Mitä hoitokeinoja vakavaan masennukseen?
Lähes kaikkea jo koitettu (lääkkeet, ETC, sairaala jne). Tuntuu, ettei enää jaksa elää näiden tuskien ja tämän kärsimyksen kanssa. Viimeisen 7 vuoden aikana on ollut 3 vakavaa masennusta, joista kaikista olen jotenkin toipunut työelämään, mutta nyt tuntuu, ettei enää jaksaisi;(
Kommentit (3)
Tai mikä on ruokavaliosi osuus? Onko sitä koitettu rukata? Kokeile vaikka Antti Heikkilän vhh-ruokavaliota superfood-aineksilla tehostettuna ja musita jättää vehnä, sokeri, aspartaami, transrasvat ja lisäaineet mahdollisimman tarkoin pois ruokavaliosta. Saisitko tähän ravintoasiaan jonkin eri ihmisen avuksi vaikka tekemään alkuun ruokaostokset ja ateriatkin? Siis jos olet niin masentunut että toimintakyky on heikko?
Entäs liikunta, pääsetkö joka päivä ylös sängystä, entä ulos?
Voisiko joku kaveri tai erikseen personal trainer tulla "ulkoiluttamaan" sinua päivittäin. Samalla näkisit väkisin pari ihmistä päivittäin, eli jotain sosiaalisuutta ja rytmiä tulisi joka tapauksessa elämään. Voisi tuntua aluksi rankalta, mutta v ähän ajan päästä voisi vetää kohti toipumista.
Keskusteluapua voisit tarvita siihen että löydät niin elämänhallinnan kuin senkin mikä on juuri se elämänsisältö josta juuri sinä voisit nauttia, vaikka pelkkää tanssiahan ei kenenkään elämä toki ole. Muistele vaikka niitä hetkiä kun olet ollut onnellinen tai edes tyytyväinen, millaisia ne ovat olleet ja mihin liittyneet, miten voisit taas kokea yhtä mukavia hetkiä jne. jne.
Muista asettaa joku pieni tavoite joka päivälle ja muista asettaa se riittävän realistisesti, että pystyt sen saavuttamaankin. Eli kuntosi mukaan se voi olla vaikka "Kirjoitan kaksi hyvää asiaa elämästäni", "kerään kimpun kukkia ihan vaan ajankuluksi ja laitan ne maljakkoon", "nautin jäätelön auringossa" tai jos kuntosi on parempi, niin jotain hieman enemmän vaativaa, eli vaikkapa "sisustan parvekkeen viihtyisäksi ja kutsun hyvän ystävän grillaamaan".
Tärkeintä on että haet kaikin keinoin apua ja tiedostat mikä on tilanteesi, että osaat myös asettaa realistisia tavoitteita kohti toipumista.
Tarkoitan ihan fyysistä kosketusta, eli oletko parisuhteessa ja pidetäänkö sinua hyvänä, enkä nyt tarkoita vain seksiä.
Jollet saa fyysistä kosketusta, niin aloita säännöllinen hieronnassa käynti tai vaikka intialainen päänhieronta tms. Tai jos vointisi sallii, niin joku harrastus missä tulee fyysistä kontaktia toisten kanssa (kamppailulajit esim.?). Ihminen nimittäin laumaeläimenä vain kertakaikkiaan tarvitsee kosketusta ja sillä voi olla osamerkitys mielialan kohentamiseen.
itse en ole kun keskivaikeaksi diagnosoitu,mutta lääkkeitä menee,töitä teen silloin tällöin kuukauden jos sitäkään,ku alkaa ahdistamaan/kyllästyttämään.
oon herkkä muiden sanomisille ja välillä tuntuu,että on ihan liian raskasta elää.
itse meinasin kokeilla jotain vaihtoehto terapioita yhdistettynä täysin uuteen terveelliseen ruokavalioon ja kauheeseen liikuntarääkkiin.on se kumma jos ei ala mieliala nousemaan..