Mitäs nyt? Meidän lahjakas likka lähti amikseen..
Ja olen hyvin pettynyt häneen, on kirjallisesti, kielellisesti ja musiikillisesti (ja muutenkin taiteellisesti) lahjakas niin piti perhana vie vänkäytyä väkisin amikseen!
Kaikki sukulaisetkin kauhistelee, että mites se nyt tolleen teki! Sillä ois ollut resursseja vaikka mihin! :(
Meni puualalle opiskelemaan tilasisustusta. Oli kuulemma vaikea päästä tuonne ja on nyt tosi ylpeä itsestään..
En oo koskaan kuullutkaan kenenkään ammattinimikkeenä "tilasisustajaa" onko tää nyt joku sellainen trendi ammatti?!
Ei perhana eikö se tajua että tuolta ei pääse kuin hanttihommiin, ei se oo sitä mitä ne nuoret luulee sen olevan, että tehdään joku hieno sisustusohjelma!
Ärsyttää tuon tytön puolesta! :(
(tuli mieleen tuosta lukio keskustelusta)
Kommentit (37)
niin lähti minunkin mukulani 9,3 keskiarvolla. On selvä suunnitelma tulevasta, ja olen hyvin ylpeä hänestä, määrätietoinen, energinen ja lahjakas nuori!
Minä olen aikoinaan tehnyt, kuten äiti halusi ja kuten minun kuului hyvänä oppilaana tehdä. Nyt 34-vuotiaana aloitan opiskelut ihan toiselle alalle kuin miltä nykyinen akateeminen tutkintoni ja kymmenen vuoden työkokemus ovat. Ja äitini on kauhuissaan ja kyselee olenko tosissani. Hänen mielestään on ihan älytöntä lähteä hoitoalalle, kun minulla olisi nykyisellä tutkinnollani ja työkokemuksellani mahdollisuus paljon parempiin tuloihin. Mutta minun elämässäni raha ei ole tärkein asia ja vihdoin teen niinkuin minä haluan.
Juuri luin lehdestä että on trendikästä ja ehkä tämä jää jopa elämään pidemmäksi aikaakin, niin tehdä töitä käsillä, elää low tyylillä, jättää työteko minimiin, elää vähmmällä kuluttamisella ja tulla toimeen pienemmällä. On kuulema hienompaa ajaa 20v vanhalla mersulla kuin uudella... Ja siis on hienompaa tehdä töitä just muualla kuin korkeimmassa johtoportaassa pöydän takana, kaukana itse varsinaisesta työstä
Onneksi minun äitini tai isäni eivät olleet ap:n kaltaisia!
ajattele sillain,että et sinäkään kävisi kampaajalla,kun kampaajat ovat yleensä valmistuneet amistsusta,ja et sinä söisi leipää tai vaikka ostettua pullaa,kun ne leipuritkin ovat valmistuneet juuri amitsusta..
mua vituttaa et amitsua mollataan,ei se ole sen huononpi kuin lukiokaan,siellä tehdään vaan enemmän alan töitä kuin luetaan..
ja tekisi mieleni sanoa, että paljon paremmin selvillä tästä yhteiskunnasta nykyhetkellä, kuin äitinsä. Ammattikoulutus ei sulje mitään ovia, vaan avaa niitä. Lukio se vasta on hukkaan heitettyä aikaa; sen jälkeen on vaan yksi kolmestakymmenestätuhannesta nuoresta, jotka yrittävät tunkea itseään korkeakouluun tai päätyvät tekemään hanttihommia. Myös yliopistoon voi hakea ammattitutkinnolla; kun opiskelin avoimessa biokemiaa, oli siellä kaksi, joilla oli toisen asteen ammattitutkinto, ja he pärjäsivät opinnoissaan erittäin hyvin.
Jos mä saisin tehdä tällä elämänkokemuksella uudestaan valintoja opinnoissa, menisin heti ammattikouluun peruskoulun jälkeen. Sen jälkeen ois heti osa yhteiskuntaa, eikä joutuis vielä vuosia olemaan epämääräisellä opiskelijan statuksella, ja valmistua huomaamaan että oman alan työllisyystilanne on heikentynyt niin paljon lyhyessä ajassa, että pahimmillaan joudun taas tekemään samoja hanttihommia kuin opiskelijana.
kuin se oli ainakin vielä 10 vuotta sitten. Todella moni valitsee nykyisin ammattikoulun, koska sitä kautta saa enemmän sitä työmarkinoillakin arvostettua työkokemusta kuin mitä lukion käyneet saa. Ja nykypäivänähän siis, ammattikoulunkin kautta lahjakkaat ihmiset etenee helposti yliopistoon.
Jos nyt olisin nuori niin valitsisin ilman muuta ammattikoulun!
ja tekisi mieleni sanoa, että paljon paremmin selvillä tästä yhteiskunnasta nykyhetkellä, kuin äitinsä. Ammattikoulutus ei sulje mitään ovia, vaan avaa niitä. Lukio se vasta on hukkaan heitettyä aikaa; sen jälkeen on vaan yksi kolmestakymmenestätuhannesta nuoresta, jotka yrittävät tunkea itseään korkeakouluun tai päätyvät tekemään hanttihommia. Myös yliopistoon voi hakea ammattitutkinnolla; kun opiskelin avoimessa biokemiaa, oli siellä kaksi, joilla oli toisen asteen ammattitutkinto, ja he pärjäsivät opinnoissaan erittäin hyvin. Jos mä saisin tehdä tällä elämänkokemuksella uudestaan valintoja opinnoissa, menisin heti ammattikouluun peruskoulun jälkeen. Sen jälkeen ois heti osa yhteiskuntaa, eikä joutuis vielä vuosia olemaan epämääräisellä opiskelijan statuksella, ja valmistua huomaamaan että oman alan työllisyystilanne on heikentynyt niin paljon lyhyessä ajassa, että pahimmillaan joudun taas tekemään samoja hanttihommia kuin opiskelijana.
Ikävä kyllä minulle kävi juuri näin! Hanttihommissa ollaan :(
Toivottavasti äiti oppii olemaan lapsestaan ylpeä, eikä vain tämän saavutuksista.
Äidille vielä: Sen lisäksi, että opit arvostamaan tytärtäsi sellaisena kuin hän on niin otapa selvää nykyajan koulutuspoluista. Amiksesta on mahdollisuus edetä ihan niin pitkälle kuin ikinä haluaa. Nykyään amikseen ei mene "luuserit" vaan sinne on jopa kovempi pyrkiminen kuin lukioihin.
Ootko puhunu kaksoistutkinnosta sille?
Siinä saa sekä lukion että amiksen paperit.
Pakotettiin kaksoistutkintoon, just siks kun kaikkia kauhistutti miten mä, niin lahjakas ja kykyjä olis ollu vaikka mihin, halusin HEVOSENHOITAJAKSI! Sinne paskaa mättään ku sukulaiset haaveili peruskoulupapereiden perusteella lukion jälkeen lääkiksestä ja oikeustieteellisestä. Mua ei kiinnostanut. Lopetin sen lukio-osan mun tutkinnosta heti kun sain, 1,5v ehdin sitä käydä.
Älä pakota, voi sinne yliopistoon suunnata myöhemminkin, ja ihan amispapereilla, jos kerran fiksu on.
monelle linjalle amikseen on todella vaikea päästä. Tarvitaan parempi keskiarvo kuin lukioon.
Ole nuorestasi ylpeä. Hän tietää mitä haluaa ja on onnekas päästessään opiskelemaan haluamalleen alalle.
Olisi voinut muuten käydä niin, että kun täyttää 18, lukio loppuu siihen kun saa itse päättää mitä tekee. Ei ole tarvetta miellyttää vanhempiaan. siinäpä olisi sitten kaksi vuotta mennyt ihan hukkaan...
Mun tyttärestäni tulee leipuri/kondiittori ja olen tosi ylpeä ja iloinen, että pääsi juuri haaveilemalleen alalle!
Ota asioista selvää, niin voit muuttaa omaakin asennoitumistasi. Paitsi että tuskin tosissasi olitkaan kirjoituksesi kanssa.
kuka tahansa, oli sitten taiteellisesti lahjakas tai ei, hyötyy lukiosta sen yleissivistävän vaikutuksen vuoksi
mikä ihmeen kiire kaikilla on töihin? kotiäitinä tai työttömänä voi olla vuosikausia, muttei 3 vuotta lukiossa.
en ymmärrä, en.
ja jos on oikeasti tosi lahjakas, kandeis mennä ihan korkeakouluun.
porukkaa.
vai onko kaikkien lapset amiksessa?
yliopistoon
miksei lukio ja sitten korkeakoulu, jos kerran on niin ylivertaisen lahjakas? lukion käy kyllä vasemmalla kädellä suomessa, jos vaan osaa lukea, kirjoittaa ja laskea.
lukion oppimäärästä suuren osan, että pystyy opiskelemaan yliopistossa. Jos on hukannut 3 vuotta amiksessa, voi opinnot maistua puulta.