Kouluikäisten muutto USAan
Puuhaamme muuttoa työn perässä Yhdysvaltoihin erääseen maan koillisosassa sijaitsevaan pikkukaupunkiin joka on oikeastaan niin pieni, että "kylä" olisi oikeampi nimitys :)
Koululaisemme ovat 10- ja 8-vuotiaat. Lapset eivät juurikaan osaa englantia (paitsi sen mitä ovat pleikkaa pelaamalla oppineet :D): 10-vuotias lukee A1-kielenään saksaa ja nuorempi ei ole ehtinyt kieliopintoja aloittaakaan.
Lasten olisi tarkoitus aloittaa koulunkäynti USAssa heti syyslukukauden alusta. Itseäni mietityttää miten he tulevat pärjäämään koulussa kun ei eivät osaa kieltä laisinkaan..
Olen miettinyt, että pitäisikö heidät laittaa alemmille luokille kuin kuuluisivatkaan - opetettavat asiat saattaisivat olla tuttuja Suomesta ja enää tarvitsisi opetella ymmärtämään mitä ope ja luokkakaverit puhuvat ja mitä kirjoissa lukee :)
Kuinka nopeasti kielitaidottomat lapset tyypillisesti oppivat kielen tällaisessa "shokkikielikylvyssä" niin hyvin että koulunkäynti ei enää takkua opetuskielen takia?
Meillä on myös 3-vuotias. Olen ymmärtänyt että koulunkäynnin aloitusta edeltää Jenkeissä jonkinlaiset kindergarten ja preschool -systeemit. Minkä ikäisille nämä on tarkoitettu?
Kuulisin mielelläni näkemyksiä paitsi em. pohdintoihin, myös mitä tahansa kokemuksia perheen ja etenkin kouluikäisten lasten muuttamisesta Yhdysvaltoihin!
Kommentit (4)
Onko kindergarten osa koulujärjestelmää vai ennemminkin päivähoitopaikka..?
Kouluihin mennään nuorempana kuin Suomessa ja yksityiskouluissa voi esikoulun lisäksi olla päiväkoti nuoremmille lapsille
Preschool on eskari ja Kindergarten eskaria edeltävä vuosi. Ja kindergartenia ennen käydään playschoolia. Kindergarten eroaa playschoolista siten , että silloin aloitetaan jo kirjainten pienimuotoinen harjoittelu ja eskarissa sitten opiskellaan jo kunnolla kirjaimet ja hiukan kirjoittamista.
Kouluun mennään vuotta aikaisemmin kuin Suomessa. Mä laittaisin lapset oman ikäisten joukkoon. Tosin meillä on kokemusta vain alle kouluikäisten kanssa muuttamisesta.
Siellä ne kielen oppii. Kuinka kauan aiotte olla seillä ap? Jos vain vuoden niin 10- vuotias tuskin oppii enää siinä ajassa erinomaista kieltä, mutta kohtuulliselle tasolle pääsee. Pieni lapsi oppii helpommin. Jos menette vain vuodeksi niin mä ottaisin Suomen koulukirjat mukaan ja opiskelisin ne lapsen kanssa vapaa-ajalla niin on sitten helpompi palata Suomeen eikä tarvii jäädä koulukavereista vuotta jälkeen.
jokainen oli lukenut englantia, mutta olihan se iso hyppäys kuitenkin. Mutta hämmästyttävän äkkiä lapset oppivat, kun on kaksi englannintuntia päivässä ja sitten vielä ne kaikki muut aineet lisäksi, ja kaverit, ja englantia kaikkialla ympärillä.
Jos suinkin mahdollista, niin laittakaa lapset englanninopetukseen nyt heti, niin koulunalku lähtee paremmin liikkeelle syyskuussa. Ja laittaisin lapset omanikäistensä luokalle.
Ja pienin kindergarteniin!
Onneksi olkoon, teillä on työteliäät mutta mukavat ajat edessä!