Tietääkö joku "totuuden auringonpistoksesta"?
Esim. Wikipedia ja muitakin lähteitä netissä sanoo, että auringonpistos johtuu "suorasta auringonpaisteesta" päähän. Mulle kuitenkin neurologi joskus sanoi, että auringonpistos on nestehukkatila, joten sinänsä pään suojaamisella ei ole merkitystä vaan sillä, että juoko riittävästi. Eli oleellisempaa on se vesi kuin päähine. Toki päähine on hyvä esim. silmien takia. Onko täällä sattumalta joku asiantuntija paikalla - lähinnä mietin asiaa, koska oma napero kuumeessa ja ensin epäilin auringonpistosta, vaikka pää oli hyvin suojattu. Tosin ei kyllä ollut ulkona kuumimpaan aikaan eikä kauaakaan ja juonutkin, joten taitaa sitten kuitenkin olla pöpö kyseessä.
Jotenkin vain kun oli kuuma, niin tuli mieleen tuo auringonpistos. Eli mikä se siis oikeastaan on?
Kommentit (4)
Ehkä jos huomenna jo terve (toivottavasti!), niin tod.näk. on ollut auringonpistos, mutta jos vielä kuumetta, niin pöpö.
Kuuluuko auringonpistokseen muuten kuume?
Koko keho kuumenee vähän ylikierroksille. Sinä on jeesannut viileähkö iltasuihku ja tosiaan se panadol. Olen itse kokenut pistoksen ja se muistuttaa oikein päänsärkyistä krapulaa. Suolat ja nestetthän silloin on sekaisin.
Iltapalaksi vaikka jätskiä ja suolakekesejä, kyllä se huomenna helpottaa, jos on auringonpistos.
Mua on kans ihmetyttänyt miksi lapsille pannaan aina hellehattu tai huivi, mullakin oli pienenä aina jotain päässä helteellä. Ainoa mitä tulee mieleen on että jos hattu tai huivi on vaalea/valkoinen se heijastaa aurinkoa pois eikä pää pääse kuumenemaan ehkä yhtä tehokkaasti. Mulla on tummanruskeat hiukset, jotka imee lämpöä.
Minusta se voi tulla päähineen kerakin, kun touhuaa kuumassa ulkona.
Anna muksulle panadolia ja kylmää juotavaa. Makeata mehua, jotain suolaista ja viileä nukkumispaikka