Jos kutsut vieraita, pitääkö heidän tuoda ruokaa mukanaan?
Kai nyt sitten jokainen tyylillään, mutta itse olen oppinut ja tottunut siihen, että tietysti tarjoan kaikenlaiset syötävät vierailleni (olivat kutsuttuja tai ei). Viime aikoina meillä on ollut erinäisiä illanistujaisia enemmänkin, mutta hiukan outoa on ollut se, että kutsujen jälkeen on alkanut tulla viestiä siitä, mitä pitää tuoda mukanaan.
Aiomme tässä itsekin pitää grilli-illan ja ei mun vieläkään tulis mieleenkään tuotattaa kavereilla sinne tarjottavaa.
Ja vielä hassumpaa minusta on, jos porukat on samat koko ajan eli eikö se sitten siinäkin mielessä mene tasan, kun kukin vuorollaan.
Noh, kunhan pähkäilen. Onhan meitä moneen junaan =)
Kommentit (20)
kutsu ihmisiä, meillä kun on aika pieni asunto. Mutta se mitä muilla käydään varsinkin grillailemassa, yleensä ne ovat "omat ruoat mukaan". Tämä on helpointa musta näin, jokainen saa tuoda mitä tykkää ja joskus niitä tarjotaan toisille ristiinkin.
Tässä porukassa on kylläkin niin monta allergista, että senkin puolesta on helpointa kaikkien tuoda omat grillattavat, kuin alkaa pohtimaan mitä kenellekin voi tehdä, kutsuja joutuisi kuitenkin tekemään monet ruoat ja tekemään pitkät allergiaselvitykset tai vieraat kuitenkin kantamaan niitä eväitä.
ihmettele tai ota nokkiini, jos joku pyytää tuomaan jotain. Tai voin jopa kysyä, että tarvisko tuoda jotain.
ostan tarjottavat vieraille ja kylään ei mennä ruokakassin kanssa, mutta välillä isommalla kaveriporukalla esim. grilli-iltaa varten sovitaan erikseen, mitä voi tuoda. Joskus olen vienyt omat juomatkin (joista kyllä on riittänyt muillekin paikalla olijoille tarjottavaksi).
kutsun illaksi kotiin syömään tai yhdeksi yöksi mökille, en pyydä tuomaan mitään ruokaa. Jos kyseessä on kesäiset, koko vilon kestävät megabileet isolle porukalle, silloin jengi yleensä kysyy itse, että mitä voivat tuoda. Pyydän yleensä tuomaan aamiaistarpeita ja limsaa/vissyä, koska niitä menee.
Mutta on mullakin näitä ystäviä, jotka kutsuu mökilleen kauppalistaa lukien, kutsun johtoajatus on: "me tarjoamme mökin, te kustannatte muun"... Minusta se on pöyreää, enkä itse koskaan kehtaisi tehdä noin.
tai alueellista. Ehkä Suomessakin eri seuduilla ollaan eri tavoin vieraanvaraisia. Itse olemme täällä länsirannikolla asuneet vasta reilun vuoden.
oletan, että tarjoilut on kutsujan puolesta (näin myös silloin, kun olen kutsuja), jos itse "tarjoudumme" kylään, viemme aina jotain pientä.
tai rahaa, että saa ostaa kaupasta. Meillä vaan ei riitä rahat ruokkia viikonloppua/viikkoa 5-10 ylimääräistä ihmistä. Kaverit siis asuvat eripuolella suomea ja tulevat aina yhdessä ja vähintään viikonlopuksi. Näin on ollut aina, niin kauan kun olen omillani asunut, ja kaikille on selvää että näin toimitaan. Sama juttu toisin päin, eli mennään kenelle tahansa, kaikki opiskelijoita ja köyhiä. Yleensä tehdään niin, että haen heidät asemalta, ja mennään matkalla yhdessä kauppaan, jossa kaikki ostaa itselleen ruuat ja juomat, ja siitä meille.
Minulla on myös tapana viedä esim. anoppilaan pari pakettia makkaraa jne. kun mennään sinne grillaileen tai muuta. Kiva viedä vähän jotain, ja aina on mennyt tarpeeseen.
välillä pidämme nyyttäreitä,varsinkin jos iso porukka ja ne on mielestäni kivoimpia kun kaikki pistää parastaan ja tuo herkkuja jotka sitten kimpassa syödään!
Jos me kutsumme vieraita, niin kyllä tarjottavat on talon puolesta. Nyt on tulossa viikonlopuksi vieraita (nelihenkinen perhe), jotka itse oikeestaan kutsuivat itsensä, mutta kyllä me on varauduttu tarjoamaan nuo muutaman päivän sapuskat ja juomat.
niin sitten jättää juhlat järjestämättä. Vieraiden ei tarvitse osallistua juhlien järjestämiseen rahallisesti eikä ruokaa tuomalla, vrt. häät.
Ei myöskään osallistua ruuan laittoon tai keittiön järjestämiseen. Olen itse emäntä ja vieraiden on tarkoitus vain nauttia.
Meillä on aina uutena vuotena kekkerit, joihin tulee melko paljon porukkaa. Jengi siis yöpyy meillä 1-3 yötä ainakin. En ole erikseen pyytänyt ihmisiä tuomaan mitään, mutta kun ollaan yhdessä käyty kaupassa, olen pyytänyt tiettyjä ihmisiä maksamaan aina jotain. Mutta juttu onkin siinä, että kestitän ihmisiä useamman päivän. Minä laitan ruuan, mutta pyydän kavereita pilkkomaan ja raastamaan. Istutaan siis kaikki keittiössä, kun kokkaan.
Jos joku tulee meille kylään tai vaikka yöksi, en pyydä tuomaan mitään, paitsi jos meiltä puuttuu jotain ja voivat ostaa matkalta (meiltä on kauppaan 10 km). Samasta syystä pyydän joskus kahville tulevia (esim. vanhempiani) tuomaan pullaa tms., kun meillä ei ole kaapissa normaalisti herkkuja.
Ei myöskään osallistua ruuan laittoon tai keittiön järjestämiseen. Olen itse emäntä ja vieraiden on tarkoitus vain nauttia.
tottakai osallistutaan ja viedään ruokaa, varsinkin jos viivytään pidempään. se on kohteliasta ja huomaavaista
mutta sukulaisissa on osa porukasta sellaista, että heille ei esim. grillattavaksi kelpaa kuin yhdenmerkkinen makkara ja jotkut juuri tietynlaiset grillitassut tms. joita emme itse normaalisti syö, kala ei heille käy ollenkaan, ei a-luokan grillimakkara tms. Sattuneesta syystä sitten yleensä tuovat omat grillattavansa, vaikka meillä on kyllä yleensä monipuolisesti tarjottavaa.
Juomat niinkin. Emme itse juo alkoholia lähes lainkaan. En osaa edes varata oikeaa määrää alkoholia kun vieraita tulee. Samoin sanon, jos kysyvät, että tuokaa naposteltavaa (siis karkkia tai sipsiä tai mitä nyt sen tyyppistä haluavat). Nekin loppuvat usein kesken.
Meidän vieraat tulevat yleensä aina pidemmäksi aikaa, 3-5 yötä. Joten on ihan luonnollistakin, että tuovat jotain tullessaan. Varsinkin kun yleensä vain meillä vieraillaan, emme vieraile heillä. Mutta ihan tyhjin käsinkin ovat tervetulleita. Kunhan varautuvat, ettei juoma aihan älysti ehkä ole... ;)
pyytämättä viiniä tai jälkiruokaa. jos pyydetään jotain tuomaan, vien tietty.
tottakai osallistutaan ja viedään ruokaa, varsinkin jos viivytään pidempään. se on kohteliasta ja huomaavaista
ELI TODELLAKAAN EI AUTETA, EIKÄ TUODA RUOKAA!!
Joskus kutsun ihmisä juhliin nyyttäri-meiningillä. Tällöin ei tietenkään ole pakko saapua paikalle, jos se haittaa, että on itsekin tuotava jotain. Jos taas tulee muutama ihminen kyläileen tai en kutsuttaessa asiasta erikseen mainitse, silloin minulla on omat tarjottavat (tosin anoppi ei ole tätä tajunnut, vaan tulee joka paikkaan oma tarjoilupöytä mukanaan. Tiedän että tahtoo vain auttaa, mutta voisi edes kysyä tai ilmoittaa!).
Ikinä ei kenelläkään ole ollut mitään sitä vastaan, että juhliin joihin tulee todella paljon väkeä, jokainen tuo jotain. Näin ei kenenkään rahapussi rasitu liikaa ja tarjottavaa on ainakin tarpeeksi. =)
ostan tarjottavat vieraille ja kylään ei mennä ruokakassin kanssa, mutta välillä isommalla kaveriporukalla esim. grilli-iltaa varten sovitaan erikseen, mitä voi tuoda. Joskus olen vienyt omat juomatkin (joista kyllä on riittänyt muillekin paikalla olijoille tarjottavaksi).
Jos kutsun syömään ja istumaan iltaa, en todellakaan odota mitään ruokatuliaisia. Mutta jos olen kutsunut mökille sellaisella "yleiskutsulla" tyyliin tulkaa kesällä, niin oletan, että vieraat tuovat ruuat tullessaan. Meillä ei ole mökillä vierasvaroja ja kaupalle on matkaa yli 10 km, sinne ei viitsi lähteä samantien kun vieraat sapuvat. Eri asia, jos on sovittu, että tulevat 3.7. klo 13.00, silloin on ruuat odottamassa.