Päältä ajettava ruohonleikkuri?
Te keillä on niin minkä kokoinen tontti teillä on? Tänään leikkaisn nurmikkoa sellaisen perinteisellä ruohonleikkurilla. Aika kuluu ja jotenkin rasittavaa puuhaa. Tulin ajatelleeksis, että taitaa olla mukavaa hankkia sellainen pieni traktorileikkuri. Olkoonkin, että meilä on tonttia vain 1000 neliötä.
Mukavuus asia.
Kommentit (10)
meille sellainen tuli kun olin raskaana ja mies joutui itse leikkaamaan nurmikon. Nurmikon pinta-ala 500-600 neliötä. On sillä kieltämättä kiva ajella.
jossa on ajettavaa paljon. Talo on 200m2, tontin yhdessä reunassa on puita aika tiheään, mutta olen ajanut ne kohdat jotka pystyy.
Haluan tehdä kesällä ulkona pihatöitä, pitää nurmikko matalana ja hoidella marjapensaita.
Alkuun ostimme työnnettävän leikkurin, josta kovasa käytössä irtosi yksi neljästä pyörästä.
Työnsin leikkuria kolmepyöräisenä, mutta aika raskasta oli.
Sitten sain päältä ajettavan ja johan helpotti.
Minulla ei ole ajokorttia, joten ajan mnielelläni nurmikkoa.
Leikkuri on ollut monta vuotta ja nyt jouduttiin ostamaan uudet kumit etupyöriin, maksoi lähihuoltsikalla 80€ yhteensä, vaihtoivat siellä kumit ettei itse tarvinnut. Joskus on orapihlajan piikkejä varmaan mennyt puhkaisemaan, mutta aina täytettynä ilmalla ennen ajoa se kesti ajamisen ajan. Lopulta kai auringon aikaan saama hapertuminen teki vaihtamisen pakolliseksi.
Meillä on pieni peräkärry jossa voi kuljettaa oksat ja muut.
Akku kannattaa ladata ainakin kerran talven aikana, me ei muistettu ja ostimme uuden akun pilalle menneen tilalle. No, vuosia kesti kyllä ja alan lataamaan kerran talvessa.
En ole antanut murrosikäisten poikien tai muiden ajaa sillä nurmikkoa. En halua että on ajeltu ristiin-rastiin sieltä täältä, vaan suoraan ja järjestyksessä, niin jälki on hyvä.
Näillä leikkureilla tulee aina nätti jälki, sillä vaikka maa olisi epätasainen, niin nurmikon pituus pysyy samana, saa säätää...
Meillä on 11,5H tontti josta poistetaan talo 500m², autotalli 100m² ja pari piharakennusta sekä minun kasvihuoneeni, yhteensä ehkä 200m². Lisäksi tontilla risteilee erilaisia kivettyjä pihateitä ja kävelypolkuja joten nurmikolle voisi jäädä noin 10H. Tämän ajaa yleensä mieheni, tai hänen kylässä piipahtavat kaverinsa jotka haluavat päästä ajelemaan hienoilla koneilla. En tiedä minkä merkkinen ruohonleikkuri on, mutta se on keltainen ja siinä on painon mukaan säätyvä istuin ja ilmastointi. Ulkopuolella se pärisee niin kuin kaikki koneet, mutta sisällä pystyy puhumaan kännykällä ilman mitään häiriöitä. Siinä on ilmastointi, ettei ajajan tarvitse hikoilla ja kaikki pihan pölyt pysyvät ulkona. Laite on helppo ajaa ja sillä saa todella hienoa jälkeä. Se maksoi kuulemma enemmän kuin minun autoni, mutta en ole oikein perillä näistä asioista. Kuitenkin pointtini on se, että vaatikaa lastenne isältä kunnon vehkeet, niin ei tarvitse hävetä kun ystävättärenne käyvät kylässä.
miksi ihmeessä hankkia päältäajettavaa kun suunnilleen samalla rahalla/halvemmalla saa robottileikkurin? Jälki aina tasaista kun leikkaa vaikka joka päivä/yö ja säästyy itseltä aika muuhun. Usein leikattu nurmikko lannoittuu omasta jätteestään ja pysyy siistimpänä koko ajan. Ja näitä löytyy kaikenkokoisille pihoille.
Päältä ajettava kannattaa, esim stiga tornado estate !
Onhan tuolla mukava ajella. Lisäksi on oltava tavallinen ruohonleikuri ainakin meillä, koska traktorilla ei voi leikata ihan kaikkia paikkoja.
Lisäksi pitää olla tilat missä päältäajettavaa säilyttää.
Niin ja toisin kuin joku täällä väitti, niin kyllä sillä työnnettävällä pienellä saa tasaisemman jäljen kuin isolla päältäajettavalla, varsinkin jos on epätasainen maasto. Ja löytyy päältäajettava, itsevetävä ja työnnettävä, tosin itsevetävä on kategoriassaan kalleimmasta päästä ja muut halvimmasta.
Robottileikkurien hinta-laatu suhde on edelleen huono. Kelpaavat kyllä pienille ja tasaisille pihoille, mutta jos on rinnettä tai esim. 2500 neiliötä (kuten minulla), niin sen hoitaa kätevämmin päältäjaettavalla traktorileikurilla alkukesästä 1h/viikko. Heinäkuussa ei tarvitse enää niinkään usein.