No saako masennuksesta kärsivät vl-naiset ehkäistä?
Erityisesti synnytysmasennuksesta. Vai onko se pätevä syy?
Kommentit (28)
esim. tämä mielipide:
http://freepathways.wordpress.com/2011/08/08/tama-lapsi-on-kuopuksemme/
meilläpäin ainakin sanotaan ettei sellaista naista saa syyllistää joka masennuksen vuoksi ehkäisee. Tottakai terveys ensin kuntoon, oli se sitten mielenterveys tai fyysinenterveys.
Mitä tarkoittaa se että "terves ensin kuntoon"?
Sitten kun tää nainen on terve, ei ole enää luvallista ehkäsitä, niinkö?
Etkö voi ajatella niin että jos jumala haluaa sinun saavan lisää lapsia, hän parantaa sinut ensin? Sulla on velvollisuus huolehtia niistä jo olemassa olevista lapsista. Se ei onnistu jos masennus vain pahenee. Loppujen lopuksi kukaan ei voi sinulle sanoa että tietäisi sinua paremmin miten tämä asia pitäisi tehdä. Jumalan kanssa ei ole kukaan jutellut pariin tuhanteen vuoteen. Olet ihan yhtä viisas tekemään päätöksen ehkäisystä kuin ne joilta neuvoa kysyt.
masentunut kun olin lapsi. Itsekin olen toivonut vuosia että sais vaan kuolla pois. En ole vl., mutta sen haluaisin sanoa, että masentunut äiti on hirveä rangaistus pienelle lapselle. Hoitakaa itsenne kuntoon ennenkuin edes harkitsette.
Minä olen antanut itselleni luvan ehkäistä, vaikka en lääkitystä käytäkään. Vauva 10kk. Raskaus ja pikkuvauva-aika on niin kamalaa mun kohdalla johtuen mielialastani, että nyt en hetkeen sitä kestä uusiksi.
joskus kyllä vielä haluan lapsen (meillä nyt 3 lasta) mutta tällä hetkellä en tosiaan kestä sitä sietämätöntä olotilaa jonka raskaus ja vauva-aika mulle aiheuttaa.
Ja on myös väärin perhettäni kohtaan (miestä ja lapsia) että äiti on niin kamala kuin mitä mä olen raskaana ollessani.
Ei sitä ehkä pitäisi ajatella ihan noinkaan. Sehän on lyhty aika minkä lapset on pieniä. Saattaa alkaa oma uskonelämä ja seurahalutkin sitten kärsiä siitä jos ottaa elämänsä kokonana omiin käsiin. Toivon sinulle voimia ja ehkä kannattaisi jutella omassa siionissa vaikka joittenkin vanhojen wiisaitten äitien kanssa? Elämää on ennenkin eletty...
Niin, teillähän on tämä sisarten toveri-tuomioistuin joka tekee diagnoosin naisen terveydestä ja oikeudesta ehkäistä. Ja toteaa että ei-ei-ei, ei ole luvallista ehkäistä.
http://freepathways.wordpress.com/2012/02/16/hintsala-manner/
Ja täysin vailla raamatullista pohjaa oleva oppi, ihmisoppi. Täytyy näin entisenä vl:na sanoa, että olette te ymmärtämättömiä, kun laitatte oman elämänne toisarvoiselle sijalle noudattaessanne näitä ihmisoppeja ja perinnäissääntöjä. Teette tekoja kelvataksenne paremmin - kenelle? Muille vl-äideille, yhteisölle? Jumala ei nimittäin vaadi tekoja, että kelpaisit. Usko ei ole teoissa. Se on armon varassa elämistä. Älkää olko armottomia itsellenne, älkääkä etenkään toisillenne! Mitä kauemmin olen ollut poissa, sitä selkeämmin näen ja ihmettelen, missä on se paljon mainostettu armo tässä liikkeessä? Kysyn vaan.
vaikka en lääkitystä käytäkään. Vauva 10kk. Raskaus ja pikkuvauva-aika on niin kamalaa mun kohdalla johtuen mielialastani, että nyt en hetkeen sitä kestä uusiksi. joskus kyllä vielä haluan lapsen (meillä nyt 3 lasta) mutta tällä hetkellä en tosiaan kestä sitä sietämätöntä olotilaa jonka raskaus ja vauva-aika mulle aiheuttaa. Ja on myös väärin perhettäni kohtaan (miestä ja lapsia) että äiti on niin kamala kuin mitä mä olen raskaana ollessani.
Ei sitä ehkä pitäisi ajatella ihan noinkaan. Sehän on lyhty aika minkä lapset on pieniä. Saattaa alkaa oma uskonelämä ja seurahalutkin sittne kärsiä siitä jos ottaa elämänsä kokonana omiin käsiin. Toivon sinulel voimia ja ehkä kannattaisi jutella omassa siionissa vaikka joittenkin vanhojen wiisaitten äitien kanssa? Elämää on ennenkin eletty...
jos hyvällä lykyllä saat 15 lasta ja valvot 30 vuotta heidän takia. se voi olla äärimmäisen rankkaa.
Tasan tarkkaan samaa mieltä! t. Matleena, vl