Mitä mieltä tyrkytysmyynnistä? esim kaupan kassa velvoitetaan suosittelemaan...
joka asiakkaalle jotain tuotetta, niinkuin nyt esim tässä linkissä?
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/96348-outoa-pakkomyyntia-citymarketeiss…
Miten suhtautuisit, jos työssäsi joutuisit tekemään "tyrkkymyyntiä"?
Kommentit (32)
lisämyynti... ei se kaunis nimi sitä muuksi muuta. tyrkyttämistä se on ja sillä sipuli. Jos asiakas ostaa ruokaa, niin hän ostaa ruokaa. kassan tehtävä on rahastaa.
kolikoiden keräilysarjaa, koruja... Muuta ei ihan yhtäkkiä tule mieleen. Mut pari viikkoa sitten kävin sisällä postissa ja kun olin lähdössä kassalta (postimerkkisarjaa oli jo myyty), postintäti tuli sieltä tiskin takaa vielä perään ja pysäytti yhden hyllyn edessä ja alkoi esitellä jotain pelejä. Lapset kiinnostui niistä tietysti heti, ja alkoivat pyytää (harvoin mitään pyytävät) ja postintäti sanoi vielä jotenkin niin, että lapsetkin selvästi haluais tällaiset ja kun nämä on niin hyödyllisetkin vielä.
Ärsyttävää.
Meidän hullu esimies myös uhkaili ja painosti lisämyynnin kanssa. Sanoi, että me ollaan myyjiä eikä rahastajia, ja jollei kelpaa niin voi lähteä Alepan kassalle.
Asiakkaille tyrkytettiin muun muassa seiskalehden arvonta/tilauslippuja, Rahasarjoja, Prepaidliittymiä, heijastimia, kortteja, koruja, millon mitäkin tilpehööriä, jonka tyrkyttämistä ei voinut mitenkään pitää luontevana jatkumona postiasiointiin. Vertaa: Paketin noutajalle myydään aarikan koruja.
Postin sääntöihin tosiaan kuuluu myös se, että yhden työntekijän pitää olla salin puolella tyrkyttämässä.
Meidän hullu esimies myös uhkaili ja painosti lisämyynnin kanssa. Sanoi, että me ollaan myyjiä eikä rahastajia, ja jollei kelpaa niin voi lähteä Alepan kassalle. Asiakkaille tyrkytettiin muun muassa seiskalehden arvonta/tilauslippuja, Rahasarjoja, Prepaidliittymiä, heijastimia, kortteja, koruja, millon mitäkin tilpehööriä, jonka tyrkyttämistä ei voinut mitenkään pitää luontevana jatkumona postiasiointiin. Vertaa: Paketin noutajalle myydään aarikan koruja. Postin sääntöihin tosiaan kuuluu myös se, että yhden työntekijän pitää olla salin puolella tyrkyttämässä.
tyrkkymyyntiä ja siellä pomo sanoi myös samantapaisesti: jos ei huvita olla innostunut ja tehdä lisämyyntiä niin voi jäädä kotiin nukkumaan. tuo on aika ala-arvoista ja uhkailevaa esimiestoimintaa mielestäni. en siinä firmassa jatkanut kovin pitkään.
harrastaa lisämyyntiä sekä tähän liittyen "itsensä tuputusta" eli saisinko olla avuksi mentaliteetti. joka viikko katsotaan kuinka moni on saanut minkäkin verran ja onko saatu myytyä tavoiteltu määrä per myyjä. "huonoja" myyjiä melkein haukutaan pomojen osalta. valittaakaan ei voi koska se nyt vaan kuuluu liikkeen nykyiseen toimintaan. oletteko huomanneet esim. suklaat kirjakaupassa? harjoitettu siis jo kauan aikaa joka paikassa.
kun kysyttiin korkeintaan että Saako olla muuta, johon vastattiin rutiininomaisesti Ei muuta kiitos.
Tänään jouduin ensimmäisen kerran tyrkyttämään kassalla tuotteita asiakkaille, eikä se ollut hauskaa. Ymmärrän, että sillä pyritään lisäämään myyntiä ja se myös toimii, koska joku aina sortuu. Monia se kuitenkin selvästi häiritsee. Selväähän se on, ettei tällainen toiminta istu suomalaiseen kulttuuriin, missä ostopäätökset halutaan tehdä itsenäisesti, harkiten ja rauhassa. Halpaa kun ei todellakaan ole ja sitä paitsi materialismia paheksutaan usein, ei haluta mitään ylimääräistä. Turhan tavaran ostaminen ja omistaminen on paheksuttavaa. Kun ei tarvi, ei osta. Joten turhan tavaran tyrkyttäminenkin tuntuu oikeasti ihmisten kiusaamiselta. Tulee paha olo, kun asiakas kieltäytyy, ja tulee syyllinen olo, kun asiakas suostuu.
Yrittäkää olla ystävällisiä tyrkyttäville myyjille. Heidät on yleensä pakotettu siihen. Ja jos on vain hetki aikaa, kirjoittakaa kaupassa palautelappu, joka kyllä menee oikeaan osoitteeseen.
Siis olin ostamassa jotain puseroa, ja yhtäkkiä myyjä kysyi kesken rahastustoimituksen: "Olisiko teitä kiinnostanut tällainen suloinen ja pehmeä nallekarhu?"
Joo, melko lailla löi ällikällä. En edes lastenvaatteita ostanut, ja lapseton siis olen muutenkin.
Ostokseen liittyvä lisämyynti on ihan OK, mutta tällainen hölmö toiminta ei.
tiettyjä juttuja mitä pitää myydä!! Huh huh kyllä siinä hiki tulee, mutta kauppojakin syntyy=)
Ärsyttää, mutta osaan kyllä sanoa tiukasti ei. CM:ssä olen toistuvasti sanonut, etten koskaan osta arpoja. Enkä siis todellakaan koskaan osta. Typerää rahanmenoa, yksi miljoonasta arvasta voittaa ja mä en tod. onnistuisi ostamaan sitä yhtä miljoonasta.... ;)
Postissa tyrkytys on mun mielestä kaikkein selkeintä. Mitä helvettiä niillä on kaikkia koruja, heijastimia, kalentereita ym. ym. myynnissä? En todellakaan välitä ostaa jotain rahapajan 40 euron korua kun haen pakettia postista. Onneksi mun kotiposti on K-kaupassa sijaitseva asiamiesposti. Siellä ei tyrkytetä, koska niillä ei ole noita oheismyyntituotteita. Sen sijaan työpaikan asioilla kun asioin pääpostissa saa aina vastata "Ei!" ainakin kolmeen "hyvään tarjoukseen". Ei näin posti!!!
on ruvennut tyrkyttämään. Meidän asiakkaiden pitää antaa siitä palautetta firmalla vaikkapa nettisivujen kautta. Myyjät tekee, koska niiden on pakko. Mun sisko on Soneralla, ei myyntitehtävissä, ja senkin pitäisi aina tyrkyttää tuotteita. Se on ihan kypsynyt siihen, ei juuri myy, mikä näkyy palkassa.
Suurinta osaa asiakkaista se vain näytti todella ärsyttävän. Joitakin ihan siihen asti, että vannoivat paikallislehden tekstaripalstalla jättävänsä käynnit ko. vaateliikkeessä väliin.
Onneksi ottivat onkeensa siellä Kappahlissa ja luopuivat tyrkyttämisestä.