vellin antamisen etkä sen sijaan esim.puuroa?Toki kannattaa aloittaa pienestä annoksesta ja lisätä päivittäin vähän määrää,vai joko syönyt muita kiinteitä?
tähän asti saanut pelkkää rintaa. Minun kolmen lapsen kokemukseni on, että jos saat sinne suuhun lusikallisenkin tänään, voit olla tyytyväinen. Kahden viikon päästä voi ottaa sen 100 ml jos hyvin käy...
Tuon ikäiselle voi antaa jo hedelmäsoseita, kasvissoseita, lihasoseita ja puuroa.
Puuroa iltapalaksi niin pitää paremmin nälkää yötä vasten.
Keitä maissijauhosta ja vedestä "tahnaa", johon sitten lisäät lypsettyä äidinmaitoa ja sitä se teelusikallinen/päivä ja viikon verran lisäät annosta yhdellä lusikallisella/päivä jotta mahdolliset allergiaoireet ehtii tulla ja tiedät mistä ne tulee.
Onko vauva saanut korviketta ollenkaan? Jos on, niin voit käyttää myös valmisvellejä. Jos taas ei ole ja on pienintäkään viitettä allergioihin, en antaisi samantien kahta uutta ainetta ( eli maissia ja lehmänmaitopohjaista korviketta)
Uusien makujen kanssa täytyy olla tosi, tosi varovainen tai allergioiden selvittelyyn voi mennä kuukauksia. Äidinmaito on kuitenkin se pää ravintoaine vielä pitkään.
Siis peruna-porkkanavellikin kävisi, mutta kaupassa oli vain maissivelliä.
Vauvani on kasvanut siis hyvin pelkällä äidinmaidolla, siksi velliä eikä puuroa.
Kiinteitä ei ole vielä aloitettu, niiden aika tulee myöhemmin.
Vauva ei ole siis saanut kuin äidinmaitoani suoraan tissistä, ei lainkaan korviketta eikä siksi ole tuttipullosta juonut.
Mutta ap. kysymykseen, voinko antaa 50ml ekalla kerralla va tosiaan se teelusikallinen?
ap
ota sitä edes sitä lusikallistakaan! Uusi maku on paha maku terkuin vauvoja ennenkin syöttänyt! Työnnä rauhassa pulloon vaikka litra, mutta vauvasta se on pahaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Siis peruna-porkkanavellikin kävisi, mutta kaupassa oli vain maissivelliä.
Vauvani on kasvanut siis hyvin pelkällä äidinmaidolla, siksi velliä eikä puuroa.
Kiinteitä ei ole vielä aloitettu, niiden aika tulee myöhemmin.Vauva ei ole siis saanut kuin äidinmaitoani suoraan tissistä, ei lainkaan korviketta eikä siksi ole tuttipullosta juonut.
Mutta ap. kysymykseen, voinko antaa 50ml ekalla kerralla va tosiaan se teelusikallinen?
ap
Miksi ihmeessä korviketta, kun imetys sujuu hyvin ja äiti haluaa jatkaa imetystä? Korvike on huonompaa ravintoa kuin äidinmaito. EI vauvasi sitä tarvitse. Voit antaa hänelle vaikkapa maissisosetta tai riisijauhopuuroa.
Mikähän tämän viestin logiikka on.
Ravitsemuksellisesti parempi vaihtoehto kuin 100 ml maissivelliä olisi antaa vauvalle ruokalusikallinen veteen keitettyä maissijauhopuuroa ja imettää päälle.
Lisäksi silloin sinun ei tarvitsisi nähdä vaivaa pulloon opettamisessa (ja myöhemmin pullosta vierottamisessa).
Mikähän tämän viestin logiikka on.
miksi kysyt koko ajan määrää, koska lapsi ei kuitenkaan syö sitä enempää kuin lusikallisen ja senkin takaisin työnnettynä viiteen kertaan. Oletko yksinkertainen?
neuvolan ohjeet ja antaisin ennemmin puuroa ja soseita esim maissisosetta...miksi tuossa vaiheessa opettaa pullolle,kun ei ole tarvis?Minulla 6kk ikäinen täysimetyksellä ja kasvissoseella ja iltapuurolla aloitettiin lisäravinto ja samalla aloin nokkamukista antamaan vähän vettä ja tosi hienosti oppinut juomaan,eipä tarvi pulloa opettaa kohtahan pitäisi neuvolan ohjeiden mukaan jo vierottaa pullosta..
myös että miksi velliä jos imetys sujuu ja kasvu on ok. 6 kk:tta on täysimetyksen suositus ja sitten vasta muuta ruokaa lisäksi.
Joopa joo.