Mitä tekisitte tässä tilanteessa? (Lapsen kaverisuhteista)
5-v tyttömme meni tänään naapurin pihaan kysymään kaveria. Siellä oli joitakin muitakin, leikkivät jotain ja olivat keinuissa trampalla jnejne. Olin itse ulona ja kuulin lähes kaikki mitä siellä juteltiin. Kohta kuului "ei me voida nyt olla sun kanssa" tms. Tyttö tuli kohta kotiin ja sanoi että hänelle olisi sanottu "voisitko nyt mennä pois, me ei voida olla sun kanssa."
Olen niin surulline lapseni vuoksi, vaikka hän itse tuli vaan pihaan ja rupesi leikkimään sisarensa kanssa. Ottaisitteko yhteyttä naapuriin vanhempiin ja kertoisitte mitä oli tapahtunut? Jotenkin tuntuu nyyhkyltä mennä sinne ilmoittamaan että meidän tyttö ajettiin sieltä pois... jos ymmärrätte mitä tajuan. Itse en hyväksyisi tuollaista käytöstä meidän pihalla vaan kaikki saisivat tulla mukaan leikkiin ja todellakin puuttuisin asiaan. Naapurissa ei ollut vanhempia pihalla eivätkä siis kuulleet mitä siellä puhuttiin.
Kommentit (18)
Meillä on usein niin, että jokaisella saa olla korkeintaan 2 kaveria samaan aikaan eli yhteensä 9 lasta. Jos sinne tulee lisää väkeä, niin omat lapset tietävät, että komennan ylimääräiset joka tapauksessa pois, asuipa naapurissa tai ei. Siksi omat lapset osaavat sanoa, että et voi nyt leikkiä meillä.
Jos en aseta mitään rajoja, on täällä helposti kohta 20 lasta. Kiitos ei, en ole hoitaja!
että toisten leikkejä ei häiritä. Eli ei mennä väliin pyytämään leikitkö mun kanssa silloin kun selkeästi nähdään että se kaveri leikkii jo muiden kanssa.
toimia ja sanoinkin heti tytölle kun hän tuli kotiin että "no olipas niiltä aikas ikävästi sanottu kun käskivät sinut pois, ethän tee niin koskaan meidän pihalla."
Kun enhän mä voi sinne naapuriin rynnätä komentamaan jos ei nyt jotain ihan törkeetä tapahdu!
ap
toimia ja sanoinkin heti tytölle kun hän tuli kotiin että "no olipas niiltä aikas ikävästi sanottu kun käskivät sinut pois, ethän tee niin koskaan meidän pihalla."
Kun enhän mä voi sinne naapuriin rynnätä komentamaan jos ei nyt jotain ihan törkeetä tapahdu!
ap
vastasin tässä kakkoselle
sekoilee....
ap
Ja sitä tapahtuisi useiden eri lasten taholta.
Ihan valehtelematta voin sanoa, että kun olin juuri tuon ikäinen KUKAAN lapsi ei halunnut leikkiä kanssani. Silloinhan en tiennyt syytä, olin kaikille ystävällinen, muut huomioonottava ja muutenkin sosiaalinen lapsi. Muut vain karsasti.
Myöhemmin sitten diagnosoitiin Aspergerin syndrooma, sanoivat että lapsuusajan syrjintä voi olla mahdollinen merkki aspergerista. Muut lapset " vaistoaa" sen, että tuossa on nyt jotain vikana ja ihan luonnollisena reaktiona syrjivät "laumasta"
En siis väitä että lapsellasi on asperger, tuli vaan mieleen, kun ei lapset ihan huvikseen ketään syrji, siinä on yllättävän usein jotain psykologista tai biologista. 
että toisten leikkejä ei häiritä. Eli ei mennä väliin pyytämään leikitkö mun kanssa silloin kun selkeästi nähdään että se kaveri leikkii jo muiden kanssa.
no mutta eikös isompaan joukkoon pääse yksi mukaan? Siitä oli kyse. Ei tietenkään haeta toiselta kaveria pois.
ap
Meillä myös 5-vuotias tyttö ja saman ikäisiä tyttöjä pihapiirissä 7. Tilanteet muuttuvat päivittäin ja joskus ovat todella raakoja toisiaan kohtaan.
Minulla tekee pahaa, mutta tyttö tuntuu selviävän. Joskus vatvoo jonkun sanomisia kauemmin ja silloin puhutaan yhdessä asiasta. Lisäksi olen sanonut, että jos joku loukkaa tai puhuu rumasti, niin hänelle voi ja pitää sanoa ettei ystäville puhuta niin. Muuten en ole puuttunut asioihin. Eri asia olisi tietenkin, jos jotain oikeasti pahaa tapahtuisi tai sanottaisiin - silloin puhuisin tyttöjen kanssa ja ottaisin vanhempiin yhteyttä.
mielestäni on ero, jos kelpaa seura vaaan silloin kun ne muut ei  voi olla
eli on silloin vaaan varaVENTTIILI
sitä en hyväksy
mutta muutoin ei voi aina vaatia et kaikki on aina kaikkien kanssa
leikki ei suju kun on eri ikäistä monta
ja itsekään en jaksa vahtia neljää 4-5v yhtäaikaa, riitaa tulee ja yhteistä leikkiä ei synny, ja meteliä on kun siis joukossa poikia ja tyttöjä
kysesiset lapset leikkii jokainen jokaisen kanssa ristiin rastiin,
mut ei kukaan mamma jaksa heitä kerralla kaikkia yksiskseen vahtia
minä aluksi ap tavoin yritin pitää yllä yhteishenkeä, kaikki kaikkien kanssa, mut aamusta iltaan se oli liian raskasta
Ja sitä tapahtuisi useiden eri lasten taholta.
Ihan valehtelematta voin sanoa, että kun olin juuri tuon ikäinen KUKAAN lapsi ei halunnut leikkiä kanssani. Silloinhan en tiennyt syytä, olin kaikille ystävällinen, muut huomioonottava ja muutenkin sosiaalinen lapsi. Muut vain karsasti.
Myöhemmin sitten diagnosoitiin Aspergerin syndrooma, sanoivat että lapsuusajan syrjintä voi olla mahdollinen merkki aspergerista. Muut lapset " vaistoaa" sen, että tuossa on nyt jotain vikana ja ihan luonnollisena reaktiona syrjivät "laumasta"
En siis väitä että lapsellasi on asperger, tuli vaan mieleen, kun ei lapset ihan huvikseen ketään syrji, siinä on yllättävän usein jotain psykologista tai biologista.
Luin joskus ja yllätyin vähän. Itselläni ei ole aspergeria tai mitään muutakaan joten ajatuksena vähän outo.
Mutta juuri tuon artikkelin mukaan nimenomaan lapset on tavallista herkempiä syrjimään näitä "sairaita" tai muuten vaan poikkeavia yksilöitä "terveiden" laumasta. Samanlaista laumakäyttäytymistä on havaittu esim. Susilla. Ne eivät vierasta sairastunutta (tauti) lajitoveria, mutta neurologiset poikkeamat aiheuttavat niissä syrjimisreaktion.
Miksihän tätä samaa ei voisi soveltaa ihmisiin. Kyllähän sitä itsekullekin saattaa joskus tulla tälläinen tunne, kun näet mielenterveysongelmista kärsivän henkilön. Se tunne voi olla pieni ja sitä voi hallita. Tai sitten tunnepurkaus on liian suuri ja se purkautuu vihamielisyytenä erilaista kohtaan.
Mutta sanotaanko niin, että tälläinen omituinen evoluutioteoria on aika kaukaa haettua...
tytöt osaa olla tosi raakoja jo pienestä pitäen toisilleen. Itse rajoittaisin lapseni leikkimistä sellaisten kavereiden kanssa jotka käyttäytyy tuollain. Missään tapauksessa en menisi puuttumaan asiaan koska äiti joka hoitelee lastenkaverisuhteita on hyvin äkkiä pannassa.
Sanovat suoraan ja muuttavat mielipidettään vähän väliä.
Itse haluan omalle lapselleni opettaa, että kaikki pitää ottaa mukaan leikkiin eikä ketään saa jättää ulkopuolelle.
Naapurin lapset sanoi ikävästi, mutta en oikein osaa sanoa, kuinka tuoton tämän kertaiseen voisi puuttua. Ehkäpä voisit kysyä tytöltäsi, ottavatko toiset hänet yleensä leikkiin mukaan. Jos on toistuvaa, niin silloin ottaisin itse asian puheeksi sopivan tilaisuuden tullen lasten kanssa ja kertoisin, että tuntuu pahalta jos ei oteta mukaan leikkiin. Juttelisin myös yleisesti kaverisuhteista vanhempien kanssa jos juttusilla olisin. Siten ainakin tietäisin ovatko samoilla linjoilla näissä asioissa.
Itse haluaisin muuten ehdottomasti tietää, jos oma lapseni puhuisi toisille rumasti tai sorsisi jotakuta! Ainoastaan siten tilanne olisi muutettavissa.
tai sairaudesta.
Lapsessa ei tarvitse olla mitään vikaa jos toiset eivät joskus (tai vaikka toistuvastikaan) ota mukaan leikkeihin.
mielestäni on ero, jos kelpaa seura vaaan silloin kun ne muut ei voi olla
eli on silloin vaaan varaVENTTIILI
sitä en hyväksy
Kyllä ne välillä on leikkinyt meidänkin tytön kanssa ja erikseen on meidän tyttö leikkinyt näiden muiden kanssa ilman ongelmia. Nyt vaan niillä oli joku juttu että halusivat ajaa meidän tytön pois. Välillä on kyllä ollut sitä että jos muita ei ole, niin silloin tullaan meidän ovelle pimpottamaan.
Enkä usko että aspergenista on kyse, koska tytöllä on kyllä muitakin kavereita ja häntä tullaan oveltakin hakemaan. Tänään vaan oli sellainen tilanne että nämä läheisemmät kaverit olivat pois kotoa ja hän meni toiseen naapuriin joiden kanssa leikkii harvemmin.
Mutta summa summarum, en ajatellut mennä ovelle pimpottamaan ja itkemään kuinka meidän tyttö ajettiin pois. Mutta omassa pihassa täytyy kyllä yrittää vahtia ettei oma tyttö käyttäydy noin omille kavereilleen.
varakaverina?
Tämän tultua ilmi, ihmettelen todella, miksi edes vatvot asiaa??
Itse ainakin haluaisin tietää jos oma lapseni käyttäytyisi noin epäsosiaalisesti ja ikävästi toisia kohtaan. Meillä on aina lapsille toitotettu ettei ketään saa jättää leikin ulkopuolelle. En ihan tajua sitä logiikkaa ettei lasten kaverisuhteisiin saa puuttua. Varsinkin tuossa iässä ne vasta opettelevat sitä sosiaalisuutta ja käytöstapoja ja aikuisen kuuluu antaa esimerkkiä ja ohjeita!
lasten välisiin kaveruussuhteisiin. Ei niitä voi pakottaa. Onhan se surullista, jos jää ulkopuolelle, mutta yleensä tilanne on toinen jo parin tunnin päästä tai huomenna.
Opeta oma tyttösi olemaan suvaitsevainen ja huolimaan mukaansa muitakin kuin parhaita kavereita.