7v alkanut voida pahoin autossa, mitä avuksi?
Kommentit (12)
Käyttäkää aina junaa kun mahdollista. matkapahoinvointi on jotain aivan hirveää ja vielä jos vanhemmat eivät siihen usko, tai ajattelevat, että sehän on vain 100km.
ja se ei liity pelkästään autoon, vaan autoon, bussiin, junaan, laivaan, lentokoneeseen jne..
On tuskaa jos joutuu espoosta lähtemään helsinkiin bussilla. Matka kestää n. 25min ja monesti olen joutunut hyppäämään bussista pois. Laivareissut menee oksentaessa hytissä, siksi en niitä enää teekkään, ainoastaan Tallinnan päiväristeilyjä. Viimeksi lensin helsingistä ruotsiin ja lento kesti vajaa tunnin ja oksensin melkein koko ajan.
Linnanmäellä en voi mennä edes kummitusjunaan kun se tärinä aiheuttaa pahan olon. Syön lääkkeitä pidemmillä reissuila, mutta eivät ne paljoa auta.
Ei se auta kuin silmät kiinni ja tyyny pään alle ja yrittää esim autossa nukkua ja pitää sen oksennuspussin kädessä koko ajan.
mahdolliset välit junalla. vaikka se maksaakin enemmän, kun autolla pääsisi samaan rahaan koko perhe. joutuu raukka ihan tarpeeksi muutenkin oksentamaan, kun ei kulkemattakaan voi olla.
oletteko kokeilleet apteekista saatavia rannekkeita? ne auttavat mulla itsellä, mutta lapsella ei :(.
Itselläni auttoi:
etupenkillä istuminen (että näkee suoraan ulos)
nukkuminen
ylimääräiset pysähdykset (jotta sai raitista ilmaa)
pahoinvointitabletit
mutkikkaiden pikkuteiden välttäminen
näitä piti välttää:
syöminen ja juominen autossa tai heti ennen matkalle lähtöä, tai matkan aikana
lukeminen, leikkiminen tms. ajon aikana
liian kuuma auto
Onneksi on iän myötä helpottanut.
pieni männynoksa autoon, Vaikka yks eteen ja yks taakse ikkunalle tai jalkatilaan.
myydään rannekkeita matkapahoinvointiin. SEA BAND rannekkeet. maksaa n.20e
meillä on ainakin auttanut, kun ovat oikeilla paikoilla.
Vältttäkää kuumassa autossa matkustamista.
meidän pojalla ainakin auttoi. Eli joillain ihmisillä korvan tasapainoelimeen kertyy sakkaa, joka aiheuttaa pahoinvointia. Sen saa pois tekemällä tietynlaista jumppaa, eli liikesarjan, jossa ollaan aina pari minuuttia tietyssä asennossa. Katselin netistä ensin Rahkon testiä ja ohjeita, mutta varmuuden vuoksi vein pojan kuitenkin fysioterapeutille, joka testasi (eli tehtiin niitä liikkeitä), löysi huimauksen ja antoi jumppaohjeet. Pahoinvointi loppui ja hintaa taisi tulla n. 40e
meidän pojalla ainakin auttoi. Eli joillain ihmisillä korvan tasapainoelimeen kertyy sakkaa, joka aiheuttaa pahoinvointia. Sen saa pois tekemällä tietynlaista jumppaa, eli liikesarjan, jossa ollaan aina pari minuuttia tietyssä asennossa. Katselin netistä ensin Rahkon testiä ja ohjeita, mutta varmuuden vuoksi vein pojan kuitenkin fysioterapeutille, joka testasi (eli tehtiin niitä liikkeitä), löysi huimauksen ja antoi jumppaohjeet. Pahoinvointi loppui ja hintaa taisi tulla n. 40e
Kiitti!
T. ei ap
Eli esim.zyrtec, jota voi antaa lapsellekin.
Matkapahoinvoiti tabletit tietysti auttavat myös, mutta tekevät tokkuraisemmaksi.
Luin jostain, että tuo antihistamiini auttaa. Kokeilin ja auttoi tosiaan minulla ja lapsillani, jotka ovat oksentaneetkin silloin tällöin mutkaisia teitä ajettuamme.
istumista niin että näkee eteen tielle ja matkapahoinvointilääkkeitä. Olen myös kuullut että pari palaa suklaata auttais, mutta ei oo tullut itellä testattua.
Tasainen vauhti eli ei kiihdytyksiä, etenkin mutkaisella/mäkisellä tiellä ajakaa hitaasti. EI raskaita aterioita ennen ajoa eikä syömistä ajon aikana, etenkään raskasta/makeaa. EI lukemista eikä pelailua tms matkalla, äänikirjoja ja musiikkia voi kuunnella.
Itse olen voinut hyvin pahoin pienestä asti ja yhä nelikymppisenä jatkuu. Useimmilla onneksi helpottaa lapsuusiän jälkeen.