Sain lähetteen syömishäiriöpoliklinikalle ja nyt ensimmäisen ajan.
En voi käsittää, että olisin syömishäiriöinen. Olen tiedostanut, että syön huonosti ja väärin ja olen siksi lihava.
Olen nyt kolmikymppinen ja olen syönyt näin 15 vuotta. Paino on vaihdellut 30 kiloa aikuisiällä, poissuljettuna raskaudet.
Olen aina joko laihdutus- tai "hälläväliä"-jaksolla, joko laihdutan ankarasti ja laihdun nopeasti ja paljon tai sitten syön mitä vaan ja lihoan - nopeasti.
Mainitsin asiasta lääkärissä ja sain heti lähetteen syömishäiriöpoliklinikalle. Nyt kun olen asiaa ajatellut, tämä saattaa olla todella hyvä juttu minulle. Oppisin syömään oikein, voisin olla normaalipainoinen koko loppuelämäni. Ja terve.
Kommentit (7)
Ihan oikeasti. Se tuntuisi aivan käsittämättömältä, että oppisin syömään oikein ja voisin olla normaalipainoinen koko ajan. Ettei tarvitsisi jatkuvasti laihduttaa ja lihoa takaisin.
ap
Minulla on samanlainen ongelma tosin paljon pienemmässä (ehkä?) muodossa. Painonvaihtelua on vain 10kg verran mutta toimin juuri kuin sinä. Joko olen tiukkaakin tiukempi laihduttaja tai sitten kun en ole niin syön lähes mitä vaan. Tottakai lihon tällaisen vuoksi. En ole niin tyhmä ettenkö tajuaisi ruokatottumusteni olevan vääriä mutta silti en tee asialle mitään.
Suhtautumiseni ruokaan on täysin vääristynyt mutta en saa aikaiseksi että ottaisin minnekään yhteyttä. Minulla on vielä jonkin verran oksenteluakin mukana kuvioissa joten varmasti täyttäisin kriteerit hoitoonohjauksen kannalta.
Mä tosin TIEDÄN miten syödään oikein, mutta en halua/jaksa.. Painoni vaihtelee kuitenkin normaalipainon sisällä, mutta eihän tämä jatkuva jojoilu fiksua ole. Mutta ei kai mua kukaan voi auttaa, kun ei ole motivaatiota.
Mutta ei kai mua kukaan voi auttaa, kun ei ole motivaatiota.
Olen siis nelonen. Kun minullakin paino on siellä suurinpiirtein normaalin rajojen sisällä kuitenkin (painoindeksi 23,5-25,5 välillä) niin ei kukaan ulkopuolinen näe helposti että tässä on mitään ongelmaa. Esim. alkoholismi tai huumeiden käyttl vaikuttaa elämään yleisesti niin negatiivisesti että jossain vaiheessa se näkyy ulospäin yhteiskunnalle. Syömishäiriö (jos on suht. normaalipainossa kuitenkin) ei näy samalla tavalla joten ei kukaan kiinnitä asiaan huomiota.
sivistysvaltiossa voi välttyä. On ihan eri asia se, mitä suuhuni laitan. Kenenkään ylipaino Suomessa ei voi johtua siitä, ettei tiedä (oikeasti) jonkun ruoan lihottavan. Kyllä jokainen tietää, että jos joka päivä syö sipsipussin ja käy McDonald'sissa syömässä, lihoaa.
Poliklinikka on Helsingissä. On aika hassua, että marmatetaan pitkistä hoitojonoista ja tällainen perusjojolaihduttaja sai kuukaudessa ajan. Todellakin suosittelen kaikkia avautumaan lääkärissä omista epäterveistä ruokailutottumuksista. Mitä aiemmin syöminen saadaan kuntoon, sitä pidemmän aikaa voi elää terveenä ja terveellisesti.
Minulle suurin järkytys oli kuulla se, että elinajanodotteeni on tällä hetkellä 15 vuotta vanhemman ihmisen. Vain ja ainoastaan ylipainon ja ruokailutottumusten takia. 15 vuotta aiemmin pois lasteni ja läheisteni elämästä - aika hurjaa.
ap
paino heittelee 60kg...