En vietä ramadania
vaikka kyllä haluaisin. En tosin rukoile, mutta aiemmin olen paastonnut. Nyt päiväni menee töissä 17 asti, tämän jälkeen harrastukset, joten kotona olen aikaisintaan 18-20. Miten jaksaisin koko päivän ahkerasti mennä ja touhuta..Ymmärrän jos paastoajat viettävät päivät kotona lasten kanssa, mutta oma työni on niin hektistä, etten kertakaikkiaan pysty. Oletteko muut paastoajat työelämässä, miten jaksatte työssä koko pitkän päivän?
Kommentit (37)
Kuten sanoin jokainen ottakoon kantaa ihan kenen tahansa viestiin. Mutta se ihan ylipäätään, että ei-muslimi antaa uskonnollisia neuvoja muslimille on minusta väärin. (Sinähän mm. kehoitit muslimia tekemään kuten itse haluaa paaston suhteen.) Paaston tekemättä jättäminen on muslimille syntiä. Ja kukaan muslimi ei saa kehoittaa toista tekemään syntiä. Vaan meidän tulee kannustaa toisiamme uskossamme. Tiedän, et käskenyt häntä olemaan paastoamatta mutta et tietenkään ei-muslimina häntä siihen kannustanutkaan. If you know what i mean?
Minä en ole ketään palstalta ollut pois ajamassa. : ) Ja täällä saa kaikki tasapuolisesti kirjoitella. Niin sinä kuin minäkin. Ihan turha on kenenkään vetää hernettä nenään kenenkään viesteistä tälläisillä palstoilla ja heittäytyä marttyyriksi. Se poistutko pastalta tai et ei vaikuta mielialaani millään tavalla. En ota tätä palstaa niin vakavasti. =))
Eli Pappurani kirjoitti:" Mielestani ei ole suuri synti ohittaa paastoa, vaan tarkeaa on mielestani jonkin ajanjakson pyhittaminen Jumalalle (Allah tahi muu) ja siihen keskittyminen."
**Tässä nimenomaan otat kantaa paastoon ja kerrot ei-muslimina, että EI ole suuri synti ohittaa paastoa. Mutta kun se on. : )
Ja Gelsomina oli se, joka kehoitti tekemään miltä itsestä tuntuu:" Eli tee juuri niin kuin sinusta tuntuu. Jos tuntuu, ettet jaksa, ei sun tarvitse. Jumala kyllä ymmärtää. Paastoamiset ja tarkat sääntöjen noudattamiset ovat ulkokohtaista uskonnon harjoittamista."
**Missä kohtaa Koraanissa sanotaan, että jos et jaksa paastota Jumala kyllä ymmärtää?? Paasto on kolmas uskonpilaresitamme ja se on pakollinen. Ja minusta on väärin kirjoittaa yllä mainutunlaista tällekkään palstalle, jossa joku uusi muslimi tai islamista kiinnostunut ei tiedä vielä perusjuttujakaan ja on riksi, että he saavat aivan väärää tietoa tärkeistä asioista. Joku voi luulla kirjoittaa muslimiksi ja uskoa hänen sanomisiin.
Tätä tarkoitan sillä, että ei-muslimit ottavat kantaa muslimien uskonnollisiin asioihin. Kommentoida tottakai saa mutta, että ihan neuvoa totuutena.
Toivottavasti asia tuli nyt selvästi ja osasin ilmaista itseni niin kuin tarkoitin eikä kukaan tästäkin pillastu. ; ))
Olen edelleen sitä mieltä, että asiat on laitettava tärkeysjärjestykseen. Ensin tulee perhe ja koti, oma terveys, sitten työ ja vasta sen jälkeen kaikenlaiset paastot. Suurempi synti kuin olla paastoamatta on laiminlyödä näitä asioita.
Jokaisella on oma käsityksensä omasta jaksamisestaan ja jos tuntuu ei kaikkea tuota jaksa, on hyvä että ihminen myöntää tämän itselleen. Paaston kustannuksella ei pidä ryhtyä laiminlyömään perhettä, omaa terveyttään tai työtään. Tiedän, että Ramadanin aikaan monet perheet, joissa esim. mies paastoaa, ovat todella lujilla.Terveen järjen käyttö on tuskin kiellettyä islamissakaan.
Kukaan työnantaja täällä läntisessä maailmassa ei ymmärrä sitä, että tällaisen syyn takia työtehtäviä jätetään hoitamatta, ne hoidetaan pienemmällä panostuksella tai siirretään kollegoille. Ainakin bisnesmaailmassa jossa itse toimin, tuo ei tulisi kuuloonkaan. Hoitoalalla, jossa ollaan vastuussa ihmishengistä, tää on vielä tärkeämpää. Ramadanista huolimatta ympärillä oleva maailma pyörii edelleen, islamilaiset eivät elä tyhjiössä.
Jos tietää että jaksaa paaston, homma on ok. Mutta jos epäilee tai tietää, ettei jaksa (sivulliset kärsivät), täytyy olla rohkeutta luopua ilman että toiset uhkailevat helvetin kauhuilla.
Tämä keskustelu on kyllä vahvistanut käsityksiäni siitä, ettei Islam niitä maailman suvaitsevaisempia uskontoja ole... tai eivät ainakaan suomalaiset (naispuoliset) käännynnäiset. No naiset tuppaavat usein olemaan aika ryppyotsaisia, olen huomannut : )
Mutta mielummin ottaisin vaikka palkatonta vapaata töistä tms kun, että jättäisin paaston tekemättä (monet muslimit pitävät esim. vuosilomansa paaston aikaan). Minulle tärkeysjärjestyksessä on paasto ehdottomasti ennen töitä (ja aivan varmasti on jokaiselle harjoittavalle muslimille!). Ainoastaan se ei mene ennen terveyttäni koska muslimin on kiellettyä paastota sairaana. Mutta kaiken muun ohi uskonto ylipäätään kyllä menee. Ihan järjestelykysymyksiä nämä ovat. Alkuperäisellä kysyjälläkin väsymystä lisäsi työn jälkeiset harrastukset. Miksi niitä ei voisi paaston ajaksi laittaa jäihin?
Minua aina ihmetyttää nämä kuinka monessa perheessä on niin vaikeaa miehen paastotessa? Millä tavalla?
Meidän perheelle paasto vuoden parasta aikaa (siitä huolimatta että mies tekee erittäin vaativaa ja raskasta työtä) ja nautimme kuukaudesta koko perhe suunnattomasti lapsia myöten (ja näin on kaikissa tuntemissani harjoittavissa perheissä). Kyllä panee miettimään mikä on tärkeysjärjestys nimenomaan niissä perheissä missä kuukausi koetaan vaikeana? Mutta tämä nyt taas on vain minun ja ryppyisen otsani mietteitä ; ))
Gelsominan on vaikea ymmärtää tätä asiaa kun ei itse ole muslimi. Meidän kuuluu kertoa asiat muslimeille niin kuin ne. Niin kuin Koraanissa Jumala on meidän käskenyt tehdä. Koraani antaa säännöt ja kertoo mitä niiden rikkomisesta voi seurata. Olemme velvollisia kertomaan niistä sisarillemme, jos ne eivät ole hänelle selviä. Mutta tottakai jokainen on sen jälkeen vapaa tekemään valintansa kuten haluaa. Olemme vastuussa Jumalalle vain omista teoistamme. Jos alkuperäinen kysyjä ei halua rukoilla tai paastota vaikka tietää mitä niiden kieltämisestä seuraa, on se hänen valinta. Ja hän vastaa siitä itse Jumalalle Tuomionpäivänä. Me siskot emme voi sitä tuomita mutta meidän velvollisuus on ohjata häntä OIKEAAN!
.. totta. Monessa perheessä ollaan lujilla siksi, että mies on paaston takia niin väsynyt, että hommat jää vaimolle, joka puolestaan väsyy. Mutta silloin varmaann jos on mahdollisuus järjestää elämä siten, että ottaa Ramadanin aikaan esim. lomaa, homma toimii varmaan hyvin. Mutta on sekin aika uhraus jos Suomessa jättää kesäloman kesällä pitämättä ja pitää vasta loka-marraskuussa. Tuo oli hyvin sanottu, että jokainen vastaa itse Jumalalle viime kädessä. Mutta en lähtisi kyllä kanssaihmisenä ketään tuomitsemaan. Jos nyt joku kristitty sanoisi ettei vietä joulua, mikä minä olisin häntä tuomitsemaan tai moralisoimaan suurin sanoin, puhumattakaan että uhkaisin helvetillä.
Aureole:
Mutta kaiken muun ohi uskonto ylipäätään kyllä menee.Minua aina ihmetyttää nämä kuinka monessa perheessä on niin vaikeaa miehen paastotessa? Millä tavalla?
Kyllä panee miettimään mikä on tärkeysjärjestys nimenomaan niissä perheissä missä kuukausi koetaan vaikeana? Mutta tämä nyt taas on vain minun ja ryppyisen otsani mietteitä ; ))
Heippa! Meidan perheessa mina olen kristitty, mies muslimi ja lapset viela vailla uskontoa. Mies ei rukoile ollenkaan, eika siis kay moskeijassa tms, mutta joka vuosi tekee paaston ja ei syo sianlihaa.
Kysyit milla tavalla perheessa vaikeaa miehen paastotessa? No en ma nyt sanoisi etta meilla mitenkaan ylitsepaasemattoman vaikeaa olisi paaston aikana, mutta kylla se hieman hankaloittaa elamaa. En siita kuitenkaan valita mitenkaan, koska mieheni se haluaa paaston pitaa. Mutta silti odotan aina paaston loppumista innoissani, koska sitten en aina heraa heratyskellon pirinaan aamuyosta kun mies menee syomaan, saan halailla ja suukotella miesta mihin vuorokauden aikaan tahansa ;o), voimme palata normaaliin arkiruokailuun ja mieheni voi myos pesta hampaat milloin huvittaa ja syoda purkkaa. Aika " stinky-winky" hengitys kylla on jos ei 13 tuntiinkaan mitaan laita suuhunsa....
Han tuntee etta haluaa ehdottomasti tehda paaston joka vuosi, vaikkei rukoilisikaan. Han kokee sen riittavaksi, eli ei ole siis himo-uskonnollinen muslimi. Tuli vain tuossa mieleen noita viesteja lukiessa etta kun en ole nahnyt kuin yhden mieheni sukulaisen Marokossa rukoilevan ne 5 kertaa paivassa, etta ovatko he kaikki muut sitten jumalan hylkaamia vai kuinka? Olemme viettaneet useita lomia ja paivia yhdessa sukulaisissa ja eivat siis ainakaan kukaan niina paivina rukoilleet, mutta paastoavat kuitenkin. Eli siis millaisia tallaiset normaalit ihmiset teidan mielestanne ovat? Omasta mielestaan ovat kylla ihan kelvollisia muslimeja. Ja en minakaan ole ruvennut kyseenalaistamaan heidan uskoaan, enka tee niin vielakaan, vaikka ihmettelen vain teidan jyrkkyytta. Miksi miehenikin sitten vaivautuisi paastoamaan jos ei tuntisi sita riittavaksi?
Mutta toisaalta jos sinulle Aureole, uskonto menee kaiken muun ohi (kuin terveytesi), ei meilla ole todellakaan arvot samoissa. Mutta hei, ihmiset ovat erilaisia ja jokaisella on omat mielipiteensa ja se mita kukakin pitaa tarkeana elamassa on tietysti henkilokohtaista.
Gelsomina:
Jos nyt joku kristitty sanoisi ettei vietä joulua, mikä minä olisin häntä tuomitsemaan tai moralisoimaan suurin sanoin, puhumattakaan että uhkaisin helvetillä.
Ero onkin siinä, että Raamattu ei millään tapaa kehoita saati määrää viettämään joulua. Mutta Koraani määrää viettämään paaston. Ja paastoamatta jättämisestä seuraa rangaistus.
Aureole vastasi hartaana muslimina islamin näkökannasta. Koraaniin on kirjoitettu, että on paastottava, rukoiltava ja paaaaljon muutakin määräyksiä tai ohjeita. Mielestäni Aureole ei kuitenkaan tuominnut ketään, neuvoi vaan Koraaniin tukien.
Kyllähän Raamatussakin lukee kaikenlaista ja kristinuskokin pitää sisällään paljon määräyjsiä ja ohjeita niille, jotka haluavat pelastua. Eli Kristinuskokin on ankara.
MUTTA AIVAN ERI ASIA ON SE, MITÄ KUKIN NÄKEE TÄRKEÄKSI NOUDATTAA. MIHIN KUKIN USKOO. Hyvänen aika, en vain voi ymmärtää miksi Islam on niin monelle suuri ja paha peikko määräyksineen. Eikö kaikki uskonnot ole sitä? Kysehän on vain siitä, että uskotko! Jos uskot pelastuvasi Allahin kautta, uskot Koraaniin ja kaikkeen mitä se sisällään pitää, eikö ole päivän selvää että näitä ohjeita haluaa myös noudattaa? Tai jos uskot pelastuvasi Jeesuksen kautta niin noudatat sitten kristinuskon ohjeita.
Maailmassa on satoja miljoonia muslimeita, osa asuu savimajoissa, kulkee puolialastomina ja sekoittaa uskoonsa vanhoja monijumalaisuuden peruja olevia uskomuksia. Osa hunnuttautuu, osa kulkee aivan länsimaisissa vaatteista. Osa jopa syö sianlihaa ja juo alkoholia. Osa räjäyttelee itsensä tai muita ihmisiä uskonnon nimissä. Monia variaatioita on myös kristityistä. Mielestäni on tärkeää erottaa ihminen uskonnosta. Muslimi ei ole sama kuin Islam, kristitty ei ole sama kuin Kristinusko.
Itse uskon, että JOS Jumala on olemassa, ei hän piittaa siitä kuinka olen uskoni tuonut esille vaan sitä, kuinka hyvä ihminen olen ollut. Eihän kukaan meistä voi varmuudella tietää, kenet jumala valitsee ja ketä ei. Siitähän USKOnnoissa on kyse. Uskomisesta. En pelkää jumalaa, en edes oikeastaan usko hänen olemassa oloonsa. Mutta en voi tietää.
Gelsomina:
.. totta. Monessa perheessä ollaan lujilla siksi, että mies on paaston takia niin väsynyt, että hommat jää vaimolle, joka puolestaan väsyy. Mutta silloin varmaann jos on mahdollisuus järjestää elämä siten, että ottaa Ramadanin aikaan esim. lomaa, homma toimii varmaan hyvin.Meillä mies ei ole paastotessa oikeastaan sen väsyneenpi kuin muulloinkaan. Päinvastoin ahkerasta Koraanin luvusta ja rukoilusta nimenomaan saa lisää voimia päivään. Kotityöt meillä tehdään yhdessä niin paljon kuin mahdollista (oli paasto tai ei). Mutta, kun mies on töissä niin silloin ne ovat enemmän minun heiniä kun kerta olen kotona. Mutta esim tänään kun miehellä vapaata hän on antanut minun levätä ja on hoitanut lapset sekä vastaa illan ruoasta. On Profeetta Muhammedin esimerkin mukaista miehen auttaa vaimoa kotitöissä!
Ehkä näitä " vaikeuksia" on enemmän perheissä, joissa vain mies paastoa mutta vaimo ei?
ehkä nämä vaikeudet Ramadankuussa ovat perheissä, joissa vain mies on muslimi?
Vastaan siis Ninskille, joka odottaa ettei tarvitse herätä aamuyöllä herätyskellon pirinään jne. Perheessä missä kaikki paastoavat ei tätä " ärsytystä" ole koska kaikki heräävät yhdessä syömään varhaista aamupalaa ja minusta se on ihanaa! Samoin se, ettei halailla tai suukotella. Kun kumpikin aviopuolisoista paastoa ei siinäkään ongelmaa. Ja itseasiassa halaaminen paastotessa ei ole kiellettyä mutta se ei saa johtaa siitä pitemmälle! Poskisuukot ovat kans ihan sallittuja mutta parempi pidättäytyä niistä, jotta ei tule kiusausta muuhun. Hampaatkin saa pestä hammastahnalla päivän aikana. Se tuoksu mikä lähtee hengityksestä 13 tunnin ravinnottomuudesta on se mitä Jumala rakastaa eniten ja pitää parempana kuin myskin tuoksu (mehän paastoamme Jumalan takia!)!! Mutta oppineet ovat sitä mieltä, ettei se hampaita pesemällä haihdu koska haju ei lähde hamapaista vaan hengityksestä. Itse en kyllä koskaan paastopäivän aikana näe tarpeelliseksi pestä hampaita. Pesen ne ennen auringonnousua aamupalan jälkeen.
Aureole:
ehkä nämä vaikeudet Ramadankuussa ovat perheissä, joissa vain mies on muslimi?Vastaan siis Ninskille, joka odottaa ettei tarvitse herätä aamuyöllä herätyskellon pirinään jne. Perheessä missä kaikki paastoavat ei tätä " ärsytystä" ole koska kaikki heräävät yhdessä syömään varhaista aamupalaa ja minusta se on ihanaa! Samoin se, ettei halailla tai suukotella. Kun kumpikin aviopuolisoista paastoa ei siinäkään ongelmaa. Ja itseasiassa halaaminen paastotessa ei ole kiellettyä mutta se ei saa johtaa siitä pitemmälle! Poskisuukot ovat kans ihan sallittuja mutta parempi pidättäytyä niistä, jotta ei tule kiusausta muuhun. Hampaatkin saa pestä hammastahnalla päivän aikana. Se tuoksu mikä lähtee hengityksestä 13 tunnin ravinnottomuudesta on se mitä Jumala rakastaa eniten ja pitää parempana kuin myskin tuoksu (mehän paastoamme Jumalan takia!)!! Mutta oppineet ovat sitä mieltä, ettei se hampaita pesemällä haihdu koska haju ei lähde hamapaista vaan hengityksestä. Itse en kyllä koskaan paastopäivän aikana näe tarpeelliseksi pestä hampaita. Pesen ne ennen auringonnousua aamupalan jälkeen.
Mieheni ei siis sen takia " uskalla" pesta hampaitaan paaston aikana, ettei vahingossa nielaisisi mitaan-> rikkoisi paastoa.
Joskus ruokaa laittaessa sitä saattaa vaikka vahingossa maistaa suolan määrää tms epähuomiossa ajatelematta. Sekin on ihan anteeksiannettavaa. Ja paasto ei siihen rikkoonnu.
Gelsomina:
Hoitoalalla, jossa ollaan vastuussa ihmishengistä, tää on vielä tärkeämpää. Ramadanista huolimatta ympärillä oleva maailma pyörii edelleen, islamilaiset eivät elä tyhjiössä.
Jos tietää että jaksaa paaston, homma on ok. Mutta jos epäilee tai tietää, ettei jaksa (sivulliset kärsivät), täytyy olla rohkeutta luopua ilman että toiset uhkailevat helvetin kauhuilla.
Itse työskentelen sairaanhoitajana sydänvalvontaosastolla, jossa elvytystilanteita saattaa tulla koska vaan, välillä päivittäinkin. Työssäni vastuu on todella suuri, jos tekee virheen voi potilas pahimmassa tapauksessa menehtyä.
Se miksi olen huolissani paastoamisesta työpaikalla, niin ajattelen tässä lähinnä potilasturvallisuutta, koska itse en haluaisi että joudun koko loppuelämäni miettimään että oliko mahdollinen potilaan menehtyminen minun/paastoamiseni syytä , jos en ollut tarpeeksi tarkka ja tarpeeksi " valmiustilassa" oman huonovointisuuden takia.
Mielestäni on jokaisen oma asia paastoaako vai ei, en rupea kenenkään moraalin vartijaksi enkä kyttäämään toisten tekoja.
Meidän velvollisuus muslimeina on kertoa faktat sekä myös kertoa synnillisten ja uskottomien rangaistuksista hehkuvassa tulessa. Erityisen tärkeää on korjata täälläkin ei-muslimien kommentit asiasta (kuten tee miten haluat kyllä Jumala ymmärtää jne). Se mitä henkilö sen jälkeen tekee kun hänelle on kerrottu miten asia islamin mukaan menee on hänen ja Jumalan välinen asia. Ei tarvitse jäädä vartioimaan sitä tekeekö ko. henkilö moraalisesti oikein vai ei.
Aureole:
Joskus ruokaa laittaessa sitä saattaa vaikka vahingossa maistaa suolan määrää tms epähuomiossa ajatelematta. Sekin on ihan anteeksiannettavaa. Ja paasto ei siihen rikkoonnu.
Mieheni sanoo etta jos noin (tai se hammastahna juttu) kavisi, niin se paiva pitaa uusia paaston lopussa. Eli jos tulee vahinko paaston kuluessa, se pitaa lisata loppuun. Sen takia ei halua ottaa riskia.
Jos henkilö syö unohduksesta, erehdyksestä tai pakosta, hänen ei tarvitse korvata päivää myöhemmin tai suorittaa mitään sovitustekoa. Abu Huraira kertoi profeetan (SAAS) sanoneen: " Sen, joka unohtaa paastoavansa ja syö tai juo, on suoritettava paastonsa loppuun, sillä se oli Allah, joka ruokki hänet ja antoi hänelle juotavaa." Tämän on kertonut luotettavien ryhmä. Kommenttinaan at-Tirmidhi sanoo: " Useimmat oppineet toimivat tämän hadithin mukaan. Tämän mielipiteen jakavat myös Sufyan ath-Thauri, ash-Shafi, Ahrnad, ja Ishaq."
Abu Hanifa kertoi profeetan (SAAS) sanoneen: " Joka rikkoo paastonsa Ramadanin aikana unohduksesta, ei ole velvollinen korvaamaan päivää myöhemmin tai sovittamaan sitä mitenkään." Tämän ovat kertoneet ad-Daraqutni, al-Baihaqi ja al-Hakim, joka sanoo sen olevan sahih Muslimin kriteerien mukaan. Ibn Hajr sanoo sen ketjun olevan sahih.
Ibn Abbas kertoi profeetan (SAAS) sanoneen: " Allah ei pidä ketään tästä kansasta vastuullisena siihen, mikä on tehty erheestä, unohduksesta tai pakon alaisena." Tämän ovat toistaneet Ibn Maja, at-Tabarani ja al-Hakim.
Lisää aiheesta voit lukea http://www.islamopas.com/fiqh/ajr.html
ps. hammastahnan vahingossa nieleminen kuuluu varmasti samaan kategoriaan, eli tahattomaan nielaisemiseen.
Ylipäätänsäkin islamissa me saamme palkkiomme sen mukaan mitä aioimme. Aikomus on kaiken a ja o. Jos on tarkoittanut vain pestä hampaat puhdistaakseen ei ole sovitettava sitä jos vahingossa tahnaa nielaisee. Mutta asia on heti eri, jos on ollutkin aikomus niellä tahnaa (kuka niin edes tekisi ;)) niin silloin teko on tahallinen ja paasto rikkoontuu.
Jumala on Anteeksiantavainen ja Armelias, ei hän vaadi meiltä kohtuuttomia. Kyllä hän tietää mikä on aikomuksemme missäkin asiassa.
" Mutta ei sinun tarvitse tätä hyväksyä saati ymmärtää. Ota ihan relasti ja anna meidän " tiukkiksien" noudattaa Jumalan sanaa kaikilta osin eikä vain mikä tuntuu helpolta. : )
Ja tottahan toki saat kommentoida ihan kenen tahansa viestiin. Mutta oli aika kornia kun ei-muslimi lateli ohjeita muslimille koskien hänen uskontoaan ei sinun! "
Aureole, ymmarryksessa ei ole vikaa ja itse kukin tosiaan taaplaa tyylillaan, kommentoin vain ja ainoastaan aiemmassa viestissani moraalinvartiointia, en paastoa tai rukousta tahi mitaan muutakaan. Olen ollut aina ja olen edelleen sita mielta, etta sille joka kaipaa tarkkoja rajoja ja ohjeita elamaansa, islam on siihen oiva apu Jumalaan uskovalle, mutta vapaammin ajattelevalle se voi olla aikamoinen lieka.
Ja auttamatta jalkimmaisesta kappaleesta vastaustasi saa sen kasityksen, etta ei-muslimit neuvokoot/kommentoikoot omiaan ja jattaytykoot muslimien keskisten keskustelujen ulkopuolelle. Kuin kummassa voi kukaan tallaisten kommenttien jalkeen olla kategorisoimatta ihmisia, kirjoituksia jne ja samalla yrittaa ajatella avarakatseisesti???
Talla sanomalla lupaan, etta tosiaan unohdan koko taman riivatun palstan muslimeineen ja toivotan leppoista ramadania... Tama poistuu ikihyviksi. Toivottavasti sina Aureole olet nyt pikkuisen tyytyvaisempi kun moku-palsta kapenee ei-muslimeista.