Millainen vesi Pärnussa on?
Siis vesijohtovesi? Voiko käyttää ruuanlaittoon? Hampaidenpesuun? Hedelmien pesuun?
Kommentit (14)
En joisi sitä sellaisenaan, mutta keittää voi ja pestä.
Lasten hampaat olen pessyt pullovedellä, mutta itse pesin vesijohtovedellä ja ongelmitta.
Mutta jokainen tyylillään...
-15 vuotta Pärnussa asunut ja sitä vettä ihan tavallisesti käyttänyt ja edelleen hengissä ;p
Mutta jokainen tyylillään... -15 vuotta Pärnussa asunut ja sitä vettä ihan tavallisesti käyttänyt ja edelleen hengissä ;p
tosin on vähän eri asia, miten satuunnaisen kävijän maha siihen reagoi vrt. siihen vuosien mittaan tottuneen... ja lapset voi olla vähän eri juttu.
Mutta jokainen tyylillään... -15 vuotta Pärnussa asunut ja sitä vettä ihan tavallisesti käyttänyt ja edelleen hengissä ;p
tosin on vähän eri asia, miten satuunnaisen kävijän maha siihen reagoi vrt. siihen vuosien mittaan tottuneen... ja lapset voi olla vähän eri juttu.
Että on jännä miten ihmiset huolestuvat veden käyttökelposuudesta jos mennään ulkomaille, vaikka vesi olisi ihan käyttökelpoista (Enkä nyt tietenkään tarkoita että pitäisi vaan huoletta juoda jokapuolella sitä vettä jne. ehkä kuitenkin ymmärrätte pointin). Mutta esim Suomen sisällä sillä ei ole mitään väliä, vaikka yhtälailla täälläkin niitä eroja löytyy...
jossain Nokialla tiedetään esim. hyvin, miten nopsasti se tilanne voi vaihdella...
Muuten: oikeastikin se vedenpuhdistamojen ja -ottamoiden tilanne on Suomessa vähän toisella tasolla kuin monessa muussa maassa, ml. Viro. Ei millään pahalla baltteja kohtaan, mutta niin se vaan on. Kannattaa olla varovainen, jos ei halua sitä riskiä ottaa, että lapsilla on viikon matkan aikana viisi päivää vatsa kuralla.
Eikä kyse ole pelkästään kehitysmaista tai entisistä itä-blokin maista. Esim. oltiin tässä keväällä juuri Italiassa paikassa, jossa suositeltiin pulloveden juomista ja paikallisetkin joivat sitä, eivät hanavettä.
Heippa. Olen juonnut Pärnun kraanavettä kuukauden ja ei mitään vaivoja :). Tietenkin asia riippuu siitä missä asuu ja minkälaisessa paikassa. Olen nirso vesien makujen suhteen ja tämä vesi ei ole mieleeni mutta olen sitä juonnut janooni ihan hyvin !
Kyllä sitä ihan oikeasti voi juoda. Ihan samalal tavalla se vesi sielläkin kemikaaleilla käsitellään niin ettei siinä haitallisia pöpöjä ole kuin täälläkin. Meillä joi sitä viime kesänä lomalla niin lapset kuin aikuisetkin eikä mitään vaivoja kellekään.
Muuten: oikeastikin se vedenpuhdistamojen ja -ottamoiden tilanne on Suomessa vähän toisella tasolla kuin monessa muussa maassa, ml. Viro. Ei millään pahalla baltteja kohtaan, mutta niin se vaan on.
Ei tarvitse mennä merta edemmäs kalaan, osataan meillä Suomessakin. Eurassa on vuosia laskettu puhdistamon ohi jätevettä Eurajokeen ja lopultakin siihen ollaan puututtu, poliisi tutkii ja aikanaan (toivottavasti) vastuulliset joutuvat tuomiolle. Joki on ollut jatkuvasti uimakiellossa, toiminut ihan pelkkänä viemärinä kun tietyt tahot eivät ole halunneet hoitaa asiaa kuntoon, kyse on välinpitämättömyydestä ja ahneudesta.
Tässä tapauksessa ei tosin ole kyse talousvedestä, mutta hyvä esimerkki siitä, että ei ne asiat täälläkään ole läheskään aina niin kauhean hyvin hoidettu.
Pärnussa on hyvä vesi. Se on kalkkista ja maistuu erilaiselle. Makuun tottuu parin lasillisen jälkeen. Täysin juotavaa eikä aiheuta mitään vatsavaivoja todennäköisesti kellekään. Olen käynyt pärnyssa useasti 15 vuoden aikana.
Vesi on kalkkista. Nautittu hanasta, jääpaloina ja mehuissa plus kahvissa. Ei ongelmia. Sen sijaan Saariselällä tuli ripuli :)
märkää.