Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sokerirasitustesti tehdään?

Vierailija
21.06.2010 |

Paljonko siinä pitää paastota ja joutuuko juomaan jotain sokerilientä? Olen kerran ollut laktoosi-intoleranssitestissä, jossain jouduin juomaan laktoosinestettä ja se oli inhottavaa, varsinkin, kun mahakin tuli kipeäksi.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

makean litkun, ei mielestäni ollut edes pahanmakuinen. Sitten mitataan pariin otteeseen verensokeri. Olisko ollu tunnin ja kahden tunnin päästä juomisesta? En muista. Paastosta ei muistikuvia, mutta kait siinä tyyliin ettei illan jälkeen saa syödä ennen koetta. Koe tehdään aina aamulla.

Vierailija
2/9 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ajan aamuksi terveyskeskuksen labraan. 12h sitä ennen pitää paastota, saa juoda vähän vettä mutta muuta ei. Sitten labrassa otetaan ensin sormenpäästä aamusokeri ja veriputkia (jos se aamusokeri olisi hirveän korkea olisi vaarallista juoda sokerilientä, joten koe keskeytettäisiin). Sitten saa juoda pari-kolme desiä (en tiedä tarkkaa määrää) sokerilientä. Tunnin ja kahden tunnin päästä otetaan taas veriputkia, sitten saa taas syödä, juoda ja liikkua normaalisti ja lähteä kotiin.

Kokeen aikana ei siis saa mennä mihinkään, pitää olla aloillaan ja odottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja maistuu hapottomalle kokikselle.

Mulla ainakin oli niin kauhee jano sen 12h paaston jälkeen, että se litku meni heittämällä, se oli vähän vajaa 0,5l, yks kokonainen ja toinen vajaa kertakäyttömukillinen.

Vierailija
4/9 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä laktoosi on vaan korvattu glukoosilla. Eli ennen litkua verikoe sormenpäästä ja kyynärtaipeesta, tunnin jälkeen (kannattaa ottaa lukemista mukaan) toinen verikoe ja taas tunnin jälkeen vika. Myös jotain pioentä syötävää kannattaa ottaa mukaan, etenkin jos ei heti pääse syömään kotiin/kaupungille.

Vierailija
5/9 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina tullut kamala olo, jos olen joutunut olemaan nälkäinen ja tottakai raskaana se vielä korostuu. Nyt tuntuu ihan kamalalta, että joutuisi lähtemään kotoa syömättä eikä saisi syödä pitkään aikaan.

Vierailija
6/9 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todella herkkä oksennusrefleksi, enkä pysty nielemään mitään "pahaa". Pelkäsin siis tosissani tuohon kokeeseen menemistä.. Mutta se ei ollut ongelma, ei maistunut karsealta.

Vierailija
7/9 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin aamulla labrassa otetaan paastoarvo kyynärtaipeesta (multa ei siis ainakaan ikinä ole otettu sormenpäästä ja olen testissä kolme kertaa käynyt). Sitten juodaan se litku. Mulla on kaksi kertaa ollut sellaista kokisen makuista (joka maistui myös kaljalta) ja viimeksi sellaista mandariinimehun makuista (oli parempaa ja meni helpommin alas, mutta siitä tuli huono olo). Eli litkun maku vaihtelee.

1h litkun juomisen jälkeen otetaan verinäyte (tämä siis vain raskausajan testissä) ja toinen verinäyte otetaan 2h litkun juomisen jälkeen.

Sitten pääset kotiin.

Kokemus ei ole mitenkään ihana, mutta siitä selviää hengissä. Jos tulee kovin huono olo niin pyydä päästä makuulle. Itse sain luvan myös käydä ulkona happea haukkaamassa, kun tuli huono olo (labran tiloista ei saisi poistua testin aikana).

Vierailija
8/9 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Juoma on muuttunut lemon-esanssilla makeutetuksi ja määrä ehkä noin 2,5 dl. Paljon pienempi pullo, kuin 0,5l. 12 h syömättä, vettä saa juoda vähän. Edellisinä päivinä pitää syödä ihan normaalisti (ehkä grillauspäivää välttäisin) ja hyvin. Osa kuulema jättää syömättä ja sitten ne arvot on kokeessa ihan sekaisin. Itseltä otettiin kaikki näytteet käsivarresta, lähtöarvo, sitten juoman nauttimisesta 1h ja 2h päästä. 2h arvo pitää olla alle 8,6. Yhden tunnin arvoa en muista.

Oman kokeen aikana siellä tuli yhdelle testissä olijalle paha oli ja kävi tyhjentämässä juoman pois. Koetta ei keskeytetty, mutta joku merkintä hänelle vissiin laitettiin.

Jos pääset/joudet menemään, varaa sitten syömistä mukaan. Saat syödä heti jotain kokeen jälkeen, jos sille tuntuu.

Vierailija
9/9 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

piilillä kädestä. KÄytäntö muuttunut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän