Pitääkö nykyajan lapsen osata kuoria keitetyt perunat ja minkäikäisenä?
Kommentit (21)
Kun muuttaa pois kotoa, voi syödä kuorineen ; >
joidenkin mammojen tärkein valituksenaihe oli se, kun perunoita ei kuorita valmiiksi kouluruokailussa.
Uusavutoooooooonta, uusavutoooooonta.... !!!
ja on ollut kuorittavia perunoita tarjolla siellä.
lapsuudessa piti kouluun mennessä osata.
koulussa on kyllä kuoriperunoita mutta niissähän on niin ohuet kuoret nykyään, että eiköhän ne mene kuorineenkin. Ei ekaluokkalainen ehi 10 min "ruokatunnin" aikana kuoria ja syödä. Tai muut on ainakin jo pihalla kun yks vielä kuorii tunnollisesti.
koulussa on kyllä kuoriperunoita mutta niissähän on niin ohuet kuoret nykyään, että eiköhän ne mene kuorineenkin. Ei ekaluokkalainen ehi 10 min "ruokatunnin" aikana kuoria ja syödä. Tai muut on ainakin jo pihalla kun yks vielä kuorii tunnollisesti.
Näköjään koulumaailma on muuttunut aika paljon mun ajoista, kun ruokatuntikin kestää vain 10 min.
on todella sitä pullamössöä. Kukaan ei vain aiemmin voinut ymmärtää, kuinka pahasti lapsia voidaan paapoa ja siksi tämä nimitys tuli jo aiemmille sukupolville.
Ei tarvi myöskään osata pyyhkiä omaa pyllyä eikä syödä itse. Mamma auttaa.
ainakin meillä syödessään ilmoittanut, ettei osaa kuoria perunoita ja pyytänyt aikuista apuun.....
onko nykyään perunat koulussa kuorittuja, vai tarvitseeko itse kuoria?
En edes muista :D Yleensä meillä jos on perunaa niin ne on höyrytetty (eli kuorittu valmiiksi), muusina tai jossain pata-/vuokaruoissa.
Pitää varmaan pitää lapselle perunankuorimiskurssi ennen kuin menee kouluun.
Minusta höyrytetty peruna voi olla myös kuoriperuna, siis höyrykattilassa kypsennetty.
Siis omissa tutuissa ja sukulaisissa kaikki kuorii perunat ennen höyryttämistä. Yleensä siksi että raa'an perunan kuoriminen on helpompaa kuin kypsennetyn, ja höyrytys siksi että se on nopeampaa, kuluttaa vähemmän vettä ja ravintoaineet säilyvät parempina.
Minusta höyrytetty peruna voi olla myös kuoriperuna, siis höyrykattilassa kypsennetty.
sitä voi soveltaa kaikenlaiseen muuhunkin kuorimiseen. Ei nyt ehkä mandariinin, mutta sanotaan nyt omenan ja päärynän... Voihan niitäkin kuorimaveitsellä, mutta ei kai hienomotoriset taidot ns. allikkoon vie ;)
Jos jätetään todella kömpelöt ja jollain lailla käsistään vammautuneet ihmiset pois, niin kyllä katson vähän pitkään kolmekymppistä, joka kertoo ettei jaksa kuoria perunoita, eikä siksi syö koskaan perunaa ja "kato kun äiti kuori aina mun perunat". (Tiedän yhden ns. tapauksen, tosin tämä peruna-asia ei ole ihan ainoa, mikä hänessä ns. tökkii).
onko nykyään perunat koulussa kuorittuja, vai tarvitseeko itse kuoria?
tulla vain vakuumiperunoita (valmiiksi kuorittuja). Koulussa ei käytännössä tarvita edes veitsellä leikkaamista, sillä siellä ei ole sellaista ruokaa, mitä pitäisi leikata (lihakin on pieneksi suikaloitua). Meillä käyvät 10v lapset eivät osaa järjestään käyttää veistä ja haarukkaa, eivätkä leikata (mitään), esim. makaronilaatikkokin pitää pilkkoa heille, jos on vähän kovempi kohta.
Tarjolla vain maukkaita luomukuoriperunoita! Järvenpäässä asutaan! Kummit auttaa ekaluokkalaisia kuorimisessa, aika ihana tapa :)
Kun perunat on paljon helpompi kuoria raakana.