Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalainen nainen synnyttää 28 vuotiaana tilastojen mukaan

Vierailija
01.07.2010 |

ja se on tutkijoiden mukaan liian myöhään- 20 v olisi paras synnytysikä

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilasto poikkeus, kun synnytin esikoisen nuorempana ja tämä toinenkin syntyy ennen kuin täytän 28 v. Vielä on muutama vuos siihen aikaa!

Vierailija
2/41 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

30v. Omat lapseni ovat 9 ja 6 vuotiaat. Samanikäisistä ystävistäni peräti 16kpl ovat saaneet tai saavat vauvan tänävuonna. Ainoastaan kahdella on ennestään pieni lapsi, muilla ei ole lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoria synnyttäjiä

Vierailija
4/41 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaisilla murrosikä alkaa keskimäärin myöhemmin kuin vaikkapa eteläeurooppalaisilla, hedelmällisyyshuippu alkaa vasta n. 22-vuotiaana.

ja se on tutkijoiden mukaan liian myöhään- 20 v olisi paras synnytysikä

Vierailija
5/41 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 olin jo kokenut "aikuinen". Ehkä aikuistuin myöhään?

Vierailija
6/41 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä siis synnytin parhaassa iässä :D Olin paria kuukautta vaille 21! :D

Ja toisen kohdalla olinkin sitten 23, parhaan synnytysiän ohittanut.. ;D

Vierailija
7/41 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

elä kauheasti biologisen optiminsa mukaan. Yhteiskunta ja kulttuuri vaikuttaa. Aika erilaista olisi elämä olisi kaikin tavoin jos elettäisiin niin kuin on elimistölle parasta ja "luonnollisinta".

Mutta kieltämättä on karua, että nyky-yhteiskunnassa lapsen yrittäminen venyy usein 10 vuodella optimista. Henkilökohtaisesti pidän järkyttävimpänä sitä, että moni ei ymmärrä että tässä vapaassa maailmassa, missä voi periaatteessa tehdä mitä tahtoo, luonto kuitenkin ohjaa ja rajaa meitä. Eli vaikka voit yhä 40v:nä pukeutua ja elää kuin 20v niin oikeasti lisääntymismielessä ruumis ei vaan oo ihan samassa vireessä enää.

Vierailija
8/41 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkkäillä äideillä on älykkäämmät lapset.

Nuorten äitien lapset saavat vähemmän kehittäviä virikkeitä.

Itse en ole optimaalinen kummassakaan, lapst sain 29-31-vuotiaana.

Vierailija
9/41 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3kpl ja mielestäni se oli hyvä ikä. Tosin vielä oli opiskelut kesken, mutta nyt kun olen 34v niin on IHANAA ettei ole enää ihan pikkulapsivaihe meneillään. On aikaa työlle ja itsellekkin :-) ois voinut tehä 5 vuotta aikasemminkin lapset!!!ja 10v kun on mennyt on vasta 44v ja lapset jo pian omillaan!!

Vierailija
10/41 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elin itselleni 30-vuotiaaksi. Nyt olen 35 vuotta ja kaksi lasta. Nautin täysillä juuri tästä pikkulapsiajasta. En yhtään odota sitä, että lapset lähtevät kotoa pois.

3kpl ja mielestäni se oli hyvä ikä. Tosin vielä oli opiskelut kesken, mutta nyt kun olen 34v niin on IHANAA ettei ole enää ihan pikkulapsivaihe meneillään. On aikaa työlle ja itsellekkin :-) ois voinut tehä 5 vuotta aikasemminkin lapset!!!ja 10v kun on mennyt on vasta 44v ja lapset jo pian omillaan!!

Vierailija
11/41 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sain kolmannen 27-vuotiaana.

Vierailija
12/41 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mähän olen sitten ihan tilastotiedettä, kerkeän nippanappa täyttää 28 ennen laskettua aikaa. En olisi kyllä ollut nuorempana mitenkään valmis/valmiimpi äidiksi, nyt on ihan hyvä ikä sille. Ja teenpä toivottavati toisenkin lapsen sitten 35v korvilla :)

Vierailija
13/41 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoi-Pohjanmaalla synnytetään nuorina. Pääkaupunkiseudulla akateemisten ensisynnyttäjien keski-ikä on peräti 32 v.

Vierailija
14/41 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi kouluttautua. Lukiosta pääsee n. 18-vuotiaana. Mitään korkeakoulutusta ei suoriteta parissa vuodessa.

Työkokemusta pitäisi hankkia. Mieluusti jo opiskeluaikana, mutta kuitenkin niin, ettei se pidennä opiskeluaikaa.

Äitiyslomalle ei saisi jäädä heti kun on työpaikan saanut, tai on "petturi" ainakin av-mammojen mielestä.

Pitäisi kerätä pesämuna ja säästöjä ennen lasten tekemistä, jotta voi tarjota lapsilleen muutakin kuin tuotteita sponsored by sossun luukku.

Ja sit pitäisi kuitenkin tehdä lapset 20-vuotiaana.

Ratkaisu: naiset pois korkeakoulutuksesta, niin jää aikaa peruskoulun jälkeen hankkia kokkikoulutus, tehdä hetki töitä, metsästää hyvätuloinen mies, tehdä lapset 20-vuotiaana ja elättää ne itse ilman yhteiskunnan tukea.

Vierailija
15/41 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehda, jonka kanssa 21-vuotiaana seurusteli. Olisi lapsilla juoppo ADHD-isa - ja lapsilla todennakoisesti myos jonkinlainen keskittymishairio. Avioero olisi ainakin takana ja miehella elarit myohassa :( Ei kiitos!

Vierailija
16/41 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihanne tapaus. Esikoinen syntyi kun olin 20. Nyt olen 28 ja lapsia 3.

Vierailija
17/41 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada esikoinen joten kaiken maailman hihhulitutukijat saavat kyllä tunkea tutkimuksensa sinne minne aurinko ei paista :D

Vierailija
18/41 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettemme miehen kanssa siihen hommaan aiemmin erehtyneet.

Vierailija
19/41 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan lapsen sain paria kuukautta vaille 18vee.Nyt olen pari kuukautta yli 26vee ja viidettä jo odotan :)

Ja mikä parasta..päivääkään en vaihtais pois...

Vierailija
20/41 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi kouluttautua. Lukiosta pääsee n. 18-vuotiaana. Mitään korkeakoulutusta ei suoriteta parissa vuodessa.

Työkokemusta pitäisi hankkia. Mieluusti jo opiskeluaikana, mutta kuitenkin niin, ettei se pidennä opiskeluaikaa.

Äitiyslomalle ei saisi jäädä heti kun on työpaikan saanut, tai on "petturi" ainakin av-mammojen mielestä.

Pitäisi kerätä pesämuna ja säästöjä ennen lasten tekemistä, jotta voi tarjota lapsilleen muutakin kuin tuotteita sponsored by sossun luukku.

Ja sit pitäisi kuitenkin tehdä lapset 20-vuotiaana.

Sitä voi itse valita mitä "pitäisi". Mä olen halunnut itse tehdä lapset suhteellisen nuoria, sillä akateemisessa perheessäni vanhemmat olivat aika vanhoja. Nyt eivät kykene pikkulapsia hoitamaan. Että se isovanhempien avuista.

Mä olen kohta kolkyt. Mulla on korkeakoulututkinto, kaksi lasta (vanhempi 5 vuotta) ja työkokemusta viisi vuotta.

Työkokemusta on kertynyt kahdessa erässä. Toinen oppisopimuksen aikana ja toinen korkeakoulun jälkeen. Edelleen olen samalla alalla, mutta edennyt urallani. Lapset tein opintojen aikana, joten opinnot "venähtivät" vuodella keskiverrosta.

Mutta olen myös monen AV-mamman mielestä itsekäs, koska lapset ovat menneet vuosikkaina päiväkotiin (tosin hoitopäivät saatu räätälöityä melko lyhyiksi). Kesälomat, joululomat jne. olivat pitkiä. Rahaa ei ollut (vaikka mies töissä), niin opintotuella ei todellakaan juhlita.

Pesämunaa ei vielä ole (kohta opintolainat maksettu), mutta mikäs tässä, kun kohta sitä pääsee kunnolla kartuttamaan. Mutta meille on riittänyt niukempi ja varmaan tulevaisuudessa hidastamme tahtia (ollaan huhkittu aika rajusti kuluneina vuosina), joten edelleenkään ei ole tarkoitus rahan perässä juosta vaan mielekkään elämän.