Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muutin kesäksi pienelle paikkakunnalle töihin. Täällähän on tosi mukavaa. Miksi ihmiset muuttaa pois?

Vierailija
06.06.2025 |

Miksi niin monet haluaa pois pieniltä paikkakunnilta? Täällähän on ihanan rauhallista. Ruokakaupassa mukavan hiljaista, jopa "ruuhkahuippujen" aikaan, ei jatkuva liikenteen pauhua taustalla, luontoa lähellä, ihmiset rentoja. Olen aidosti utelias kuulemaan, miksi ihmiset ei halua asua pienillä paikkakunnilla ja muuttaa isompiin kaupunkeihin.

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotapas kun tulee talvi.

Vierailija
2/97 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei löydä sieltä töitä. Esimerkiksi jos itse asuisin sillä paikkakunnalla missä synnyin, mahdollisia työnantajia olisi vain yksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun monille siellä ei ole töitä. 

Vierailija
4/97 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä niillä satunnaisilla kesätöillä ei elätä itseään ja perhettään koko vuotta.

Vierailija
5/97 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska talvella ne paikat on täysin kuolleita.

Vierailija
6/97 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös työpaikoilla on "mukavan hiljaista" tai siis niitä ei enää ole.

Vierailija
7/97 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni suomalainen pikkukylä tai -kaupunki on kiva ja sympaattinen, kun on kesä ja vihertää. Työmahdollisuudet ovat myös mitä ovat (jollei voi tehdä etänä). Kulttuuria tai tapahtumia ei yleensä ole nimeksikään. Asuminen halpaa. 

Vierailija
8/97 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä et jää sinne?

Vierailija
9/97 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei löydä sieltä töitä. Esimerkiksi jos itse asuisin sillä paikkakunnalla missä synnyin, mahdollisia työnantajia olisi vain yksi.

Tämä on kyllä kieltämättä ymmärrettävä syy. Jos töitä olisi, niin haluaisitko asua siellä?

Vierailija
10/97 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse saman eli suuntasin Helsingistä Lappiin ja paremmin olen viihtynyt. Se on näkynyt myös lompakossa siinä mielessä, että ollessani isossa kaupungissa huomaan kuluttavani selvästi enemmän. Käyn säännöllisesti ravintoloissa ja teen heräteostoksia. Myös vuokrien hinnat korkeammat. 

Nyt kun olen Lapin syrjäseudulla niin täällä tulen toimeen ilman tuollaisia. 

Vierailija
11/97 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista tekemistä haluaisit talveksi? Itse en ainakaan isoissa kaupungeissa koko ikäni asuneena ole keksinyt vielä mitään tekemistä talvella yhtään missään. Toki jos rahaa on loputtomasti, niin voihan sitä mennä harrastamaan vaikka mitä, mutta harvalla ehkä sellaista tilannetta on missään.

Vierailija
12/97 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuorille siellä koulutuspaikkoja peruskoulun ja lukion jälkeen? Onko riittävästi työpaikkoja ympäri vuoden kaikille, että pystyy palkallaan perheen perustamista suunnitella? Onko kunnollisia asuntoja tarjolla töihin tulijoille? Onko oma terveyskeskus, sairaala, vanhainkoti, vai pitääkö matkustaa monien kymmenien kilometrien päähän saadakseen hoitoa? Nämä ovat niitä keskeisiä kysymyksiä kun suunnitellaan asuinpaikkakuntaa.

Vierailija
13/97 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö työpaikat molemmille vanhemmille? Lapsille päiväkoti ja koulut?

Vierailija
14/97 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein itse saman eli suuntasin Helsingistä Lappiin ja paremmin olen viihtynyt. Se on näkynyt myös lompakossa siinä mielessä, että ollessani isossa kaupungissa huomaan kuluttavani selvästi enemmän. Käyn säännöllisesti ravintoloissa ja teen heräteostoksia. Myös vuokrien hinnat korkeammat. 

Nyt kun olen Lapin syrjäseudulla niin täällä tulen toimeen ilman tuollaisia. 

Tämäpä. Ei ole pakko maksaa viihteestä, kun ihan ulkona kävely on mukavaa, ja hermosto tuntuu niin paljon rennommalta, että malttaa lukea, tehdä käsitöitä ja tehdä muuta rauhallista, mihin kaupungissa "ei ole aikaa" (koska oikeasti yrittää jatkuvasti paeta todellisuutta jonnekin teknologian syövereihin tms.).

Vierailija
15/97 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaista tekemistä haluaisit talveksi? Itse en ainakaan isoissa kaupungeissa koko ikäni asuneena ole keksinyt vielä mitään tekemistä talvella yhtään missään. Toki jos rahaa on loputtomasti, niin voihan sitä mennä harrastamaan vaikka mitä, mutta harvalla ehkä sellaista tilannetta on missään.

Kyhjötät himassa ja käyt kaupassa. Se on eläkeläisen elämää mitä ihmiset noissa pienillä paikkakunnilla elää.

Vierailija
16/97 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No muuta sinne onnelaan talveksi mikäli sinulle on ok, ettei siellä todellakaan ole mitään tekemistä eikä mikään paikka auki saati että saisit ostettua helposti kivijalkakaupasta kaikkia niitä tuotteita, mitä saa helposti isosta kaupungista. Lapsuudenaikaisessa kaupungissani ei mm. saa sushia mistään ja jos jotain tietotekniikkaa halajaa, niin kiven alla on, näin esimerkkeinä.

Vierailija
17/97 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun pienellä paikkakunnalla ja siellä on ihanaa! Tulin pariksi kuukaudeksi töihin pääkaupunkiseudulle ja huh miten kuormittuneeksi tunnen itseni. Likaa ärsykkeitä koko ajan, ihmisillä tuntuu olevan kauhea kiire koko ajan ja se tarttuu itseenkin, lisäksi aikaa menee tosi paljon liikenneruuhkiin. En tiedä, miten kukaan voi asua täällä jatkuvasti vai ovatko niin tottuneet tähän. Täällä ihmisille tuntuu olevan maailmanloppu, jos julkista pitää odottaa pari minuuttia. Kauhean kärsimättömiä kaikki. Lisäksi työkulttuuri on ihan erilainen eikä hyvällä tavalla. Ihmiset on tosi joustamattomia ja ensihenkilöt ei uskalla sanoa mistään, kun ihmiset loukkaantuu kuulemma heti. Olen katsonut ihan suu auki tätä menoa. En jäisi tänne kyllä mistään hinnasta. 

Vierailija
18/97 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, arvaa vaan miten kyllästyneitä on yksi ja toinen on isl-uskonnon valtaamaan stadiin ja sen kehyskuntiin.

Valtaosa haaveilee edelleen siitä punaisesta/vihreästä/ruskeasta mökistä maalla - ilman yhtäkään mölisijää/ulisijaa/säksättäjää

Vierailija
19/97 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuisin mielelläni syrjäseudulla mutta ei sielläkään ilman tuloja pärjää. Talvetkin ok. Olen tällaisesta pikkukylästä. Nyt asun kaupungissa ja elannon eteen joutuu ajelemaan 50km päivässä. Ei tässä enää 100 km työmatkaa jaksa.

Vierailija
20/97 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotapas kun tulee talvi.

Kun tulisikin. Tylsää tämä kesä.