Hei tsempatkaa tata aitia, lahden huomenna vauvani luota ekaa kertaa pois yoksi! Ja imetan...
Eli nyt on koittanut tuo kauan pelatty viikonloppu!! (Kirjoitin tasta joku aika sitten)
Olen poissa lauantai aamusta-sunnuntai iltaan asti, vauva on 4,5kk ja taysimetyksella.
Han on saanut maitoa pullosta, ei nyt niin kovin siita tykkaa mutta juo maidon siitakin, onneksi.
Vauva jaa isan ja sisaruksiensa kanssa kotiin, maitoa on pakkasessa yli 2 litraa ja pari purkkia korvikettakin varalla. Toivotaan etta riittaa!
Mutta eniten tassa taitaa jannittaa aitia ;o) Mulla on jo nyt kauhean huono omatunto vauvan jattamisesta ja "pelkaan" aiheuttavani hanelle traumoja. Yht'akkia hanen ruokavarasto haviaa ja tuo 1,5 vrk on vauvalle varmasti ikuisuus!
Onnistuukohan imetys kun tulen takaisin? Otan rintapumpun mukaan, ja pumppaan reissussakin saannollisesti. Mitenkohan maidon sailyvyyden kanssa, jos on jaakaapissa muuten, mutta kotimatka kestaa yli 4h, sailyykohan kylmakassissa?
Sori tasta neuroottisesti purkauksesta! Kuten sanoin ero on meille ensimmainen ja minulle ilmeisen tuskallinen...
Kommentit (7)
Ihmettelen kun pitää noin pieni jättää..mutta.
Tsemppiä kuitenkin. Hyvinhän kaikki menee:)
Toisten vauvojen kanssa se onnistuu ilman ongelmia, toiset taas ehtivät tykästyä pulloon niin paljon, että hylkivät rintaa tauon jälkeen. Jos haluat imetyksen jatkuvan, niin on tärkeää, että annat vauvalle mahdollisimman tiheästi rintaa paluusi jälkeen. Älä anna siinä vaiheessa enää maitoa pullosta, vaikka vauva olisikin tyytymätön.
Lypsetty maito säilyy 4 tuntia kylmäkassissa, jos olet pakannut tarpeeksi paljon jäätä maitojen mukaan (useampi kylmäkalle tai esim. jäädytettyä vettä tavallisessa pakastepurkissa). Jos kylmäkalleissa oleva jää on jo ehtinyt sulaa, en enää käyttäisi maitoa.
nyt niin kovasti pulloon tykästyvät? Minulla on vain kokemus omasta esikoisesta, jota imetin vuoden. Menin kuitenkin töihin vauvan ollessa 4kk (asun eri maassa, ja tämä maan ikävä tapa). Siis 4-12kk vauva joi arkipäivät pullosta pumpattua maitoa ja illat ja viikonloput rinnasta. Ja kyllä aina rinta oli mieluisampi, loppuajasta jo melkein liiankin tärkeä ja siksi lopetin.
Ymmärrän kyllä, että yksilöitä vauvat ovat, mutta tuntuu jotenkin niin oudolta, että joku vauva hylkii ihanaa rintaa..
3
nyt niin kovasti pulloon tykästyvät? Minulla on vain kokemus omasta esikoisesta, jota imetin vuoden. Menin kuitenkin töihin vauvan ollessa 4kk (asun eri maassa, ja tämä maan ikävä tapa). Siis 4-12kk vauva joi arkipäivät pullosta pumpattua maitoa ja illat ja viikonloput rinnasta. Ja kyllä aina rinta oli mieluisampi, loppuajasta jo melkein liiankin tärkeä ja siksi lopetin.
Ymmärrän kyllä, että yksilöitä vauvat ovat, mutta tuntuu jotenkin niin oudolta, että joku vauva hylkii ihanaa rintaa..
3
niin paljon, että rinta ei ole enää kelvannut. Maito tulee pullosta helpommin (vähemmällä työllä) kuin rinnasta, ja jotkut vauvat pitävät siitä niin paljon, että eivät enää meinaa huolia rintaa sen jälkeen kuin ovat saaneet muutaman kerran peräkkäin maitoa pullosta. Toisilla taas rinta säilyy aina mieluisampana vaihtoehtona.
Tilanne on luultavasti siulle paljon kovempi kuin vauvalle, varsinkin kun jaa kotiin isan kanssa. Pumppaa maitoa matkan aikana saannollisesti niin maidontulo jatkuu ja koita nauttiakin reissustasi! Kyse on kuitenkin vaan parista paivasta :)
oli tuplat vanhempi, kun läksin työhön liittyvään koulutukseen toiseen maahan ja oli poissa neljä yötä. Olihan se aivan kamalaa, mutta koulutus oli niin inspiroiva ja siellä oli hyvä porukka, että onneksi en ehtinyt kotiasioita kovasti miettimään. Toivottavasti sinullakin on aktiviteetteja luvassa poissaolon ajaksi, ettet vatvo, miten ne kotona pärjäävät. Kyllä ne hyvin pärjäävät.
Minä pumppailin elukan raivolla ne neljä päivää, eikä imetys mitenkään häiriintynyt. Tosin heitin maidon pois, kun en voinut kuljettaa sitä kotiin. Varastoja oli pakastimessa riittävästi.
Reissun jälkeen oli kyllä pari levotonta yötä, ja eroahdistusitkut tuli sitten jälkeenpäin. Reissun aikana vauva oli kotona au pairin ja isän kanssa ihan hyväntuulisena. Luulen, että äidille se oli kovempi paikka kuin vauvalle, mutta hengissä selvittiin!