Kuinka termospullo esikuumennetaan nopeasti mutta riittävästi?
On 2 litran terästermos, kuinka tehdä sen esikuumennus optimaalisesti? Ilman esikuumentamista pullo jäähdyttää siihen pantavan kahvin liiaksi. Olen tehnyt niin että kiehautan 2 litraa vettä, täytän pullon sillä, sitten odotan 30 minuuttia, mutta tämä vie aikaa liiaksi. Mikä on pienin kiehuvan veden määrä ja vaikutusaika joka riittää?
Kommentit (14)
Itse laitan kiehuvaa vettä ehkä desin ja annan vaikuttaa hetken. Joskus juoma on vielä polttavan kuumaa, eikä voi edes heti juoda, joten tuo esilämmitys riittää hyvin. Itsellä käytössä myös laadukas termospullo.
Kaadan vedenkeittimestä puolilleen kiehuavaa vettä. Jätän korkki kiinni pöydälle odottamaan siksi aikaa kun keittelen kahvit. Hyvin on pysynyt kuumana.
Hanasta tulikuumaa vettä, pari minuuttia ja vesi pois, kahvi tilalle.
Jos ei ole ylimääräistä kuumaa vettä niin Äkkipoika kokeilisi mikroa. Laita aluksi vaikka 20 sekkaa ja kato riittääkö. Tilanteen mukaan mennään.
Mutta muista et Äkkipoika on vähän tohelo!
Viisi minuuttia riittää. Itselläni korkeintaan litran termokset, ja laitan yleensä kokonaan täyteen kiehautettua vettä, jos sitä on saatavilla (kotona on, reissun päällä välttämättä ei). Jos kiire, tai lyhyt kuuman juoman säilytys, niin vain huuhtelen kuumalla.
Päästä sinne hanasta kuumaa vettä ja anna olla sen aikaa, kun kahvi tippuu. Helppoa!
Oikeesti tuhraatte jollain veden keittimillä? Ei kuuma hanavesi riitä?
Voin itse juoda kahvin myös kylmänä, totuttelu vei vain hieman aikaa. Illalla saattaa jäädä vajaa kahvikuppi keittiöön ja aamulla litkin sen, sama päivälläkin, hyvää on.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti tuhraatte jollain veden keittimillä? Ei kuuma hanavesi riitä?
Hanasta tulee vain jotain 50-60 asteista vettä.
Tarvii sitten ostaa joku lämpömittari jolla saan tähän ongelmaan vastauksen.
No kyllä riittää että vedenkeittimestä vaan lorautat vettä sinne, pyörittelet hetken, kaadat pois ja kahvi perään. Teräs lämpenee nopeasti eikä se pullon reunus senttejä paksua ole