Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten paljon jouduitte lapsena tekemään kotitöitä ?

Vierailija
01.07.2010 |

Meillä kotona oli paljon töitä, asuttiin maalaistalossa ja äiti oli yh, lapsia oli 7. Inhottavin työ oli kerran vk:ssa lattioiden pesu isossa talossa, joutui vielä luutulla polvillaan pesemään. Jouduimme myös marjoja poimimaan tuntituolkulla, varsinkin jos oli huono marjakesä, eikä meinannut löytää, samoin kitkemiset oli raskaita. Olin kateellinen naapurin tytölle, joka ei joutunut tekemään mitään, usein en päässyt leikkimään, kun jouduin raatamaan. viikkorahaa en koskaan saanut ja ekan työpaikan (lapsenvahtina) palkasta jouduin antamaan kotiin ruokarahaa, olin silloin 16v. Kaikki tämä tapahtui 75-85 luvulla.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pienestä asti muistan, että piti siivota oma huone, tai veljen kanssa jaettu. Sit aika pian tuli pölyjen pyyhkimistä, imurointia, lattian pesua luutulla.. Tiskit tuli mulle 100% jostain 11-12-vuotiaasta, ei ollu pakko joka päivä tiskata, mutta jätäpä päivä väliin, niin seuraavana kostautuu.. ja ennen ei ollu asiaa yhtään minnekään jos ei tiskit ollu hoidettu. tiskikone tuli meille vasta mulle ns. rippilahjaksi.

Ja seuraava askel tästä oli, että hoidin jo koko huushollin siivoilut, pyykit jne ihan yksin. Kävin lukiota, kävin töissä tienaamassa taskurahaa kun sitä ei kotoa juuri saanut. Äiti komenteli vaan lisähommia tekemään. Muutin omaan kotiin 17-vuotiaana, ja luulen, ettei äiti ole sen jälkeen siivonnut.. sen kyllä huomaa.

Vierailija
22/25 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ip ruuat tein, vein ja hain pikku veljen pph:lta, talvisin halusin tehdä lumityöt, ja veljeni leikkasi kesäisin nurtsin. (veljeni siivosi myös)

olen tosi kiitollinen että vanhempani laittoivat meidät töihin pienestä pitäen! ai niin ja kaupassa tuli käytyä usein ja koirat piti ulkoiluttaa..

tiivistettynä meidän piti osallistua lähes kaikkiin kotitöihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme puhetta tuo 80-lukujen pullamössäjutut... ei se meillä ainakaan mennyt noin vaan pienestä pitäen odotettiin oman huoneen siistinäpito ainakin ja muissakin hommissa autettiin kuten pihatyöt, siivoukset, tiskaukset sm. mutta eivät ne ikinä olleet pakkopullaa vaan ne hoidettiin siinä missä aikuisetkin niitä hoiti. palkkaa sai kerran viikossa 5 markkaa ja ne laitettiin säästöön tulevaisuutta varten.

enkä koe eläneeni huonoa tai kaltoin kohdeltua elämää, päin vastoin kunnioitan vanhempiani siitä että rahan arvo opetettiin että mikään ei tule ilmaiseksi vaan raatamalla :)

Vierailija
24/25 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän. Ala-asteella siivosin oman huoneen ja viikkosiivouksessa pyyhin pölyt. Yläasteikäisenä samat ja valvoin pikkuveljeä lisäksi. Tiskata ei pitänyt, meillä oli tiskikone.

Sitten tietysti pikkuhommia kuten roskien vienti, kaupassa käynti tms. Kasvimaalla mukana, marjojen poimiminen (tuskaiset kesät mansikkamaalla), perunan nosto syksyllä.

Rahaa ei näistä hommista irronnut. Viikkoraha ei ollut "palkkaa".

Vierailija
25/25 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon piti tehdä. Siivoamista, puiden kantamista, marjastamista, puutarhatöitä jne.

Näin jälkikäteen on hyvä mieli siitä että joutui osallistumaan kotitöihin. Osaa tehdä kaikenlaista ja arvostaa kotia jne. Omat lapset opetan tottakai myös.