Ottaisitko oman äitisi kanssa puheeksi sen, että et koe
saavasi häneltä riittävästi (=mitään!) apua lastenhoidossa? Kun on olemassa riski, että puhuminen itse asiassa pahentaa asiat. Hän kääntää ongelmat minun ongelmikseni.
Kommentit (13)
Mun äiti ei ole auttanut mua yhtään mutta jotenkin vaan kehtaa odottaa minulta apua itselleen. On sen verran itsekeskeinen tapaus, että ei sen kanssa voi oikeasti puhua mistään.
samaa mieltä.. ei sun äidin tehtävä ole olla apuna...
Enkä itse edes haluaisi sellaista ihmistä hoitamaan lapsiani joka on "pakotettuna" tullut siihen tehtävään.
Koita katkaista napanuora ja seiso omilla jaloillasi.
onko sun mielestä aikuisen lapsen tehtävä olla äitinsä apuna? Esim. siivouksessa, seuran pitäjänä?
Lapsella siis oma perhe jo kuitenkin.
Meillä tilanteen tekee hyvin mielenkiintoiseksi se, että siskoani kyllä autetaan ja hyysätään ihan jatkuvasti. Nytkin siskoni on lastensa kanssa ollut vanhempiemme mökillä useamman viikon putkeen, viemättä sinne mitään ruokatarvikkeita tai edes vaippoja lapsilleen. Onhan äitini toki pyytänyt minuakin lapsineni sinne, mutta kun ehdotin, että mitäs jos tulisimme niin, että siskoni ei olisi siellä, niin äiti ei kuulemma kehtaa pyytää siskoani pysymään paria päivää poissa. Ilmoitin sitten, että me emme tule, koska minua ärsyttää se, että siskon lapset ja siskon tavat jyräävät kaikessa ja minun ja lapsieni pitää sopeutua ja niellä kaikki. Jos sanon jostain, ihan asiasta esim. siskon 4 v vie tavarat käsistä omalta lapseltani, saan haukut.
Olisi kiva jos joskus lapseni saisivat olla mummolla ainoina ja saisivat jakamatonta huomiota mummilta, mutta ei. Ihan aina siellä on myös siskoni lapsineen. En edes odota, että mummo hoitaisi lapseni, mutta minua harmittaa ja loukkaa tälläinen eriarvoisuus.
onko sun mielestä aikuisen lapsen tehtävä olla äitinsä apuna? Esim. siivouksessa, seuran pitäjänä? Lapsella siis oma perhe jo kuitenkin.
mutta riippuu tietenkin äidin kunnosta yms. ja vähin mitä lapsi voi tehdä, on auttaa hankkimaan sitä siivousapua tms. Mutta mielestäni taas äidin ei ole pakko hoitaa lastenlastaan jos ei jaksa/halua.
T:ohis
Sinun ei tarvitse auttaa äitiäsi jos et halua. Toivottavasti et jätä äitiäsi auttamatta kostomielessä, itse siitä tulet kärsimään kuitenkin huonon omantunnon muodossa.
Tee omat valintasi ja kanna niistä vastuu.
T. ohis, ei tuo 2
onko sun mielestä aikuisen lapsen tehtävä olla äitinsä apuna? Esim. siivouksessa, seuran pitäjänä? Lapsella siis oma perhe jo kuitenkin.
Jos hän ei ymmärrä tilannetta, ei voi mitään. Ei siinä keskustelut auta, hajotat vaan itseäsi lisää.
On todella sääli, jos isovanhemmat eivät tajua merkitystään. Itselleni ainakin juuri mummo ja vaari ovat olleet pienempänä kaikki kaikessa ja kesät on vietetty ehdottomasti heidän luonaan. Oman lapsen kohdalla tuollaista mahdollisuutta ei valitettavasti meilläkään ole.
Mielestäni vähän voi vanhempiaan auttaa, mutta asiat pitäisi myös olla vähän vastavuoroisia. Jos vastakaikua ei todellakaan saa, laittaisin omat lapset ja oman perheeni ykköseksi.
Isovanhempien siis kuuluu joskus hoitaa lapsenlapsiaan, aikuistuneiden lasten tulee auttaa ikääntyviä vanhempiaan raskaissa siivoustehtävissä jne.
Pakottaa ei tietenkään ketään voi. Jos joku ei halua auttaa - tai kuten tässä tapauksessa ei näköjään halua viettää aikaa lastenlastensa kanssa - niin eihän sille mitään voi. Sääli vain lapsenkin kannalta, jos mummo sulkeutuu hänen elämästään pois.
Ap, en ottaisi asiaa puheeksi noilla sanoilla. En siis sanoisi "koen, etten saa sinulta tarpeeksi apua". Kysy vaikka mieluummin, että haluaisitko äiti joskus ottaa "Pekan" teille kylään, voisin käväistä sillä välin kaupungilla" tms.
itsehän olen lapseni tehnyt ja halunnut. Muistan joskus aikaisemmin kun minulla ei ollut edes isä ehdokasta lapsilleni, äitini totesi että jokainen hoitaa omat lapsensa. Tässä kuitenkin oli kyse siitä että isoäitini oli auliisti kasvattamassa meitä ja äitini halusi tehdä päätökset itse.
Lasten hoito-ongelmat nyt ovat ongelmia jotka ovat jokaisen vanhemman omia ongelmia ei isovanhempien, nykyisin lapsen saa päivähoitoon ja mll:n hoitajat halvalla kotiin.
sellaisella sanamuodolla että hän kokisi itsensä tarpeelliseksi ja tärkeäksi.
että niin moni täällä sanoo, ettei isovanhempien kuulu hoitaa lapsenlapsiaan ja että ne on hoidettava itse. Kuulostaa kovin kovin suomalaiselta, että itse on pärjättävä ja raadettava eikä apua saa pyytää. Minä olen opettamalla opettanut omalle lapselleni, että apua saa ja pitää pyytää! Kukaan ihminen ei pärjää yksin ja koska rakastan sekä lastani että vanhempiani, HALUAN auttaa. Se kuuluu ihmisyyteen, että toisia autetaan, vai mitä?
Vaikka lapsi olisi täysi-ikäinen, se ei tarkoita, että kasvatus- ja huolenpitovastuu on päättynyt ja välit laitetaan poikki.
Eri asia tietenkin ovat vanhemmat, jotka riistävät omia vanhempiaan surutta hoidattamalla omat lapsensa täysin omilla vanhemmillaan. Mutta kyllä sitä hoitoapua on ihan kohtuullista pienessä määrin omilta vanhemmiltaan odottaa.
koska äitisi ei ole mikään pakko koskaan olla lastenhoitoapuna.