Laihtuuko juoksemalla?
Kommentit (19)
koska kuntoni oli huono, aloitin sauvakävelyllä, sittemmin siirryin juoksuun :) -12kg
En ole koskaan painanut niin paljon kuin treenatessani maratonille. Olen juossut useita maratoneja, ja paino oli korkeimmillaan juuri silloin kovakuntoisempana aikana. Lihaksia ne toki olivat! Nyt olen paljon löysempi ja kevyempi, mutta ehkä näytän lihavammalta. En ole lasten takia juossut suosiin. Maratonaikoina painoin noin 5-8 kg enemmän kuin nyt lastensaannin jälkeen.
mutta muodot on muuttuneet. Vyötäröltä on lähtenyt useita senttejä ja reidet ja pohkeet on kauniin muotoiset. Tosin paino oli lähtötilanteessakin ihan hyvä, eikä ollut tarkoituskaan sitä pudottaa.
Kunnon koheneminen sekä hyvä ja energinen olo on kuitenkin hienointa juoksulla saavutettua. Olen juossut kolmisen vuotta.
mulla ainakin liikunta auttaa myös säätelemään ruokahalua. JOs olen just puristanut 10km lenkin, niin kroppa suorastaan vaatii siitä parin tunnin päästä "kunnon ruokaa", eikä mitään epäterveellistä höttöä. Eikä tee kyllä mieli sellaista syödäkään.
Juot paljon vettä, syöt kohtuullisesti, säännöllisesti ja terveellisesti JA juokset pari kertaa viikossa, niin johan on ihme jos ei ala jossain tuntua! Itse oikein odotan, että vauva syntyy niin pääsen sitten taas kohta liikkumaan normaalisti. Lisäksi liikunta tuottaa niin paljon mielihyvää ja hyvänolontunntetta, että senkin seurauksena ainakin osa ns. lohtu- tai tylsyyteensyömisistä vähenee.
nimim. ei mikään himourheilija (juoksuharrastus kahden vuoden takaa)
Juokseminen auttaa säätelemään ruokailua, koska ennen lenkkiä ei voi syödä noin kolmeen tuntiin (jolloin taas on pakko syödä kunnon ruokaa) ja lenkin jälkeen tekee mieli ihan oikeaa ruokaa.
Lisäksi ainakin mulla yksi lenkki kuluttaa noin tuhat kaloria, eli ei sitä ihan muutamalla suklaapalalla kateta, vaan lenkkipäivinä voin syödä koko levyn lihomatta. Jos syönkin vain pari-kolme riviä ja jätskin, tsa-daam, laihdun.
Joo, kaikki urheilu nostaa painoa. AINA. siis verrattuna ihmiseen joka ei urhiele. Itsellänikin paino nousee 3-4 kg kun aloitan pienen tauon jälkeen urheilun.
Lihaksiin kertyy nestettä ja lihakset kasvavat. Nästä seuraa painon nousua. Vesi häviää lihaksista kuukaudessa, viimeistään parin kuukauden jälkeen kun urheilu lopetetaan. Tällöin paino putuaa vastaavasti muutamia kiloja kuin itsestään.
urheilun aikaansaama veden lisäys lihaksiin kertyy kuitenkn ijuuri oikeisiin paikkoihin, eli saavat lihakset näyttämään suuremmilta, jolloin rasvan suhteellinen tilavuus pienenee kehossa.
Liikunta kyllä edesauttaa hyvin rasvan palamista ja laihtumista.
On aivan luonnollista, että aloitettaessa raskas fysinen urheilu, ensimmäisen kuuakuden aikana paino nousee, mutta jos ei mussuta sulkaata tai siideriä, nin on kylläkin laihtunut. Siis jos laihtumisella tarkoitetaan rasvan häviämistä hyllyperseestä ja vyötäröltä ja kaksoisleuan katoamista. Paino kylläkin nousee herkästi jonkun kilon ja ruokahalu kasvaa.
Painon muutos, laihtuminen, rasvan palaminen, lihasten kasvu..... nämä ovat kaikki termejä, jotka tarkoittavat eri asioita. Muta tuntuu että tässä ketjussa menevät sopuisasti sekaisin.
Jos 100 kg bodari lopettaa bodaamisen, niin todennäköisesti on keventynyt noin 10 kg pariss kuuakudessa. Lihakset "häviävät" kun neste karkaa. Oikeaa laihtumista ei kuitenkaan ole tapahtunut yhtään.
Mikään ei kuitenkaan ole sen parempaa, kuin kilo vettä pakaroihin, sinne lihassäikeiden väliin. Sen saa vain urheilemalla.
koska saat kovan ruakahalun
mutta 10 minuutin juoksussa poltat 100 kaloria
joten kyllä ne sitkeät kilot alkavat liikkeelle lähtemään
Mulla on vaan niin isot tissit, etten tiedä, voisinko alkaa juosta?
Harvemmin sitä tosiaan näkee muita kuin todella hoikkia juoksijoita tuolla.
Mulla on vaan niin isot tissit, etten tiedä, voisinko alkaa juosta?
Harvemmin sitä tosiaan näkee muita kuin todella hoikkia juoksijoita tuolla.
kunnon tukiliivit?
Mulla on vaan niin isot tissit, etten tiedä, voisinko alkaa juosta? Harvemmin sitä tosiaan näkee muita kuin todella hoikkia juoksijoita tuolla.
kunnon tukiliivit?
Pitäisi varmaan juosta enemmän vielä. Juoksen 6 km lenkin kolmesti vkossa. Lisäksi käyn salilla tai pumpissa kahdesti viikossa. Mutta laihdun vain silloin jos todella tarkkailen syömisiäni.
kiloa kun aloitin juoksemisen, ja kilot ovat pysyneet. Siinä tulee niin kova nälkä.
Mutta jos on paljon ylipainoa, ei välttämättä kannata aloittaa juoksuharrastusta, ainakaan kovalla alustalla. Muista hankkia hyvät jalkineet. Juoksu laihduttaa ja kiinteyttää esim. pohje- ja pakaralihaksia. Muista treenata erikseen myös ylävartaloa.
mutta näppituntuma olisi (voi olla väärässäkin), että juoksu on hyvää laihduttamiseen. Se ei kuitenkaan kuluta niin paljon energiaa, etteikö sitä voisi helposti korvata muutamala suklaapalalla tai parilla pullolla siideriä tai jollain muulla "epäterveellisellä".
Ruoka on mielestäni kaikkein tärkeintä painon hallinnassa. Erityisesti juuri juokseminen kuitenkin helpottaa paljon hoikistumista halutessasi.
Juokseminen ei siis kuitenkaan automaattisesti laihduta, jos et kiinnitä huomiota muuhun ravintoon.
Suosittelen mahan täytteksi erilaisia juomia, vettä, vichyä, mehuja. Tietysti säännöllinen ja järkevä ruokailu muutenkin.
Urheilu ei loppujen lopuksi kuluta kauheasti energiaa. Se ei siis tee ihmeitä.