Sukan kutomisessa ongelma!
Mitä teen väärin kun kantalapun ympärille tulee isoja reikiä siinä vaiheessa kun nostan siitä sivusta niitä silmukoita?
Miten päin ne silmukat pitäisi nostaa, ettei sellaisia reikiä tule?
Kommentit (5)
Olen huomannut, että jos tosiaan kudon sen nostetun silmukan eri tavalla kuin normaalisti, eli otan sen oikeasta reunasta kuten sanot, reikää ei juuri tule. Mulla on 4 puikot ja seitsemän veljestä lankana. Ajattelin 4 puikoilla saada sukat nopeammin valmiiksi, ehkä olisi hyvä vaihtaa puoli numeroa pienempiin puikkoihin kuitenkin.
Minulla on kohtuu napakka neulekäsiala ja silti 7veikalla on 3.5mm puikot.
silmukoiden nostamisen sijaan voi siitä reunan läpi työntää/virkata silmukat langalla. Mitenkäs tämän nyt selittäisi? Eli, kun tulee silmukoiden poimintavaihe niin, et otakaan niistä jo neulotuista reunasilmukoista lenksuja puikoille vaan vedät neulelangan siitä renasilmukan välistä puikolle. Vähän niinkuin virkkaisit reunaa - Äh!
Tämä sama juttu esim. kaulusta neulottaessa tai neuletakin erikseen neulottavissa etureunoissa.
Minä neulon myös poimitut silmukat aina kiertäen, ja yleensä poimin virkkuukoukun avulla ja kiristän langan melkoiset napakaksi.
Jos ymmärsin oikein, että reiät tulee sinne kantalapun puolelle, auttaa, jos kantalapun reunasilmukat neuloo aina oikein tai vaihtoehtoisesti nostaa aina kerroksen 1. silmukan neulomatta.
Silmukat poimitaan ihan tavallisesti siitä kantalapun reunimmaisen silmukkarivin ulkoreunasta. Muista ottaa silmukoita tiheästi ihan siitä varren ja kantalapun rajalta, muuten tulee helposti tosi rumia reikiä. Voit kokeilla myös sellaista, että kudot poimimasi silmukat kierteellä. Eli poimi ne ihan tavallisesti, mutta älä kudokaan silmukkaa tavalliseen tapaan vasemmasta reunasta vaan joko oikealta tai vasemmalta (riippuu kantalapun reunasta ja pomintatavasta)sillä tavalla, että silmukan tyveen tulee ylimääräinen kierre. Tämä napakoittaa ekan kerroksen silmukoita huomattavasti.
Itse en joudu ko. temppua tavallisesti tekemään (mulla on napakka käsiala ja pienet puikot), mutta juuri siitä kantalapun ja varren rajalta poimimani silmukat kudon ekalla kerroksella yleensä kierteellä.
Luin viestin läpi ja olipa sekava sepustus. Olen hirveän huono kutomistermien kanssa vaikka puikkoja alvariinsa heilutankin. Toivottavasi sait jotain irti ja sukat valmiiksi.