miksi VANHEMPIEN pitää hoitaa lasta pv-kodissa ekat 10 min.??
Siis kun jättää lapsen pv-kotiin, niin miksei sitä voi vain JÄTTÄÄ sinne, niin että hoitajat ottaisivat huolehtiakseen??
Ei - ensin pitää riisua (kestää), asetella vaatteet paikalleen (johonkin hankaliin pikkulokeroihin ja naulakoihin), kaivella jostain tossut jalkaan, riisua omat kengät että voi mennä eteenpäin kylppäriin, pestä lapsen kädet, sitten viedä ryhmään ja hyvästellä.
Jos lapsen hoitoaika alkaa esim. klo 7:30 niin olisi kiva että voisin jättää hänet 7:30 eikä niin, että 7:30 pääsen sisään ja sitten käytän väh. 10 min. operaatioon "lapsen jättö päiväkotiin", ja pääsen lähtemään 7:40-7:45.
Ja jämähdän ruuhkaan.
Sitten olen töissä 8:30, pääsen käytännössä klo 17, ja ihmettelen miten taas ehdin ruuhkassa 17:30 mennessä pv-kotiin joka menee silloin kiinni!
Kommentit (31)
lapsi vain jätettiin hoitajalle. Päiväkodissakin tuo jättäminen tapahtui muutaman kertana (kun oli etukäteen puhuttu),.
ovelle riisumatta ulkovatteista! Aina olen ne riisunut ja laittanut tavarat paikoilleen, ei siinä nyt montaa minuuttia mene... En ole tullut ajatelleeksikaan että kaikki eivät tee noin!
lapsi vain jätettiin hoitajalle. Päiväkodissakin tuo jättäminen tapahtui muutaman kertana (kun oli etukäteen puhuttu),.
ovelle riisumatta ulkovatteista! Aina olen ne riisunut ja laittanut tavarat paikoilleen, ei siinä nyt montaa minuuttia mene... En ole tullut ajatelleeksikaan että kaikki eivät tee noin!
Näin se vanhemmuus surullisen monen äidin kohdalla on häiriintynyt.Eräs vanhemmuuden tärkeimmistä kriteereistä on että vanhemmalle lapsen hyvinvointi kulkee aina omien tarpeiden edellä.Ap:n vuodatuksessa ei lapsen tunteista tai tarpeista ollut minkäänlaista huolta vaan ja ainoastaan siitä miten vaivalloinen tilanne ap:lle oli.
Kyllä saa olla huolissaan lapsista tänä päivänä. Turha on uskoa että päivähoito voisi sen vanhemmuus asiankin hoitaa.
Äidit haluaisi ajoissa töihin.
Isiä ei kukaan kritisoi kun he vain jättävät lapset eteiseen ja huikkaavat heit. Hehän ovat tosimiehiä.
5 vuotta päiväkodissa töissä ollut entinen päiväkodin täti
päiväkotiin jossa lapset tuodaan autolla oven eteen josta henkilökunta ottaa heidät vastaan. Meillä oli tarkka kellonaika milloin vietiin ja se sujui oikein hyvin. Kyse oli kylläkin eskarilaisista, mutta ei viety sisälle asti vaan autolla ovelle. Ihmeesti selvisivät siitä hengissä, ilman traumoja koko päivän :D
vaikeaa se on tejdä ne aamurutiinit jos ei ole aikaa.
Olin kunnallisessa päiväkodissa työssä, vuorohoitoryhmässä.
Aamulla sisarukset tulivat klo.6.00 päiväkotiin. Isä oli varannut hetken aikaa ettei lähtisi ihan "kylmiltään" aika kuluen n.5min.
Sitten isän työaika muuttui aikaisemmaksi jolloin hoitoon piti tulla 15 min. aiemmin. Siihen suostuttiin, koska isä meni työhön ja äiti oli vielä yövuorossa josta lähti nukkumaan.
Aina kannattaa kysellä jos on tarve saada "päivitystä" hoitoaikoihin.
Nämä sisarukset tulivat joka toinen viikko aikaisin jolloin hoitopäivän pituus oli isän työmatkojen takia 10 tuntia. Äiti toi joka toinen viikko päivällä suoraan nukkumaan, koska oli iltavuoro. Silloin isä haki lapset kotiin. Hoitoaika 5 tuntia päivässä.
Sisarusten äidillä oli ennen lasten tuomista kiireinen aamupäivä. Lapset olivat n.1v ja 2v ikäisiä, äiti ulkoili aamupäivällä lasten kansssa, valmisti lounaan, syötti ja toi päiväkotiin nukkumaan.
Ehdotin äidille että jospa hän toisikin lapset lounaalle ulkoilun jälkeen, niin saisi hieman levätä ennen iltavuoroon menoa, 8 tunnin työ pitäisi jaksaa tehdä, sitten aamulla lapset heräävät...
Näin tehtiin, lapset alkoivat tulla lounaalle ja siitä nukkumaan...
Joskus voi kysellä muutoksista.
Entisessä asuinpaikassamme nimenomaan totuimme jättämään lapset ovelle pukeissaan, ja ne riisuttiin siellä. Sitten muutimme, ja nykyisessä paikassa perusoletus on että vanhemmat hoitavat "alkutoimet". Lastenhoitaja tulee kyllä tervehtimään (mikä ilmeisesti ei sekään ole itsestään selvää...) ja jopa jää siihen viereen katsomaan kun minä riisun lapsia ja järjestelen vaatteita, mutta hän ei osallistu.
Kerran kysyin saanko jättää lapset pukeissaan kun taksi odottaa (tavallisesta poiketen mulla ei ollut omaa autoani), ja sanoivat että saan. Mutta koskaan normaalioloissa eivät osallistu lasten riisumiseen ja vaatteiden järjestelyyn millään lailla.
jos hoitajat haluavat, voivat ne kädet pestä.
että jos pv-koti ei AUKEA ennen 7:30. Tai ennen 7:00. Ihan miten vain. Vanhemmilla voi olla eri aikatauluja, mutta joka tapauksessa, aukesi päiväkoti milloin vain, ainakin meillä Espoossa (kokemusta 2 eri pv-kodista sekä ainakin 2-3 varapv-kodista ja pph:lta) on aina ollut se, että vanhemmat riisuu ja pesee lapsen kädet. Alan varmaan kohta vaatimaan että lapsen hoito alkaa tasan kun pv-koti aukeaa, tai sitten sisään on päästävä valmistautumaan lapsen hoitoon jättöön samalla tavoin vähän aiemmin ennen hoitoajan alkua, kuin työntekijätkin pääsevät valmistautumaan työvuoroon!!!! ap
päiväkotiin asumaan ja lapset saisi tuoda sinne ihan milloin vaan.
ja vanhemmat voisivat sitten halutessaan vierailla siellä. Hoitajat ja opet tietysti joutuisivat tekemään kolmivuorotyötä, mutta onhan se ihan ammatinvalita kysymys.
ja hän siirtyy itsenäisesti riisumaan. Mutta lapset ovatkin vähintään 3v.
että lapsille on kivempi, että äiti/isä riisuu ja huolehtii tavarat paikoilleen.
En muutenkaan halua vain jättää lapsia pk:n ovelle vaan haluan nähdä kuinka päivänsä siellä lähtee käyntiin.
Minun on vaikea ymmärtää ap:n pk-kotiongelmaa ;)