APUA!! mua sattuu.
onkohan tää nyt supistelua vai joku umpisuolen tulehdus?
Mua sattuu oikealle, kylkeen ja selkään.. välil se laantuu niinku supistus ja sit tulee voimakkaammin.. mut kuitenkin se kipu on vähän niinku koko ajan! sattuu niin hemmetisti et itkee tekis mieli.. vois olla kyllä suppareitakin, rv 39+3 on nyt. mut kuuluuko koko ajan sattuu tonne kylkeen..?
Kommentit (15)
soita äippäpolille jos mietityttää..
sit ku emmä oikeen osaa/pysty laskee näitä et kuinka usein tulee.. niin se sano et oo vaan kotona. mut ku nyt sattuu ihan hulluna. auh!
jos ei kotona pysty olemaan kivulta niin lähtöön vaan.
Soita synnärille ja kysele sieltä.
Mulla alkoi synnytys viimeksi (39+5) niin että varmasti tiesin että lähtö on pikkihiljaa, kun supistukset alkoivat säännöllisinä ja voimistuivat kokoajan.
Mutta voihan se alkaa mitenvain.
Onnea jokatapauksessa. Onko ensimmäinen synnytys?
t. rv 38+6
Jos, niin pistä se kellottamaan. Sano aina kun supistus alkaa ja kerro kun laantuu. Toinen ottaa kellosta aikaa. Ensisynnyttäjällä pitäisi tulla kivuliaita supistuksia alle 10 min välein vähintään 2 tunnin ajan tai selvästi voimistuen, ennen kuin kannattaa lähteä sairaalaa kohti. Kotona on huomattavasti mukavampi viettää tuota avautumisaikaa kuin sairaalaan odotustilassa tai ulkona kävelylenkillä. Koita olla kontillaan tai nojailla jumppapalloon, käy lämpimässä suihkussa tai laita lämpöpussi/lämpimällä vedellä täytetty pullo kipeimmän kohdan päälle.
Eli hopi hopi liikkeeseen ja läppäri kiinni! :D
synnytys, ja siks mä mietinkin kaiken maailman umppareiden puhkeamisia yms. :D hassua.
no siis kyllä mä olen liikkeellä ollut koko ajan, käyn vaan välil tääl ihmettelemäs.. olin lämpimäs suihkussakin äsken, se vähä helpotti oloa. Eikä täällä ole muita kuin minä yksin.. en viiti häritä mun miehen työntekoa vielä..
Ne supistukset voivat vielä lopahtaakin, joten katsele rauhassa tunti tai pari ja soittele sitten miehelle & synnärille, jos sama meno jatkuu. Tuo avautumisvaihe kestää yleensä useamman tunnin ja se on aikamoista kärvistelyä, kun kivut eivät ole tuttuja ja joutuu ihan itse hakemaan hyviä asentoja ja tsemppaamaan kestämään. Sairaalalle ei kannata lähteä liian aikaisin (ellei sinne ole tosi pitkä matka), sillä katsovat siellä tilanteen ja jos on vasta avautumisvaiheen alussa, voivat laittaa takaisin kotiin tai kävelylle. Siksi on varmasti kivempi olla kotona ähkimässä.
Jos olo tuntuu sellaiselta, ettei kotona enää kestä olla, niin sitten vain soitto sairaalalle ja nokka kohti synnäriä. Minulla kesti ensimmäinen synnytys iloiset 16 tuntia, joten niitä kipuja riitti kestettäväksi, vaikka ne ekat pari kotona vietettyä tuntia olivat sellaisia "ei tsiisus kun sattuu, en kestä". Siellä sairaallla vasta sitten sattuikin ja olisin voinut olla kotona paljon pidempään ihan omassa rauhassa. :d
Sitä on jännät paikat edessä!!! :DD
Jos on vain tympeitä harjoitussuppareita niin ne monesti katoaa lämpimässä suihkussa. Eli jos vielä suihkun jälkeen supistelee, todennäköisesti se on menoa se :D
Mulla kesti ensimmäisellä se ihana avautumisvaihe 19 h joten niistä kerkesi "nauttia" pitkään.
Kuinkas pitkä matka on synnärille? Jos ei pitkä niin ihan huoletta kärvistelet kotona.
t.rv 38+6
sellanen puolen tunnin matka on tonne sairaalaan.. :D no ei toi suihku nyt kipuja vienyt kokonaa..et kai se vauveli sieltä tulee kohta! ÄÄK! vaikka sitä onkin jo toivonut et se tulee niin nyt rupes jännittää!
Tosiaan, jos supparit lopahtavat suihkun jälkeen tai liikkuessa, niin ei välttämättä ole vielä lähdön aika. Jos ne kuitenkin jatkuvat koko ajan tasaisen varmasti, niin on ihan fiksua vähän ennakkovaroittaa miestä, ettei sen sitten tartte ihan viiden minuutin varoitusajalla tempaista töistä lähtöön.
Mulla autto kun olin kolmatta tekemässä,siis heilutin lantiota puolelta toiselle.Istuminen ei onnistunut ja supistukset tuntu selässä...
Jos supistuksista selviät, varsinkin siitä 7cm -10cm supistuksista, niin oot jo lähes maalissa. Se on se pahin!
Ja jos ei kestä niin käsipystyyn ja yksi epiduraali kiitos.
Se oli kyllä mielettömän autuasta saada se.
Positiivisin mielin vain. Se on mielettömän mahtava kokemus... Tai sitten aika on kullannut muistot?! :DD
t. rv 38+6
se että nojasin keittiöjakkaraan, semmoiseen korkeaan ja jalat suorina. rentoutti selkää ja lantiota. Siinä vielä kun heijaa lantiota ja siirtää painoa lonkalta lonkalle. Toimii :)
tulee ja menee + sattuu selkään. :) Kyllähän ne voivat sattua minne vain, mutta yleisimmin tosiaan etureisiin, alavatsaan ja selkään. Mikä ettei sitten sinne kylkeenkin. Oisko lähtö edessä? :)