Voiko ateismia opettaa uskontona?
Kommentit (18)
jotka "saavat näppylöitä" kaikesta uskontoon liittyen. Heille tietenkin voisi opettaa lähes uskonnonkaltaisia käyttäytymis- ja tapakulttuuria. Itse olen taas niitä ateisteja, joita ei voi mikään uskontohomma enempää hetkauttaa, eli täydellinen välinpitämättömyys. Senkun muut harjoittakoot, kunhan eivät mua häiritse asialla. Voin käydä kirkossakin tuosta vaan, mitä väliä sillä on "en saa siitä näppylöitä". :) Tällaisille välinpitämättömälle ateistille ei voi opettaa mitään ko. asiasta, kun ei ole sen suhteen mitään sääntöjä.
tarvitaan edes sitäkään aikaa.
Ettei ole ole jumalia.
No mitäs opetettavaa siinä olisi?
Olen aina ihmetellyt sitä, miten Jumalan olemassa oloa voidaan vastustaa tai puolustaa?
Tai miksi uskontoa opetetaan totuutena?
Kenelläkään ei ole varmaa todisteta siitä onko Jumala tai Jumalia olemassa. Myöskään ateisteilla ei ole varmaa todistetta siitä, etteikö näin voisi olla :-)
Tuo asia on nopeasti opetettu. Riittää 10 minuuttia, jos tarvitaan edes sitäkään aikaa.
Ettei ole ole jumalia.
Kun pääosa ihmisistä ei niistä arkipäivinään muistele. Ja ne joille jumalat ovat tärkeitä tuntevat tiettyä tunteiden tyytyväisyyttä uskoessaan heitä tällaisen auttavan ja tukevan elämässä. Se heille suotakoon. Ihan sama, ei häiritse minua.
Mutta ihan varmuuden vuoksi ei kannata alkaa jumaliin uskomaan, jos vaikka varuiksi uskoisi, jos onkin niin, että sattuisivat sitten olemaan olemassa. Tai mitä väliä, uskokaa pois vaan. Ei kuulu mulle. :)
Terv. se välinpitämätön ateisti
Olen aina ihmetellyt sitä, miten Jumalan olemassa oloa voidaan vastustaa tai puolustaa?
Tai miksi uskontoa opetetaan totuutena?
Kenelläkään ei ole varmaa todisteta siitä onko Jumala tai Jumalia olemassa. Myöskään ateisteilla ei ole varmaa todistetta siitä, etteikö näin voisi olla :-)
Olen ollut itse ateisti 17-vuotiaasta, ja mulla ei todellakaan liity SIIHEN mitään uskonnollista maailmankatsomusta. Nää vapaa-ajattelijat ja niiden tempaukset tuottaa mussa samanlaisen myötähäpeän olon kuin jumaluskonnollisissa hihhuleissa.
Sen sijaan mä tunnen zen-buddhalaisen katsomuksen omakseni, mutta sehän onkin ateistinen uskonto. Kuitenkaan en omalla kohdallani näe sitä uskontona, jos siis vertaa nyt vaikka kristinuskoon.
Ateismi ei ole uskonto.
Pitääkö jokaisen haltijan, tontun, peikon ja keijun olemassaolo erikseen kieltää opettamalla?
Menee maailma aika epätoivoiseksi, jos jokaisen ei-todistettavan olemassaolo pitää todistaa ei- olemassaolevaksi.
aktiivisesti jumalan olemassaolo.
Ne USKOVAT että jumalaa ei ole.
Ateismi ei ole uskonto. Pitääkö jokaisen haltijan, tontun, peikon ja keijun olemassaolo erikseen kieltää opettamalla? Menee maailma aika epätoivoiseksi, jos jokaisen ei-todistettavan olemassaolo pitää todistaa ei- olemassaolevaksi.
Nykyisin näyttää olevan monella ateistilla ja ns. vapaa-ajattelijalla kova tarve vannoa ja vakuuttaa omaa aatettaansa ainoaksi oikeaksi.
Olet oikeassa, epätoivoista hommaa. Nykyisin tuon epätoivoisen vakuuttelun lisäksi nämä kiihko-lahkolais-ateistit pilkkaavat törkeästi uskovaisten pyhänä pitämiä asioita ja arvoja.
Kerrassaan idiottiporukkaa. Riitaahan tuosta vain seuraa.
Eikö tuota ideologista valtatiivistymää olisi syytä purkaa...?
että kaikella jumaluskolla on tasa-arvoinen merkityksensä.Tämä merkitys perustuu ihmisen tarpeeseen luokitella olemassaolevaa ymmärrettävämpään muotoon.
Tietoinen ja moraalinen olento.
Ihmiselle on tärkeää jaotella kaikki oleva joko pyhäksi tai epäpyhäksi.
Pyhän ja epäpyhän ilmenemisestä käydään nyt kovia uudelleenneuvotteluita
toista ihmistä ja erilaisia katsantokantoja, ja sitäkin että toiset uskovat Jumalaan, toiset johonkin muuhun ja toiset eivät mihinkään näistä?
Miksi ei opeteta kunnioittamaan toisenlaista ajattelua ja näkemystä omaavia ihmisiä? Ja olemaan ystäviä kaikille, tai edes kohtelemaan hyvin?
Elämänkatsomustieto ehkä opettaa tätä, en tiedä.
Kuitenkin, olisi hyvä opettaa millaisia uskontoja ja uskomuskia maailmassa on. Ilman kiihkoa ja käännyttämistä tai saarnaa. Sen pitäisi olla ihan yleissivistystä. Että kun ateisti vastustaa uskontoja ja kristinuskoa, hänellä olisi tietoa siitä, mitä vastaan hän mellastaa.
Miksi se on joltakin pois, tai miten se voi jotakun haitata tai häiritä, että minä uskon Jumalaan ja opetan sen lapsillenikin? Miksi on vapaa-ajattelua ja vapaamielisempää uskoa ettei Jumalaa ole, uskonto on humpuukia ja opettaa se lapselleenkin? Mitä vapaata ajattelua se on ?
No ei voi. Ateismi ei ole uskonto. Ei vaikka kuinka yrittäisitte näin vakuutella itsellenne, se ei muutu uskonnoksi. Meillä ei ole yhteisiä opinkappaleita, eikä uskoa yliluonnolliseen. Meiltä puuttuvat yhteiset riitit jne. Ihan oikeasti. Sana uskoa ei tee ateismista uskontoa. Vaikka uskon, ettei tonttuja ole, ei se tee minusta uskonnollista tonttujen olemassaolon suhteen.
Onhan se uskonto ihan niin kuin kristin uskokin.