Lapsen jalka turvonnut hyttysen pistosta,voiko tehdä mitään muuta
kuin laittaa kortisonia ja antaa zyrteciä?
Varsinkin ensimmäisiin pistoihin reagoi tosi voimakkaasti ja zyrtekiä on saanutkni koko kesän sen vuoksi.
Nyt sitten lauantai iltana joku otökkä pisti jalkapöytään ja jalka ollut siitä asti tosi turvonnut ja punoittaa.
Voiko tuosta seurata jotain vai meneekö vain ohi?
Aikaisemminei noin tuvoksissa ole ollut ja n. vuorokaudessa akanut oireet helpottamaan.
Kommentit (12)
Tulehdusarvot olivat hyvät. (alle 8) ja lääkäri sanoi että jälki ei näytä punkin puramalta, josta olisi merkkinä selkeä rinkulamainen ihottuma. Myöskään kuumetta ei ole missään vaiheessa ollut ja antibiootti annettiin "varmuuden varalta". Kefexin kuurin 7.päivä käynnissä. En usko borreoloosiin.
elikkäs tuossa viikko sitten minulla rupesi oikeaa jalkaa kutittamaan hirveästi, raavin sitä ja se turposi aivan kauheaksi. kävin lääkärissä ja määräsivät 3vkon antibioottikuurin.. no nyt turvotus on lähtenyt pois niin tottakai paarma tjsp puree vasempaan jalkaan (taisi vielä 2 paarmaa eri kohtaan) nyt turvotus on samalainen paitsi varpaasta aivan hurja koska siinä on puremakohta.
Kutittaa ja ketuttaa aivan kerpeleesti :D
Ainakin mun miehellä ja lapsella. Mies on ulkomaalainen, ekalla kerralla sai hyttysten pistoista niin valtavan turvotuksen, ettei pystynyt kävelemään ja käsivarsi turposi. Lääkäri epäili borrelioosia yms ja lähetti yliopistollisen sairaalan lääkärille tutkittavaksi.
Nykyisin ei enää niin valtavia turvotuksia tuu, hiukan on saanut immuniteettiä.
Ainakin mun miehellä ja lapsella. Mies on ulkomaalainen, ekalla kerralla sai hyttysten pistoista niin valtavan turvotuksen, ettei pystynyt kävelemään ja käsivarsi turposi. Lääkäri epäili borrelioosia yms ja lähetti yliopistollisen sairaalan lääkärille tutkittavaksi.
Nykyisin ei enää niin valtavia turvotuksia tuu, hiukan on saanut immuniteettiä.
Meillä tosin esikoisella nousi myös kuume, joten sitä sitten lääkittiin kuumelääkkeellä.
Ekat paukamat sai reilun vuoden ikäisenä ja ne oli VALTAVIA otsan pistos turvotti silmän umpeen. :( Lääkärissäkin käytiin, mutta vain allergialääkettä ja kortisonia oli ohje.
Nyt on 5v ja ekat paukamat on isoja, mutta ei valtavia ja syksyä kohden enää samankokoisia kuin "normaaleilla".
Se on jännää, ettei lapsi ole mitenkään muuten allerginen, siis ruoka-aineille, eläimille tai siitepölylle.
En ole millekään allertginen, mutta ekat hyytysen pistot saavaat aikaan kaameat paukamat, jotka todella kipeitä. Syksyllä sitten normaalit ne pistokset.
Itse laitan vaan kortisoni voidetta ja jos kipeä laitan kylmää päälle (jääpussi) ja otan mahd särkylääkettä. En ole huomannut noiden antihistamiinien auttavan minulla mitään.
Minun on pakko ottaa kyypakkaus tai särky ja turvotus jatkuu vaikka kuinka kauan.
Jos kyseessä pieni lapsi niin kävisin varmuuden vuoksi ensiavussa. Jotkut ovat allergisia amppareiden pistoille niin että voi olla hengenvaarallista...
kuin laittaa kortisonia ja antaa zyrteciä? Varsinkin ensimmäisiin pistoihin reagoi tosi voimakkaasti ja zyrtekiä on saanutkni koko kesän sen vuoksi. Nyt sitten lauantai iltana joku otökkä pisti jalkapöytään ja jalka ollut siitä asti tosi turvonnut ja punoittaa. Voiko tuosta seurata jotain vai meneekö vain ohi? Aikaisemminei noin tuvoksissa ole ollut ja n. vuorokaudessa akanut oireet helpottamaan.
ettei punkki ole pistänyt? Kannattaa sitä seurata jos tulee rinkula siihen kohtaan ja turpoo vaan sitten on punkki joka puraissut. Itse olen itikankin pistoille allerginen ja punkki on puraissut mua ja se on just sellainen että turpoo paukama isoksi, on kuuman tuntuinen ja tulee se rinkula siihen kohtaan
Silmä turposi umpeen. En tiedä mikä pisti, mutta monta päivää se kesti. Syötiin antibioottia ja zyrteciä.
pisti jokin ötökkä nilkkaan. Allerginen olen kyllä, mutta se turposi aivan älyttömästi ja tuli kipeäksi. Kävimme lääkärissä ja sain tulehdukseen antibiootin. Nyt aikuisena vieläkin ongelmana hyttyset ja eritoten paarmat. Zyrtecitöntä päivää ei enää kesällä ole.
Itse sain juhannuksena piston jalkaan (jalkapöydän sivuun) enkä ole pystynyt sen jälkeen kävelemään edes. Onko kenelläkään ollut hermostollisia oireita hyönteisen pureman jälkeen? Eli niin ettei jalka reagoi käskyihin ja taivu enää ylöspäin...
Toiseksi moni sanoi turvotuksesta, Kuinka pitkään turvotus teillä on kestänyt? Lääkäri sanoi että antibiootin jälkeen tuollaisten turvotus tms. oireiden pitäisi poistua vaan eipä poistu ja useampi ihmetellyt oireita... jalka on vieläkin nilkkaan asti turvoksissa, ei taivu ja veri kulkee huonosti, eikä sille voi astua. :(