Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aletaanko neuvolassa paasaamaan, jos BMI on 26?

Vierailija
03.07.2010 |

En yhtään jaksaisi kuunnella moista. Mulla on lihasta - ei läskiä.

Ihan naurettavia asioita olen kuullut neuvoloista, mm. että kaikki yli BMI 25 pannaan suoraan sokerirasitukseen, wtf? Onko toi totta?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä jos bmi 27 tai yli.

Itse olen ylipainoinen ja ihan asiallisia kommentteja sain. Painoa ei kommentoitu muuten kuin jos oli jotain aihetta ja kun paino ei lisääntynyt raskauden aikana, niin ei ollut juurikaan aihetta sitä kommentoida...

Vierailija
2/10 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sokerirasitukseen jouttu/pääsee monesta syystä. Mä olin tosin jo niin vanha, että pääsin, vaikka olin hoikka. Ja arvot oli koholla, eli raskausdiabetes. Isosiskoni punki kaksi isoa lasta maailmaan, epäili myöhemmin että sillä oli kanssa raskausdiabetes. Ei kokeisiin lähetetty, kun oli hoikka ja nuori, ei vaikka eka lapsi oli 4,5 kiloa ( ja sisko 50kg/160cm, miehens joku 70/172cm).

Ystäväni eka lapsi oli4,9 kg,oli hiukan ylipainoinen, mutta ei lihava. toisessa raskaudessa sitten tutkittiin ja oli raskausdiabetes.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja BMI on yli 35

Vierailija
4/10 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja omasta suhtautumisesta. Minä sanoin heti kättelyssä, että tiedän että painon ei tarvitsisi nousta paljonkaan raskauden aikana ja että asiasta ei tarvitse keskustella. Ei olisi tainnut tarvita edes sanoa, sillä neuvolatäti on tosi fiksu, ei edes huutele painoani ääneen puntarilla käytyäni.

Sen sijaan sokerirasitus on sellainen juttu, että siihen "joutuu" ihan yhtä lailla kuin verikokeisiin, verenpainemittaukseen, sisätutkimuksiin sun muihin. Ei se sen kummempi juttu ole ja tuskin joudut siinä käymään kuin kerran ja siitä saatava tieto on tärkeätä.

Minulla oli BMI huikeat 33 ennen raskautta ja jos eivät olisi esim. sokerirasitustestistä puhuneet, niin olisin itse vaatinut pääsyä siihen. Arvot olivat edellisessä raskaudessa ihan kunnossa, mutta parempi katsoa varman päälle.

Vierailija
5/10 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli / alipainoisille?

Vedetään arvalla sinne joutuvat / pääsevät?

Mitkä ovat kriteerit?

Vierailija
6/10 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sokerirasitustestiin, kun pissassa oli vähän sokeria (vaikka hoitotasapaino erinomaienn, tämä on väistämätöntä).

Kun ilmoitin kieltäytyväni moisesta, että tässä on kyseessä eri asia ja jo ihan lapsen hyvinvointia ajatellen en rasitukseen mene kohottelemaan verensokeriani kahteenkymppiin, , neuvolan täti hermostui niin että soitti saman tien NKL:lle, jossa minä siis myös raskaudenaikaisessa seurannassa.

Lääkäri oli sieltä todennut, että soittoon on aihetta silloin, jos pissassa ei ole lainkaan sokeria 1-tyyppiläisellä, tällöin vs on niin matala, että se on lähellä viedä hengen äidiltä ja lapselta.

Tämän jälkeen en isommin luottanut neuvolantäädin asiantuntemukseen missään asiassa.

Vierailija
7/10 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikille, joiden bmi on yli 26 (siis jos on alle 25). Tämä siis tullut voimaan viime lokakuussa muistaakseni ja on varma tieto.

Vierailija
8/10 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikille, joiden bmi on yli 26 (siis jos on alle 25). Tämä siis tullut voimaan viime lokakuussa muistaakseni ja on varma tieto.

lopulta terveysasemat itse päättävät miten toimitaan omien resurssiensa puitteissa.

Ei sitä rakaana enää painoa voi alkaa pudottaa, eli sikäli siitä on ihan turha alkupainosta alkaa paasata. Sitten voi olla keskustelun paikka jos kovaa vauhtia alkaa paino nousta ennen kuin siihen olisi edes erityisemmin aihetta.

Vierailija
9/10 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen joutunut jokaisesta lapsesta käymään. Ovat vauvat olleet 3990g-5050g painoisia. Vauvat olleet ison kokoisia.En oman painoni takia.

Vierailija
10/10 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

# Pääsääntö on, että glukoosirasituskoe tehdään kaikille raskaana oleville.

* Aikaisempi riskitekijäpohjainen seulonta kohdistui naisiin, joilla arvioitiin olevan suurentunut sairastumisriski iän, liikapainon ja aiemman lapsen makrosomian perustella «O´Sullivan JB, Mahan CM. Criteria for the oral glucose tolerance test in pregnancy. Diabetes 1964;13:278-85»18, «Berger H, Crane J, Farine D ym. Screening for gestational diabetes mellitus. J Obstetr Gynaecol Can 2002;24:894-912»19. Yli puolella raskausdiabetekseen sairastuvista suomalaisista naisista ei kuitenkaan ole riskitekijöitä «Poyhonen-Alho MK, Teramo KA, Kaaja RJ, Hiilesmaa VK. 50 gram oral glucose challenge test combined with risk factor-based screening for gestational diabetes. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 2005;121:3»20. Ks. sähköinen tausta-aineisto «Raskausdiabetes tunnistettavissa yleensä keskiraskaudessa»5.

# Poikkeuksena ovat seuraavat tilanteet, joissa ei tarvita glukoosirasituskoetta:

* Kyseessä on alle 25-vuotias ensisynnyttäjä, joka on normaalipainoinen (BMI 18.5–25) raskauden alkuvaiheessa eikä hänen lähisukulaisillaan ole tyypin 2 diabetesta (sisarukset tai vanhemmat eivät ole sairastuneet alle 50-vuotiaana) «American Diabetes Association. Diagnosis and classification of diabetes mellitus. Diabetes Care 2007;30(Suppl 1):S42-7»21.

* Alle 40-vuotiaan uudelleensynnyttäjän aiemmassa raskaudessa ei ole esiintynyt raskausdiabetesta eikä lapsen makrosomiaa (paino yli 4 500 g) ja BMI on alle 25 uusimman raskauden alkaessa.

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi50…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä