Miksi ihmeessä toisten on pakko vähätellä lapsettomuushoidoissa läpikäyviä?!
Taas kerran ystäväni, joka tulee helposti raskaaksi, alkoi kommentoimaan ja vähättelemään tilannettani, vaikkei siitä juuri mitään tiedäkkään. Se, että en halua rasittaa ystävääni kertomalla, miltä lapsettomuushoidoissa käyminen oikeasti tuntuu, ei tarkoita sitä, etteikö mieleni olisi aivan turtunut tilanteesta. Miettikää oikeesti, mitä sanotte asian kanssa kärsiville, koska asia on niin arka.
Kommentit (63)
T. 5-vuotta lapsettomuushoitoja (4xivf/icsi) Ja lopulta, kun rahat oli loppu ja hoidot niin luomuplussa...
Vaihda ihmeessä palstaa, oikealle vertaistukea tarjoavalle... niin saat jaettua kokemuksiasi samassa tilanteessa olevien kanssa jotka ymmärtävät tuntemuksiasi! Älä kiusaa itseäsi kirjoittamalla tänne ja saamalla kaiken maailman paskaviestejä niiltä jotka eivät osaa toisen rooliin asettua vaan näkevät vaan oman napansa. Tähänkin aloitukseen on vastannut jo usea pikkuisen vajukin oloinen tapaus, toivottavasti he eivät ole lapsia tehneet..
Itsekin saanut kuulla kaiken maailman 'hanki kissanpentu niin hoivavietti kasvaa, ja tulet raskaaksi' / 'älä ajattele raskautumista niin sitten se onnistuu' / 'ainahan voit adoptoida' / - kommentteja. Ymmärrän kyllä että kukaan ei niillä mitään pahaa todellakaan tarkoita, mutta hyvää tekisi itsekullekin kyllä välillä ajatella, että miltä toisesta mahtaa oikeasti tuntua lapsettomuus ja voisiko ennemmin vaikka vain kuunnella ja antaa toisen purkaa sydäntään, kuin esittää kaiken maailman ohjeita mitä noudattamalla onnistuu. Jos lapsen saaminen ei hoidoitta onnistu, ei kannata tarjota rentoutumista ratkaisuksi, ja jos tulee keskenmenoja, ei kannata sanoa että pitää olla stressaamatta. Jos jokainen omaa mieltään säätelemällä voisi vaikuttaa raskautumiseensa, ei tässä maailmassa tarvittaisi ainuttakaan aborttia tai hedelmöityshoitoja. Ratkaisuja ei tarvitse tarjota, riittää, että hetken kuuntelee!
Mä en ymmärrä, miksi juuri tällä elämän osa-alueella moni alkaa puhua siitä, mikä on "tarkoitettu" ja mitä "luonto ja kohtalo sallivat".
Herranjestas, eihän kukaan ajattele niinkään, että joidenkin kohtalo olisi, että hänen lapsensa kuolisivat tuberkuloosiin tai diabetekseen. Tai että jos on ahdas lantio, niin "voi voi ja lämmin leipä, no kaikkia ei ole tarkoitettu jäämään henkiin synnytyksestä".
Aika paljon turhempiakin asioita meillä hoidetaan lääketieteellisesti, miksi ei sitten lapsettomuutta, joka todella on merkittävä puute ihmisen perustarpeissa.
Sitten vielä vinkki hoidoissa käyville: älkää kasatko itsellenne paineita siitä, että jos vain lapsen saatte niin olette täydellisiä kasvattajia ja jaksatte mitä vain. Tulee rankka pudotus pilvilinnoista todellisuuteen lapsen kanssa :-) Riittää kun on ihan jees äiti.
kenenkään ei ole PAKKO vähätellä ketään, kyllä se on valinta.
Voi voi sentään, on se varmaan kurjaa jos lasta ei saadakaan alkuun. Voi voi, eihän sellainen elämä voi olla mistään kotoisin.
Voi voi, pitäisikö nyt vähätellä vähättelijöitäkin? Voi voi kun pitää vähätellä, voi sentään, eihän sellainen elämä voi olla mistään kotoisin.
lapsettomuudesta ja sen hoidosta on tehty liian suuria. Tottakai, se on aina henkilökohtainen tragedia, mutta kaikki eivät tule saamaan lapsia, halusivat he niitä tai ei. Nykypäivänä kuvitellaan, että kaikki kuuluu mulle. Kaikkea voidaan hoitaa ja kontrolloida. Ei vaan voida!
Itse kärsin pitkään lapsettomuudesta. Meillä meni yli kolme vuotta, kunnes saimme lapsemme. Meistä ei silti kumpikaan suostunut hoitoihin tai edes tutkimuksiin, koska periaatteessa kaikki toimi, raskautta ei vaan saatu alkuun. Se oli meidän valinta, olimme valmiit hyväksymään lapsettomuuden. Kuulin paljon kommentteja siitä, kuinka meidän pitäisi tehdä lapsia jne. Yleensä ihmisiltä, joilla lapsellisuus oli elämän tehtävä. Näin se asia vaan valitettavasti menee, jos sinulle on joku asia helppo, oletat sen olevan myös toiselle. Itse en esimerkiksi ymmärrä, miten joku voi olla kotona monta vuotta yhteen soittoon. Ehkäpä mäkin siis halveksin kotiäitejä... Tai kielten opiskelu, miten muka joku ei vaan voi oppia, kute minä.
niin mistä tiesitte että "kaikki toimi"? Siis juuri tuon kolmen vuoden aikana kun lasta yrititte. Silloinhan ette vielä tienneet, että tulette lasta saamaan.
lapsettomuudesta ja sen hoidosta on tehty liian suuria. Tottakai, se on aina henkilökohtainen tragedia, mutta kaikki eivät tule saamaan lapsia, halusivat he niitä tai ei. Nykypäivänä kuvitellaan, että kaikki kuuluu mulle. Kaikkea voidaan hoitaa ja kontrolloida. Ei vaan voida! Itse kärsin pitkään lapsettomuudesta. Meillä meni yli kolme vuotta, kunnes saimme lapsemme. Meistä ei silti kumpikaan suostunut hoitoihin tai edes tutkimuksiin, koska periaatteessa kaikki toimi, raskautta ei vaan saatu alkuun. Se oli meidän valinta, olimme valmiit hyväksymään lapsettomuuden. Kuulin paljon kommentteja siitä, kuinka meidän pitäisi tehdä lapsia jne. Yleensä ihmisiltä, joilla lapsellisuus oli elämän tehtävä. Näin se asia vaan valitettavasti menee, jos sinulle on joku asia helppo, oletat sen olevan myös toiselle. Itse en esimerkiksi ymmärrä, miten joku voi olla kotona monta vuotta yhteen soittoon. Ehkäpä mäkin siis halveksin kotiäitejä... Tai kielten opiskelu, miten muka joku ei vaan voi oppia, kute minä.
että kun (usko vaan onnistumiseen!) lapsia saatte, niistä tulee teille erityisen rakkaita. Tulette antamaan heille sellaista rakkautta joka monikaan helposti raskatuva ei pysty antamaan syystä että eivät tiedä, miten ARVOKKAITA heidän lapsensa oikeasti ovat. Tuossa juurikin yksi päivä katselin kun ystäväni, joka raskautui helposti, kasvatteli omia lapsiaan.. niin oltiin julmia, nöyryytettiin ja koskaan ei heitä syliin oteta kun kotia pitää buunata ja sisustaa. Toinen lapsista kysyi minun kuullen että miksi äitinsä ei ole kuten minä, joka nauraa lastensa kanssa ja touhuaakin.. lapsikin sen huomaa onko hän oikeasti arvostettu ja rakastettu. Voihan lastaan rakastaa vaikka olisi tullut marjapuurosta raskaaksi. Mutta erityiseksi vanhemmuus tulee kun sitä on koeteltu ennen kuin se on päässyt aluilleenkaan.
Tutkitusti lapsettomuushoidoissa ravanneet mammat masentuu sen lapsen saatuaan helpommin kuin muut, kun kas kummaa, ei se mukelo osannutkaan olla niin ihana kuin mamma mielessään kuvitteli. VÄhän meni rahat ja vuodet hukkaan kun haikaili mokoman mölkerön perään, joka ei sitten tehnytkään perheestä täydellistä, vaan erkaannutti vanhempia toisistaan ja pilasi mamman kropan.
Normaalisti lapsensa saaneet osaavat rakastaa lapsiaan ehdoitta, eivätkä vaadi lasta korvaamaan vanhemmille sitä aikaa ja vaivaa joka heihin on käytetty, kuten lapsettomuushoidoilla tuotetut lemmikinkorvikkeet joutuvat.
Itseäni ei olis lainkaan huvittanut kuulla lapsettomuushoidoissa käyvien alituista pälinää asiasta työpaikallani. Kaikki pyöri vain heidän ympärillään ja koko ajan jauhoivat niistä hoidoista. Eli kukaan ei vähätellyt vaan ihan itse mouhkasivat niistä jatkuvasti.
Tutkitusti lapsettomuushoidoissa ravanneet mammat masentuu sen lapsen saatuaan helpommin kuin muut, kun kas kummaa, ei se mukelo osannutkaan olla niin ihana kuin mamma mielessään kuvitteli. VÄhän meni rahat ja vuodet hukkaan kun haikaili mokoman mölkerön perään, joka ei sitten tehnytkään perheestä täydellistä, vaan erkaannutti vanhempia toisistaan ja pilasi mamman kropan.Normaalisti lapsensa saaneet osaavat rakastaa lapsiaan ehdoitta, eivätkä vaadi lasta korvaamaan vanhemmille sitä aikaa ja vaivaa joka heihin on käytetty, kuten lapsettomuushoidoilla tuotetut lemmikinkorvikkeet joutuvat.
Ja mikäs ongelma sinulla on, kun tuollaista tekstiä on pakko laittaa julkiselle keskustelupalstalle. Katsohan peiliin ja tule vasta sitten esittämään ala-arvoiset mielipiteesi.
että kun (usko vaan onnistumiseen!) lapsia saatte, niistä tulee teille erityisen rakkaita. Tulette antamaan heille sellaista rakkautta joka monikaan helposti raskatuva ei pysty antamaan syystä että eivät tiedä, miten ARVOKKAITA heidän lapsensa oikeasti ovat. Tuossa juurikin yksi päivä katselin kun ystäväni, joka raskautui helposti, kasvatteli omia lapsiaan.. niin oltiin julmia, nöyryytettiin ja koskaan ei heitä syliin oteta kun kotia pitää buunata ja sisustaa. Toinen lapsista kysyi minun kuullen että miksi äitinsä ei ole kuten minä, joka nauraa lastensa kanssa ja touhuaakin.. lapsikin sen huomaa onko hän oikeasti arvostettu ja rakastettu. Voihan lastaan rakastaa vaikka olisi tullut marjapuurosta raskaaksi. Mutta erityiseksi vanhemmuus tulee kun sitä on koeteltu ennen kuin se on päässyt aluilleenkaan.
Tutkitusti lapsettomuushoidoissa ravanneet mammat masentuu sen lapsen saatuaan helpommin kuin muut, kun kas kummaa, ei se mukelo osannutkaan olla niin ihana kuin mamma mielessään kuvitteli. VÄhän meni rahat ja vuodet hukkaan kun haikaili mokoman mölkerön perään, joka ei sitten tehnytkään perheestä täydellistä, vaan erkaannutti vanhempia toisistaan ja pilasi mamman kropan. Normaalisti lapsensa saaneet osaavat rakastaa lapsiaan ehdoitta, eivätkä vaadi lasta korvaamaan vanhemmille sitä aikaa ja vaivaa joka heihin on käytetty, kuten lapsettomuushoidoilla tuotetut lemmikinkorvikkeet joutuvat.
Tutkitusti lapsettomuushoidoissa ravanneet mammat masentuu sen lapsen saatuaan helpommin kuin muut, kun kas kummaa, ei se mukelo osannutkaan olla niin ihana kuin mamma mielessään kuvitteli. VÄhän meni rahat ja vuodet hukkaan kun haikaili mokoman mölkerön perään, joka ei sitten tehnytkään perheestä täydellistä, vaan erkaannutti vanhempia toisistaan ja pilasi mamman kropan. Normaalisti lapsensa saaneet osaavat rakastaa lapsiaan ehdoitta, eivätkä vaadi lasta korvaamaan vanhemmille sitä aikaa ja vaivaa joka heihin on käytetty, kuten lapsettomuushoidoilla tuotetut lemmikinkorvikkeet joutuvat.
Rakastan lastani aivan valtavan paljon ja vaikka tietysti on hankaliakin aikoja, mutta olen niin onnellinen siitä, että saan kokea äitinä olon, vaikka se ei aina helppoa olekaan.
näkyy erittäin hyvin tässäkin ketjussa.
Näköjään toisilla on vaan sisäinen pakko olla epäystävällisiä, moukkamaisia, jopa julmia. Loukata, vähätellä, mitätöidä ja nälviä muita.
Eikö tullutkin hyvä mieli ja itselle oikein voittajan olo kun sai satuttaa jotakuta? Eikö tullutkin?
Onnea vain valitsemallanne tiellä.
näkyy erittäin hyvin tässäkin ketjussa.
Näköjään toisilla on vaan sisäinen pakko olla epäystävällisiä, moukkamaisia, jopa julmia. Loukata, vähätellä, mitätöidä ja nälviä muita.
Eikö tullutkin hyvä mieli ja itselle oikein voittajan olo kun sai satuttaa jotakuta? Eikö tullutkin?
Onnea vain valitsemallanne tiellä.
Kylläpä nää hedelmättömät on sitten kiukkusia.
Katsos kun he eivät joudu huutamaan ja jäkättämään lapsilleen, niin sitä jäkätystä pitää sitten purkaa viattomille palstailijoille :-(
vaan veljeni vaimoa kohdellaan niiden vuoksi kuin kuningatarta. Hän saa kiukuta muille ja raivota niin paljon kuin haluaa ja silti kaikki hyssyttelee että "se ei voi sille mitään kun se käy niissä hoidoissakin".
Vähättely ei onnistuis vaikka yrittäiskin, takuulla koko suku tappaisi jos edes uskaltais vihjata sinne päin tai pyytää rouvalta vähän parempaa käytöstä.
vaikka se kuulostikin sinun korviisi vähättelevältä.
Harvoin ihmiset oikeasti pahaa tarkoittavat, tavallisempaa on että kyky empaattiseen itseilmaisuun vain ei ole ihan täydellinen.
kuinka herkkä tämä asia sinulle on. Jos hän tosiaan on hyvä ystäväsi niin eikö sinun kannattaisi kertoa hänelle tunteistasi koskien lapsettomuushoitoja. Helpottaisi varmaan sinunkin oloa, kun jakaisit asian jonkun kanssa.
Hehheh, kakkonen ja kakkosen kaverit ne jaksaa. Toisesta sisään, toisesta ulos, viuuuuh!
Mutta. Eikö ole vähän epäreilua, ettet kerro reilusti tuntemuksistasi tälle ns. ystävällesi, vaan jupiset ja loukkaannut selän takana? Ehkäpä hänkään ei ihan aikuisten oikeasti tiedä kuinka vaikeasta asiasta on kyse. Eikä sitä kokonaan voikaan käsittää, ennenkuin itse on siinä tilanteessa. Mielestäni ne (me!) joilla ongelma on tai on ollut, ovat niitä, joiden tulisi tietoa levittää jos suinkin vain jaksaa tai pystyy.
toisen vastoinkäymisten vähättelyä, olipa kyseessä sitten lapsettomuus, sairaus, läheisen kuolema, työttömyys tai mikä tahansa.
Tähän ikään mennessä olen kuitenkin oppinut sen, että ihmiset ovat ihan liian usein paljon tyhmempiä ja/tai vittumaisempia kuin olisin ikinä voinut tai halunnut uskoa, ja että sen kanssa on vain elettävä. Rikon vain oman pääni, jos otan kaikesta itseeni.
Lapsettomuushoidot, kohdunpoiston, syöpähoidot ja pysyvän työkyvyttömyyseläkkeen kokeneena olenkin nykyään aika lepsu sen suhteen, mitä mulle saa sanoa ja mitä jään märehtimään. En anna toisille valtaa itseeni ja omiin tunteisiini. Eikä ole varmasti itsellänikään sana viimeisen päälle hallussa vaikeissa tilanteissa ja toisen ihmisen kärsimyksen edessä, vaikka parhaani yritän. Tahallani en loukkaa, mutta toivon itsellenikin ymmärrystä, jos en pysty valitsemaan 100% oikeita sanoja.