Miksi mun laihtuminen pysähtyi?
Lähtökohta oli, että painoin 64 kiloa ja pituutta mulla on 158 cm.
Päätin laihtua, ja jätin herkut pois, pienensin ruoka-annoksia ja aloin syömään tasaisin 3 tunnin välein. Aloin myös polkemaan crosstrainerilla monta kertaa viikossa.
Hyvin lähti laihtuminen käyntiin ja laihduin aina 0.5 kiloa viikossa. Väliin tuli nollaviikkoja, kun oli juhlia tai flunssaa, ettei jaksanut olla itse niin tarkkana. Mutta siitä aina sitten jatkui, kun pääsi normaalitahtiin takaisin.
Mutta sitten laihtuminen pysähtyi. Oon laihtunut 4,5 kiloa, mutta nyt yli kuukauteen ei oo lähtenyt grammaakaan, vaikka kuinka olen yrittänyt tässä ihan koko ajan. Enkä ymmärrä miksi stoppasi.
Oonko mä huomaamatta hinannut taas annoskokoja suuremmaksi, vaikka omasta mielestäni en ole? Vai onko olemassa jotain sellaista ilmiötä, että viimeiset kilot ovat vaikeampia laihduttaa. Lähtötilanteen BMI oli 25, nyt BMI on vajaat 24. Onko tuolla normaalipainon alueella sitten näin paljon vaikeampi lahtua?
Tavoitteena olisi vielä 5 kiloa keventyä, jotta BMI olisi 22 - 23. Nyt vyötärönympärys on vielä yli 80 senttiä, joten olen vyötärölihava. Nuo viimeiset läskit ovat tuossa vyötäröllä ja haluaisin ne pois, ettei tarvitsisi olla huolissaan terveydestä. Ja toki vaatteetkin istuisivat paremmin, kun noin suurella vyötärönympäryksellä (kun olen muuten kapoinen) on melko mahdoton löytää istuvia housuja.
Mutta miten ihmeessä saisin hyvin alkaneen laihtumisen jatkumaan!?
Kommentit (8)
Tai mitä muuta voisin teille vielä kertoa?
Jollei ole, niin käytkö liikaa puntarilla ja palkitsetko itseäsi tähän mennessä tapahtuneesta ruualla. Onko joku mitä et merkkaa ylös vaikka suuhusi laitat?
Sinuna pitäisin kahta päiväkirjaa: liikunta ja toiseen kaikki mitä suuhun menee, ruoka ja juomat ja kaikki.
Parin viikon jälkeen vaan sitten lasket että onko kalorimäärä kohdillaan. Sen jälkeen googlaat eri taulukot ja katsot proteiini-rasva-hiilari-jakaumat, että montako prossaa ravinnosta tulee mistäkin niistä.
Sitten vielä rasva-aineenvaihduntaa sekoittavien aineiden syyni, eli onko ruokavaliossasi transrasvoja, aspartaamia tai alkoholia tai ylenpalttisesti kahvia, jos, niin ne mininmiin tai pois mahdollisuuksien mukaan.
Tietysti vielä sekin mahdollisuus pitää huomioida että vaikkei paino laske, niin kapenetko, tiivistytkö, jäävätkö vaatteet löysiksi koko ajan. Jos näin on, niin olet ollut tooosi löllöhöttö ja nyt olet kiinteytynyt ja lihashan painaa enemmän kuin läski, joten lihasmassan saaminen pysäyttää hetkeksi vaa'an viisarin laskemisen.
Oon käynyt puntarilla yleensä kerran viikossa, nyt pidin kahden viikon välin ajatellen, että jos siinä on jokin taika, mutta sama tulos edelleen.
Oon myös tiedostanut tuon riskin, että moni alkaa palkitsemaan ruualla. Mielestäni en sitä tee, mutta jos vaikka valehtelen itselleni niin taitavasti, etten sitä itsekään huomaa... Eli tuohon sitten auttaisi kyllä tuo ylöskirjaaminen, että selviäisi valehtelenko vai en. Tuo oli hyvä vinkki, jonka kyllä pystyn toteuttamaan. Olen joskus nimittäin kirjannut menoja ylös pennintarkkaan, joten enköhän onnistu ruuatkin kirjaamaan.
Säästöliekkiä olen pyrkinyt estämään ensinnäkin sillä, että syön säännöllisesti kolmen tunnin välein, ja otan välipalallakin jotain kunnollista, yleensä hapankorpun. Ruualla syön pienen perunan, lihaa ja salaattia, eli ihan kunnollista monipuolista ruokaa. Vahinko etten aiemmin punninnut ruokiani, jotta voisin nyt verrata, että oonko huomaamattani suurentanut annoksia.
Ja joo en olisi huolissani, jos vyötärö silti kapenisi, sillä silloin olisi selvää mitä tapahtuu. Mutta kun se vyötärökään ei kapene milliäkään. Just jossain joku muka-asiantuntija kirjoitti, että kun laihtuu parikin kiloa, niin vyötäröltä lähtee 4 - 5 senttiä ja että sillä on merkitystä. No minä oon laihtunut tuon 4.5 kiloa, eikä senttiäkään oo vyötärö kaventunut! Mähän olisin ikiriemuissani, jos mun vyötäröllä olisi edes tähän mennessä näkynyt jotain armoa.
Tuohan on mahdollista, että läski muuttuu lihakseksi. Mutta kun siitäkin joku sanoi, että rankalla treenillä voi saada sitä lihasmassaa kasvatettua vuodessa kolme kiloa. Niin siitä päättelin, että ei sen näissä mun liikuntamäärissä pitäisi vaikuttaa yhtään mitään. Vai oliko tuo vaan puppua?
syöt nyt sen verran kun kulutat. Syö vähemmän.
syöt nyt sen verran kun kulutat. Syö vähemmän.
Meneekö se sitten niin, että tuolla ruokamäärällä laihtui tiettyyn pisteeseen asti, mutta kun paino väheni, niin kulutuskin väheni ja siksi paino ei enää nouse? Vai kenties kuntokin on kasvanut, eikä treeni enää kuluta yhtä paljon kuin ennen? Mitäs veikkaatte, oisko jompi kumpi noista vai jokin muu?
Ja mitähän muita selityksiä tähän keksisi. Jotenkin pitäisi saada kiinni siitä mistä on kiinni, jotta osaisi muuttaa toimintatapoja.
Vanha juttu mutta kommentoinpa silti: 1. Jos liikkuu paljon, lihakset kasvavat. Lihas painaa enemmän kuin läski. 2. Liian vähäinen kalorimäärä aittaa vartaloa säästöliekkiin ja kalorimäärän tarve tasaantuu eli aineenvaihdunta laskee. 3. neste kertyy vartaloon, erinnäisistä syistä. Aina joku vaihe tulee kun ei paino vain putoa ja silloin annetaan periksi tai kiristetään enemmän. Kun jatkaa samalla tavalla niin kyllä se viimeinenkin osuus menee pois.
Kuten toinen vastasi, ruokapäiväkirja joka laskee jokaista suupalaa on hyvä tapa pysyä kalorimäärissä, varsinkin nyt kun on sovellukset puhelimissa tälle. Näin minulla mennyt jo 10 kiloa.
Jokaisella tulee käsittääkseni se vaihe laihtumisessa, kun vaaka näyttää aina vain samaa lukemaa, tai jopa entistä suurempaa. Se ei johdu siitä, että syö liikaa, jos on varma, että kalorien määrä on pienempi kuin kulutus. Se johtuu, siitä, että lihakset kasvaa kuntoillessa ja rasvan palaessa. Rasva korvautuu terveellä lihaksella ja se nostaa hieman painoa ja saa laihtumisen junnaamaan paikoillaan hetken aikaa. Liikkuminen kuitenkin palkitaan lopulta, sillä uusi lihasmassa polttaa erittäin tehokkaasti niitä vielä jäljellä olevia liikakiloja. Että tsemppiä vaan, ei kannata luopua liikunnasta, eikä varsinkaan ryhtyä tipujen ravinnolle. Laihtuminen käynnistyy lopulta uudelleen ja sen jälkeen se onkin paljon vaivattomampaa!