Synnytyssairaala kuulostaa ihan keskitysleiriltä
Jossa kätilöt on natseja ja synnyttävillä äideillä ei mitään oikeuksia. Ihan sairasta että ei saa sektiota jos haluaa! Puhumattakaan tilanteista joissa se olisi välttämätön kuten tuossa 2004 kuolleisuustilastoketjussa. Miksi synnytyksessä jossa on kyse elämästä ja kuolemasta! ei ole aina lääkäriä hoitamassa synnytystä? Kätilöt vastaavat keskiaikaisia puoskareita, joilla ei ollut mitään lääkärinkoulutusta vaan mikä oli käsityöläisammatti. Jos miehet synnyttäisivät olisi kaikki aivan toisin. Naisten asema on pohjamudissa synnytyksen suhteen.
Kommentit (19)
Suomessa lapsikuolleisuus ja naisten kuolleisuus synnytyksessä on alhaisimpia koko maailmassa... Ehkäpä siis jotakin tehdään oikein. Mutta kaikestahan voi valittaa!
Minulla on synnytyssairaaloista vain hyviä kokemuksia. Kätilöt ovat erikoissairaanhoitajia, heillä on siis nykysysteemin mukaan ammattikorkeakoulututkintoa pidempi koulutus. Heidän koko koulutuksena liittyy naistentauteihin, synnytyksiin ja vauvan hoitoon, toisin kuin lääkärin pitkään koulutukseen kuuluu paljon sellaistakin josta synnytyksissä ei ole hirveästi hyötyä (mitenkään lääkärin ammattia ja ammatitaitoa väheksymättä). Lääkäri on aina tarvittaessa saatavissa paikalle. Miksi kallis sektio pitäisi saada jos haluaa, ilman selvää syytä? Eihän muitakaan hoitoja tai toimenpiteitä lääkärit määrää potilaan pyynnöstä vaan potilaan tilanteen arvioiden.
Valitettavasti Suomessakin on tilanteita, jolloin kätiö tai lääkäri tekee virhearvion tai käyttäytyy epäasianmukaisesti. Sairaaloiden välillä on eroja siinä, mitä kivunlievitysmenetelmiä on käytössä.
Yleisesti ottaen, verorahoilla maksettuna, Suomessa on mielestäni varsin hyvä synnyttää. Menköön yksityiselle kuka haluaa.
Onhan ne siellä lähellä jossain ja tulevat kyllä heti, jos tarvitaan. Nimim. kokemusta on. Hetkessä oli huoneessa porukkaa kuin pipoa, huolehtijoita riitti. Lääkäreitäkin useampi, kun oli vissiin aikaa. Kättäristä puhun.
2 Vauveliakin on heti lääkäri tarkastanut, kun kätilö on ollut sitä mieltä, että on syytä.
Onneksi kätilö oli väärässä, mutta eipä jäänyt mitään arvailujen varaan.
Ja ihanat kätilöt olleet aina, vaikka itse synnyttäminen on mielestäni ihan, no sieltä itsestään. Inhoan synnyttämistä, mutta henkilökunnassa en ole moitittavaa nähnyt.
Kokemusta minulla on Kättäristä, Naistenklinikasta ja Hyvinkäältä.
Yrittäkää mammat tajuta ettei siitä toipuminen tapahdu noin vaan ja ihan oikeasti on paljon pitempään kivuliaampi kuin alatiesynnytys!.
Jossa kätilöt on natseja ja synnyttävillä äideillä ei mitään oikeuksia. Ihan sairasta että ei saa sektiota jos haluaa! Puhumattakaan tilanteista joissa se olisi välttämätön kuten tuossa 2004 kuolleisuustilastoketjussa. Miksi synnytyksessä jossa on kyse elämästä ja kuolemasta! ei ole aina lääkäriä hoitamassa synnytystä? Kätilöt vastaavat keskiaikaisia puoskareita, joilla ei ollut mitään lääkärinkoulutusta vaan mikä oli käsityöläisammatti. Jos miehet synnyttäisivät olisi kaikki aivan toisin. Naisten asema on pohjamudissa synnytyksen suhteen.
Ruoka oli valmiina ja menu mitä mainioin. Yksikin ruoka mikä jäi mieleen oli jotain kukkoa punaviinikastikkeessa :DDD
Hoitajia oli vain napinpainalluksen päässä ja he olisivat tuoneet kuunkin taivaalta jos olisi pyytänyt.
Yöllä jos lapsi huusi, ei tarvinut kuin painaa nappia jos ei itse jaksanut nousta.
Ja itse synnytys, en olisi halunnutkaan sinne ketään ylimääräisiä pyörimään ennenkuin tarvis.
Ja monenkaan synnytyskammoisen etu ei todellakaan ole keisarinleikkaus vaikka itse niin kuvittelisikin.
Minulle synnytyssairaala oli kuin hotelli.
Ihmiset luulevat tulevansa hotelliin, kun tulevat synnyttämään!
Sairaalassa ei valita niitä palveluja ja hoitomuotoja, joita itse haluaa...vaan lääkäri ja noitohenkilökunta tekee päätökset!
Minulle synnytyssairaala oli kuin hotelli.
Ihmiset luulevat tulevansa hotelliin, kun tulevat synnyttämään! Sairaalassa ei valita niitä palveluja ja hoitomuotoja, joita itse haluaa...vaan lääkäri ja noitohenkilökunta tekee päätökset!
Kyllä mekin ollaan monta kertaa miehen kanssa sanottu synnytyksen jälkeen, että melkein kuin olisi hotellissa ollut! Meillä oli oma rauhallinen perhehuone, henkilökunta oli tosi mukavaa ja ennen kaikkea asiantuntevaa, synnytys sujui ongelmitta, ja jopa ruokapalvelu pelasi :D. Tärkeintä tietysti, että synnytys meni hyvin ja lapsesta pidettiin hyvää huolta. Ja kyllä ihan itse sain valita esimerkiksi kivunlievityksen, ponnistusasennon yms. Synnytin muuten Kätilöopiston haikaranpesässä.
kyllä mä sain sektion,pelon takia.kolme alateitse pukertanu.neljäs sektiolla sit.ihan sen takii ett aiempi synty kamalalla syöksyllä:S
ja ihan on kaikist kuitenki hyvät muistot jääny.vaikka ei se sairaala mikää taivas oo:D
mikään suuri lääketieteellinen toimenpide. Sektiossa avataan vatsa auki, sitä voitaisiin taas sanoa sellaiseksi. Joten normisynnytyksessä ei tarvitse lääkäriä ja jos tarve tulee on se äkkiä paikalla.
Yrittäkää mammat tajuta ettei siitä toipuminen tapahdu noin vaan ja ihan oikeasti on paljon pitempään kivuliaampi kuin alatiesynnytys!.
Kyllä sektiost toipuu ihan nopsaan.ainakin mä.
jotku kateellisia ku sain pelkosektion,mut yks hailee:D mul on hyvä olla.
Sairaalassa ei valita niitä palveluja ja hoitomuotoja, joita itse haluaa...vaan lääkäri ja noitohenkilökunta tekee päätökset!
Kaikki mitkä on mahdollista valita, saa valita. Ja niinkauan kuin kaikki menee hyvin, saa itse valita ja vaikuttaa.
Sain valita myös episiotomiasta.
Jos kaikki menee päin persettä, äitihän valitsisi vaikka lopetuspiikin jos sille vapaan valinnan suo.
Jopa ne lääkäritkään ei ole ennustajia eikä voi tietää etukäteen milloinka normaali alatie synnytys ei toimi.
moittia kätilöitä, esimerkkinä vaikka minä; synnytys pitkittyi supistusten loputtua äkkiä epiduraalin laiton jälkeen. Kätiö haki lääkärin paikalle ja hän tutki minut, päätti vielä odotella ja sitten tulikin kiire juoksennella mikroverinäytteiden kanssa, kun lapsen syke laski. Lopulta lapsi saatiin onnistuneesti ulkomaailmaan, mitä nyt oli paniikissa vähän lapsivettä maistellut.
Kätilö ei tee kaikkia huonoja päätöksiä, ihan yhtä hyvin niihin voi syyllistyä lääkärikin, monia asioita vain ei voi ennalta arvata, koska kaikki synnyttäjät, synnytykset ja lapset ovat erilaisia.
Paljon paremman kuvan sain naistenklinikalla kätilöiden toiminnasta kuin lääkäreiden, mutta en ole sen vuoksi kaikkia lääkäreitä täällä haukkumassa ammattitaidottomiksi.
toisekseen on väärin haluta pelkosektiota huvikseen, koska on myös niitä jotka tarvitsee sektion terveydellisistä syistä kuten itselläni oli. Se on erikseen jos pelkää niin paljon synnytystä, mutta nykyään taitaa vaan olla mammoja jotka haluaa sen vaikka ei olisi mitään tarvettakaan.
Niin pilalle hemmoteltuja nykyajan naiset ovat että hävettää.
Kyllä sektiost toipuu ihan nopsaan.ainakin mä.
jotku kateellisia ku sain pelkosektion,mut yks hailee:D mul on hyvä olla.
aika monelta kirjoittajalta nyt etta raskaus ei ole sairaus ja synnytyskin ihan luonnollinen tapahtuma..
kuin alatiesynnytyksestä. Enemmän ja kauemmin liikkumista haittasivat kivuliaat alapään repeämät ja tikit kuin sektion jälkeinen haava.
Niin että se taas näistä "yrittäkää nyt mammat tajuta kun mä kerron teille miten asiat aina kaikkien kohdalla ovat" - viisasteluista.
teistä väkisin keisarileikkauksen halunneista yksikään sellainen, joka olisi ajatellut, että lapsen on parempi syntyä normaalisti alateitse kuin sectiolla? Jos siis kaikki kunnossa ja ei ole mitään terveydellistä estettä alatiesynnytykselle.
Samoin eläinmaailmassa, mutta siihen myös on luonnollista kuolla, joko emän tai jälkeläisen tai molempien. Onhan kuolemakin ihan luonnollinen asia, joka koskee jokaista.
peräsuolen/virtsarakon/kohdun laskeuma ja tikkejä 100
Mulla ainkin kävi katsomassa, ja kun tuli ongelmia oli paikalla. Päätti keisarileikkauksesta ja kyllä siellä leikkaussalissa (Naistenklinikka) oli lääkäriä joka lähtöön, myös lastenlääkäri paikalla. usein kaksin kappalein, koska opetussairaalana jokaisell oli harjoittelija mukana...
Sairaala on sairaala, ei mikään lomakeskus.