Kokemuksia vauvan rintaraivareista?
Meidän 8 viikon ikäinen vauva on viimeisen viikon koko ajan pahentuvasti saanut imetyksen yhteydessä rintaraivareita. Huutaa ja pyörittää päätä, ei suostu imemään kuin hetken. Erilaiset imetysasennot ja unisen vauvan imetys kokeiltu. Alkaa keinot loppua kesken! Olisko jollain saman asian kanssa kamppailleella neuvoja kuinka selvitä tästä ettei imetys loppuisi kokonaan?
Kiitos.
Kommentit (12)
Just katselin imetystukilistaa, mutta en sieltä löytänyt mitään uutta ohjetta. Yösyötöt onnistuvat toistaiseksi hyvin, ei siis raivoa. Päivällä tätä riittää senkin edestä. Suu on terve, korvia ei ole tarkistettu, muuten vauva on terve, ei flunssaa tms. Kuukautiset itse asiassa alkoivat juuri; onko tällä jotakin yhteyttä asiaan? Mielestäni en tarjoa rintaa liian usein, tulkitsen että lapsi on oikeasti nälkäinen. Voihan tämä olla vääräkin tulkinta! Imetän noin 8-10 kertaa päivän aikana ja lisäksi yösyötöt 2 kertaa.
On kyllä tosi stressaavaa, mielessä on käynyt lopettaminen kokonaan. Yösyötöt onneksi on onnistuneet ainakin vielä!
Oletko antanut tuttipulloa?Meillä vauva kelpuutti 3 kk vain tuttipullon enää,kun olin antanut pullosta pumpattua rintamaitoa ja korviketta välillä.Huomasi,että pullo on "parempi" ja vetäsi aina pultit.Mikään ei auttanut.
Tissi alkaa taas maistumaan, kun menkat on ohi. Lypsän sen minkä saan ja sit laitan korviketta lisäks.,
on aiheuttanut sen, että heruminen on hitaampaa. Siksi raivo. On ohimenevää, kun sitkeästi jatkat vaan, tosi hyvä kun yöllä kelpaa. Imetyskertoja on myös tosi monta, eli vauva kyllä saa ravintoa tarpeeksi.
Just katselin imetystukilistaa, mutta en sieltä löytänyt mitään uutta ohjetta. Yösyötöt onnistuvat toistaiseksi hyvin, ei siis raivoa. Päivällä tätä riittää senkin edestä. Suu on terve, korvia ei ole tarkistettu, muuten vauva on terve, ei flunssaa tms. Kuukautiset itse asiassa alkoivat juuri; onko tällä jotakin yhteyttä asiaan? Mielestäni en tarjoa rintaa liian usein, tulkitsen että lapsi on oikeasti nälkäinen. Voihan tämä olla vääräkin tulkinta! Imetän noin 8-10 kertaa päivän aikana ja lisäksi yösyötöt 2 kertaa. On kyllä tosi stressaavaa, mielessä on käynyt lopettaminen kokonaan. Yösyötöt onneksi on onnistuneet ainakin vielä! [/] yx päivä meni, että ei huolinu kun pullon. ja tosiaan kuukautisilla voi olla osuutta raivoon. äidin hormonitoiminta voi vaikuttaa maidon makuun. ainakin meillä! Ole rauhallinen ja anna pullosta jos on pakko.ootko kokeillut antaa ensin pullosta vähän.. meillä ainakin toisinaan auttaa kun ensin tarjoaa pullosta niin saa pahimman nälän ohi sitten malttaa asettua tissille.
älä lopeta imetystä, kyllä se vauva alkaa syömään tissiä taasen :) tsemppiä ja voimia!
Kiitos vastauksista!
Aventin pullolla olen joutunut antamaan maitoa, kun vauva ei asetu rinnalle. Olen kuitenkin ensin imettänyt molemmista rinnoista sen verran mitä olen saanut menemään ja sitten pulloa jos vauva on vielä ollut nälkäinen.
Odotellaanpa siis kuukautisten loppumista, jospa se helpottaisi asiaa... Toivottavasti tämä jää väliaikaiseksi raivoamiseksi ;)
Aventista mainitsin, kun joku sano että olis parempi noin pienelle kuin tavallinen tutti. En tiedä onko vaikutusta..
Pullosta antaminen voi saada vauvan valitsemaan helpomman tavan eli sen pullon. Mulla ainakin menkat vaikuttaa herumiseen hidastavasti ja saattaa myös muuttaa maidon makua, mutta menkkojen jälkeen tilanne palautui taas ja tissi maistui normaalisti, siis esikoisen kohdalla. Nyt mulla ei vielä menkat ole alkaneetkaan, eli se ei oo syynä tän kakkosen raivareihin. :) Noita syöttökertoja sulla on tosi monta, tää mun toka vauva syö nykyään 6-7 kertaa vuorokaudessa ja tuntuu sille riittävän. Jos liian usein yritän antaa tissiä, raivoaa vain.
Mut tsemppiä sulle! Tiedän miten ikävää se on kun vauva vain raivoaa ja kääntää päätä pois kun yrittää tarjota rintaa.
t. 2
meillä alko raivarit sillee, että kauhee huuto ja sit, kun tissin sai jotenkin hämättyä suuhun ni jopas maistui, kikkailutkaan ei sit lopulta auttanu.Yöllä siis söi, mutta päivät oli yhtä tuskaa jossain vaiheessa. Oli myös pienikokoinen eli painokontrollia pukkas.
Yhessä vaiheessa syötin sitten lusikalla korviketta ja tisumaitoa suuhun, ei pullot kelvannu.Kuukautisetkin alkovat vasta rapiat vuoden synnytyksestä.Neuvolassakaan eivät apuja osanneet antaa. Sumussa tuo aika tais mennä, kun en esim.muista kaua se kesti ym.
Jotenkii tuli selvittyä ja sit ne raivarit vaan ykspäivä loppu iha yllättäen.
vauva seitsemän viikkoinen. Meillä auttaa se, kun laitan tutin hetkeksi suuhun pahimman raivon laannuttamiseksi, kun vauva on rauhoittunut tarjoan uudestaan tissiä, monesti kelpaa, välillä alkaa raivota uudestaan, saatan pitää hetken taukoa ja koittaa sitten vasta syöttää uudestaan. Ennemmin tai myöhemmin on aina alkanut sujumaan. Onneksi tuo on ohimenevää, niin ainakin meidän edellisillä lapsilla ollut.
Meillä tenava hermostui, kun kertakaikkiaan meinasi tukehtua suihkutisseistä tulevaan maitotulvaan. Samalla sitten nieleskeli ilmaa ja itkeskeli sitten tuntikaupalla mahakipujaan. Helpotti, kun syötti makuuasennossa ja välillä nänniä nipistämällä vähän hillitsi suihkun voimaa (ks. imetystukilistan neuvot). Mulla ei kummankaan tenavan kanssa ole onnistunut sylissä imettäminen juuri tuon suihkutissiasian takia. Istuessa (testattu siis ilman vauvaa) maito lensi spontaanisti melkein metrin päähän nännistä...eipä ihme jos tulee pienelle paniikki.
En tiedä toki onko teillä tästä kyse mutta tuli mieleen, että jos yöllä imetykset sujuu rauhallisemmin, imetätkö silloin juuri makuuasennossa ja ehkä maito silloin tulee rauhallisempaan tahtiin?
Meidän vauva rupesi samaan myös noihin aikoihin ja sitä on jatkunut nyt välillä parempana ja välillä pahempana 3kk. Oletko lukenut imetystukilistalta ohjeita ja vinkkejä? Kieltäytyykö vauva joka kerta vai syökö välillä nätisti? Onko korvat tarkistettu? Näkyykö suussa mitään outoa (sammasta tms)? Onko sulla kuukautiset?
Entä jos vauva vain haluaa harventaa syömistään ja yrität tarjota liian usein? Kuinka usein hän imee rintaa vuorokaudessa?