Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako tällaisesta suuttua/loukkaantua?

Vierailija
20.06.2010 |

Eräs ystäväni antoi lapselleen nimet, jotka kaikki löytyy meidän lapsilta. Meillä on kolme lasta (tyttöä), jokaisella kolme etunimeä ja ystäväni tyttö sai nimen, jossa etunimi on sama kun meidän nuorimmalla, toinen nimi on lähes sama kun esikoisemme etunimi (heillä lyhyt vokaali, meillä pitkä, esimerkkinä nyt vaikka meillä ois Saaga niin heillä Saga) ja viimeinen nimi on sama kun meidän keskimmäisellä.

Etukäteen ystäväni ei tästä mitään puhunut (tietää ja muistaa kyllä lastemme viimeisetkin nimet) vaan nyt ilmoitti viestillä, että tyttönsä sai tämän nimen. En tiedä mitä tuohon vastais. Olisin arvostanut paljon enemmän, jos olisi puhunut tästä etukäteen, nyt se tuli täytenä yllätyksenä.

Näemme myös miltein päivittäin niin sama nimi on minusta hankala, mutta minkäs sille enää teet. Olo tuntuu loukatulta, vaikka tiedän, ettemme me noita nimiä omista, olisin vaan toivonut, että ystäväni olisi puhunut tästä etukäteen.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseessä ei ole mitkään todella suositut nimet

Vierailija
2/61 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en todellakaan ottanut selvää kumpaa sukupuolta on tulossa ja en kertonut kenellekään lapsen nimeä. Ristiäisissä kerrottiin ja ainoastaan pappi tiesi aikaisemmin, siinä kaikki.

Se on ihan sama kuka tahansa olis antanut saman nimen aikaisemmin, me oltiin ne miehen kanssa vuosien varrella päätetty ja niin oltais tehty, nimillä kun on tarina meidän yhteisestä alkutaipaleesta.

Hyvä ystäväni sai tytön ja mietti kahta nimeä, päätti antaa toisen ja sanoi toinen tulee sitten jos tulee toinen tytär ja tämä kakkosnimi oli just meidän nimi. Alkoi odottamaan lasta ja puhuttiin nimistä ja sanoin mitä mieltä olen nimistä ja mua ei haittaa vaikka tuliskin 2 samannimistä ystäväpiiriin, mutta asia laukesi sillä että heille syntyikin poika. Hän vaan sanoi että olisi kertonut mitä nimeä on ajatellut ja pyysi jos nimi on sama kuin meillä, ei olisi antanut sitten sitä.

Jokainen tyylillään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taysin mielikuvitus.

Vierailija
4/61 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ristiäisissä? Näin nyt siis oletan kun kerran tekstiviestillä kertoi nimen vaan sulle.

Vierailija
5/61 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimiä kun maailmassa riittää. Ja ei meillä kaikkia ystäviä ristiäisiin kutsuta. Loppujen lopuksi aika harva, koska ristiäisiin on osallistunut oman perheen lisäksi isovanhemmat, sisarukset ja lapsen kummit.

Aika hurjan kokoiset ristiäiset tulisi mikäli kaikki ystävät kutsuisi.

Vierailija
6/61 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimiin ei ole yksinoikeutta kenelläkään. Tuskin ystäväsi on kirjoittanut listaa kaikkien ystäviensä kaikkien lasten nimistä, ja varonut niitä omalleen antamasta. Voihan olla, että 3 vuoden kuluttua asuu jo ihan muualla ja sinä perheinesi olette menneisyyttä.

Olisi kamala lukea kastettujen nimiä kirkollisista uutisista ja tehdä itselleen listaa, keitä kaikkia vanhempia inhoaa, koska ovat antaneet omalle lapselleen saman nimen kuin meidän kuopuksellakin on kolmantena nimenä.

Vierailija
7/61 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselleen ne nimet jotka haluaa. Ehkä hän oli nuo nimet päättänyt jo kauan ennen kuin sinulla edes oli lapsia.

Vierailija
8/61 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no esim. meidän lapsen ristiäisissä ei ollut ystäviä paikalla. Pienet ristiäiset oli perheen ja lähimpien sukulaisten kesken.

ristiäisissä? Näin nyt siis oletan kun kerran tekstiviestillä kertoi nimen vaan sulle.

Vierailija
9/61 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne omien kolmen lapsen nimet löytyvät samasta ystävän perheestä. Vai onko tämä sinusta ihan normaalia? Itse ymmärtäisin, jos jokainen nimi olisi jollakin tutun lapsella, mutta että samassa perheessä kaikki.

Nimiin ei ole yksinoikeutta kenelläkään. Tuskin ystäväsi on kirjoittanut listaa kaikkien ystäviensä kaikkien lasten nimistä, ja varonut niitä omalleen antamasta. Voihan olla, että 3 vuoden kuluttua asuu jo ihan muualla ja sinä perheinesi olette menneisyyttä. Olisi kamala lukea kastettujen nimiä kirkollisista uutisista ja tehdä itselleen listaa, keitä kaikkia vanhempia inhoaa, koska ovat antaneet omalle lapselleen saman nimen kuin meidän kuopuksellakin on kolmantena nimenä.

Vierailija
10/61 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä olen aina halunnut tytön mineltä Sofia, niin en sitä nimeä saa antaa? Koska se on jo teillä käytössä?

Enkä saa käyttää nimeä Alma, vaikka se olisi isoäitini nimi. Tai Ellaa, vaikka se olisi lapsen isän isoäidin nimi?

Vierailija
11/61 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. Maria, Sofia, Nora/Sara/Vivi ja Emma/Ella/Venla niin todennäköistä on, että nimikaimoja löytyy. Jopa kaikki samasta perheestä.

Meillä on 1 ainoa tyttö, ja nimikaimoja koulussa kymmeniä. En aikonaan tajunnut, että nimi pitää yksinoikeuttaa.

Vierailija
12/61 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:llä on lapset Ella, Alma ja Sofia ja ap:n kaveri antoi lapsensa nimeksi Ella Alma Sofia.

ja minä olen aina halunnut tytön mineltä Sofia, niin en sitä nimeä saa antaa? Koska se on jo teillä käytössä?

Enkä saa käyttää nimeä Alma, vaikka se olisi isoäitini nimi. Tai Ellaa, vaikka se olisi lapsen isän isoäidin nimi?

Vierailija
13/61 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat nimeltään Ella, Alma ja Sofia en antaisi lapselleni nimeksi Ella Alma Sofia. Noloa.

Kyllä voisin antaa jonkin nimistä, mutta en todellakaan koko sisarusparven nimeä.

ja minä olen aina halunnut tytön mineltä Sofia, niin en sitä nimeä saa antaa? Koska se on jo teillä käytössä? Enkä saa käyttää nimeä Alma, vaikka se olisi isoäitini nimi. Tai Ellaa, vaikka se olisi lapsen isän isoäidin nimi?

Vierailija
14/61 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä suuttumista asiassa voisi olla. Ilmeisesti tykkäätte sitten samanlaisista nimistä. Minä taas olisin ystävänäsi loukkaantunut, jos joku olettaisi, että minun pitäisi ensin tiedustella joltakulta, että minkä nimen saan antaa lapselleni nimeksi, että varmasti "sopii sitten teillekin".

Vierailija
15/61 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miehen kanssa sopinut, että isoäitien nimet otetaan uusiokäyttöön?

Silloinko pitää luopua suvun nimistä siksi, että jossain toisessa perheessä on samannimiset lapset?

Vierailija
16/61 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jokainen suvusta periytynyt nimi löytyy ystäväperheen sisaruskolmikosta.

Ja miehen kanssa sopinut, että isoäitien nimet otetaan uusiokäyttöön? Silloinko pitää luopua suvun nimistä siksi, että jossain toisessa perheessä on samannimiset lapset?

Vierailija
17/61 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku voi olla niin itsekäs, että luulee, että muiden ihmisten pitäisi kysyä häneltä, mitä nimiä saavat lapsillensa antaa.

Vierailija
18/61 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kukaan ei anna lapselleen sellaista nimeä, johon liittää jotain negatiivista.

Ihan eri asiaa tämä on, mutta mulla on yksi lapsuudenystävä, jolla lukioaikaan oli joskus todella IHAN SAMANLAISET vaatteet kuin minulla. Joskus mua hieman ärsytti, kun ajattelin, että eikö se voisi pukeutua toisella tavalla.

Nyt yli 15 vuotta lukion jälkeen, kun asutaan ihan toisilla paikkakunnilla ja nähdään ehkä noin 2 vuoden välein eli harvoin, huomaan, että hänellä on todella samanlaisia vaatteita kuin minulla. Ja kotinsakin on samaa tyyliä. Ei siis voi olla kyse mistään kopioinnista tai matkimisesta, kun nähdäänkin niin harvoin.

Olenkin tehnyt sen johtopäätöksen, että meidän maku on vain kovin samanlainen. Ja silloin lukioaikaan, kun pienellä paikkakunnalla asuttiin, vaatteet sattuivat olemaan samanlaisia jo osin siitäkin syystä, että kaupungin valikoima oli niin kovin suppea. Ei ollut nettikauppoja ja postimyynnistäkin tilaaminen olisi ollut jotenkin "outoa".

Vierailija
19/61 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainen itse miettii kannattaako se. Kuinka läheisiä todella olette? Tietääkö tuttusi kaikkien lastesi kolme nimeä, ettei ole vahingossa antanut?

Minullakin on hyviä ystäviä, mutta tiedän lapsista vain etunimet, ei ole tullut puheeksi toiset nimet ja en niitä muuten käytä. Edes nuorimman lapseni kummin lapsen toista nimeä en tiedä, siskoni lasten vaan.

Vierailija
20/61 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ainakin minä haluan antaa lapselleni nimen, jota ei löydy heti lähimmästä sukulais- tai kaveripiiristä. Ap:n tapauksessa kaikki lasten nimet löytyvät nyt yhdeltä ystävän lapselta. Ihmettelen, miksi ystävä edes halusi antaa ihan samat nimet omalle lapselleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän